مشکلات مناطق محروم با مدرک گرایی رفع نمیشود/ لزوم توسعه دندانپزشکی عمومی
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سعید نمکی، در سیونهمین نشست شورای آموزش دندانپزشکی تخصصی کشور که بهصورت وبینار برگزار شد، اظهار کرد: از سالها قبل بحث Oral Health یا بهداشت دهان و دندان ذهنم را مشغول کرده بود و اولین گامی که در دوره قبلی مسئولیتم در وزارت بهداشت برداشتم، ایجاد دفتر بهداشت دهان و دندان و گماردن یکی از دندانپزشکان با نگاه پیشگیری برای سرپرستی این دفتر بود. بحث دهانشویه سدیم فلوراید و سایر اقدامات را آغاز کردیم اما متاسفانه بعداز آن، این موضوع آنطور که باید و شاید، پیگیری نشد و امروز که به وزارتخانه بازگشتهام، گرچه دستاوردها در بسیاری از شاخصها افتخارآمیز است، اما در زمینه بهداشت دهان و دندان، یکی از بدترین وضعیتها را در بین کشورها داریم.
وی افزود: تردیدی ندارم آشفته بازاری که امروز در زمینه دندانپزشکی کشور مشاهده میشود و این دندانهای پوسیده غیرقابل استفاده و رواج پروتزهای گرانقیمت، حاصل عدم پرداختن به مبحث پیشگیری در حوزه بهداشت دهان و دندان است.
نمکی عنوان کرد: اگر امروز مشاهده میکنید که برای عزیزان هیئت علمی نمیصرفد که ساعات خود در راستای آموزش دانشجو صرف کنند و به کلینیکهای بالای شهری و تبلیغات آنچنانی و درآمدهای غیرقابل تصور تمایل دارند، به این دلیل است که در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهداشت دهان و دندان در ذهن و در عملکردمان، بسیار مغفول مانده است.
وزیر بهداشت عنوان کرد: از دیدگاه یک معلم ایمونولوژی و کسی که عمر درازی را در نظام سلامت گذرانده است، می گویم که حفره دهانی یکی از مهمترین قسمتهای بدن انسان است. این موضوع نه تنها از منظر دندانپزشکی، بلکه از سایر جهات، مهم است. باید گفت حفره دهان، جایی است که بر سایر قسمتهای بدن تاثیرگذار است. برای مثال، در بیماریهای قلبی عروقی و باکتری هایی که زمینه ساز بیماری هستند، در ناراحتیهای روحی روانی، گوارشی و همچنین اشکال در حس چشایی، سلامت این ناحیه اهمیت پیدا میکند، از همه مهمتر عضو زبان است که با گفتاری ناروا، سر سبز را به باد میدهد. بنابراین، هم از بعد فلسفی و هم علمی، این ارگان بهعنوان یک حفرهای که میتواند Multi Organ Effect داشته باشد، مهم است. لذا، ضرورت دارد که عزیزان دندانپزشک گامی فراتر از دندان گذاشته و به تاثیراتی که این ارگان بر ساختار بدن میگذارد نیز توجه کنند. ما در کشور نه در دانشکدههای دندانپزشکی و نه در وزارت بهداشت، هرگز به این حفره با اهمیت به میزان اهمیتش توجه نکردیم.
طرح مدارس بدون پوسیدگی
وی گفت: امسال کرونا کمی سرعت ما را گرفت، اما در سال گذشته طرح مدارس بدون پوسیدگی را بهصورت پایلوت در شهر نمین اردبیل آغاز کردیم و این طرح در کل کشور برای یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دانش آموز ششم ابتدایی که مرحله تکمیل شدن دندانهای دائمیشان است، تسری پیدا کرد و در حال حاضر نیز با بازگشایی مدارس آن را با جدیت بیشتری دنبال می کنیم.
نمکی خاطرنشان کرد: مغفول ماندن بهداشت دهان و دندان نه فقط خانوادههای فقیر بلکه همه خانوادهها را گرفتار کرده است، این گرفتاری عظیم در جامعه پزشکی مملکت هنوز بهعنوان یک مشکل لاینحل برای بنده وزیر بهداشت باقی مانده است، بنابراین تقاضای من از این شورای بسیار با اهمیت این است که به جای پرداختن به دندانپزشکی، به پیشگیری از بیماریهای دهان و دندان فکر کنند، این موضوع ممکن است که درآمدزایی این حرفه را کم کند، اما هزاران عیب دیگر را مرتفع خواهد کرد. بسیاری از این قبیل نابسامانیها در این وضع بهداشت دهان و دندان کشور است که نابسامانیهای دیگری را برای ما به بار آورد است.
وی عنوان کرد: بسیاری از دانشکدههای دندانپزشکی در شرایطی ایجاد شدهاند که حداقلها را نداشتند و متاسفانه با همین ضعف و فقدان و کمبودهای اولیه، رشد کردهاند و متاسفانه این کمبودها جبران نشده است. امروز ما دانشکدههای دندانپزشکی زیادی در کشور داریم که حداقل نیروی انسانی مجرب برای تدریس را ندارند، این موضوع گرفتاری عمدهای است که باید به آن بپردازیم.
بیماری مدرک گرایی
وزیر بهداشت عنوان کرد: نکته دیگری که مانند سایر رشتههای پزشکی گرفتار آن هستیم بیماری مدرک گرایی است که در پزشکی و دندانپزشکی و در سایر رشتهها وجود دارد؛ درحالیکه برای مثال، تنها ۷ درصد از جمعیت سوئیس پست گرجوییت میخوانند، اما در کشور ما پزشکان وقتی انترن هستند، به فکر تخصص هستند و کشیکهایشان را میفروشند تا برای رزیدنتی درس بخوانند و وقتی رزیدنت هستند، کشیک میفروشند تا برای فوق درس بخوانند و بعد هم یکسری آدم تربیت میکنیم با دستگاههای گرانقیمت و خدمات بسیار لوکس! و کار دندانپزشکی و پزشکی عمومی، جراحی عمومی و اطفال بر زمین مانده است. بنده از دکتر حقدوست بارها خواهش کردم این انقلاب را در وزارتخانه ایجاد کرده و این سیستم را تغییر دهد.
وی ادامه داد: چشمها را باید شست جور دیگر جور دیگر باید دید. اینگونه نمیتوان مملکتی را با درآمد سرانه فعلی اداره کرد. مطمئن باشید آنهایی که درآمد سرانه ۵۰ هزار دلاری هم دارند، اینگونه نیرو نمیگیرند. گرفتاری که در رشته دندانپزشکی مشاهده میشود این است که همه به فکر تخصص فلان رشته هستند. درحالیکه ما مشکلات مناطق محروم را با مدرک و فوق تخصص نمیتوانیم رفع کنیم و بعد هم که مدرک فوقشان را گرفته در جایی مطب میزنند و حاضر نیستند چند ساعتی دانش فوق تخصص خود را به دانشجویان یاد بدهند، لذا باید در توسعه دندانپزشکی عمومی وقت ویژه گذاشته شود.
عدم جامعه محور بودن آموزشهای علوم پزشکی
نمکی با اشاره به عدم جامعه محور بودن آموزشهای علوم پزشکی، خطاب به اعضای شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی کشور، گفت: جامعه محور کردن آموزش دندانپزشکی کار شماست. دانشجو باید با رنجهایی که مردم در حوزه دهان و دندان با آن مواجه هستند، آشنا شوند. اینکه دانشجوی دندانپزشکی ما از روز اول رویای بروشورهای آنچنانی و تبلیغات پشت مجلات پروازهای خارجی برای خدمات زیبایی دهان و دندان را در ذهن میپروراند، هیچکدام از مشکلات مردم در مناطق کمتر برخوردار را حل نمیکند. دندانپزشکان ما باید رنج خانوادههای محروم و فرودست مملکت را درک کنند، باید این ساختار فکری تغییر کند و معلم میتواند این ساختار فکری را تغییر دهد، اما وقتی تفکر معلم کار ترمیمی و زیبایی و درآمدهای آنچنانی است، هیچگاه نمی تواند روی ذهن دانشجو تاثیر مثبت بگذارد.
وزیر بهداشت در ادامه این نشست مجازی بیان کرد: مصمم به اجرای طرح "هر خانه یک پایگاه سلامت" هستیم، در این طرح، دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی از سال دوم باید متولی مولفههای اجتماعی موثر بر سلامت در تعدادی از خانوادهها شود. این طرح بنده است و بر اجرای آن تاکید دارم تا امسال به ثمر برسد. دانشجوی دندانپزشکی باید به سمت جامعه محور کردن آموزش پیش برود، ما نمیخواهیم کلینیک محور یا مطب محور بودن را در حوزه دندانپزشکی رواج دهیم بلکه درصدد هستیم، جامعه محور بودن را در دندانپزشکی نهادینه کنیم. این تقاضا و دستور من است و قطعاً و یقیناً از همه شما خواهم خواست که بر این مهم، همت گمارید. وگرنه شخصا ورود خواهم کرد و مطمئن باشید که این انقلاب را در آموزش دندانپزشکی کشور ایجاد خواهم کرد. من به مردمان این سرزمین مدیون هستم که از درآمدهای ملی دانشجویی تربیت میکنیم که فقط به شکل مطب در بالای شهر خدمات زیبایی لوکس با قیمتهای گران ارائه میدهد! این رسالت ما نیست. رسالت ما سلامت است، نه فقط اقتصاد و نه آنچه که امروز در ذهنمان است. این موضوع نیازمند تغییر نگاه و تغییر رویکرد در آموزش دندانپزشکی کشور است.
نیازمند دندانپزشک خانواده هستیم
وی در پایان تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که ما همانگونه که پزشک خانواده تربیت میکنیم، نیازمند دندانپزشک خانواده نیز هستیم. دندانپزشک خانواده در کنار پزشکی خانواده در سیستم ارجاع باید نقشآفرینی کند. از طرفی باید بحث ادغام دندانپزشکی خانواده و جامعه محور کردن خدمات دندانپزشکی در آموزشهای دوره عمومی دندانپزشکی تدوین شود. در حال حاضر این موضوع وجود ندارد و اگر هم وجود دارد بسیار ضعیف است. لذا در دوره دندانپزشکی عمومی باید جامعه محور کردن آموزشها در برنامههای آموزشی دانشجویان قرار گیرد.
انتهای پیام/4127
انتهای پیام/