دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1399 - 13:30

استقبال ایران از آغاز گفتگوهای بیناافغانی

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز گفتگوهای بیناافغانی میان دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند.
کد خبر : 514266
3.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از آغاز گفتگوهای بیناافغانی میان دولت افغانستان، گروه‌های سیاسی و طالبان استقبال می‌کند و امیدوار است این گفتگوها بدون مداخله خارجی و در تفاهم جامعی میان افغان‌ها به نتیجه مطلوب خود برای استقرار صلح و ثبات دائمی در افغانستان و امنیت در منطقه منجر شود.


طبق این بیانیه، جمهوری اسلامی ایران همواره تأکید کرده است حل مشکلات در افغانستان راه‌حل نظامی ندارد و ادامه حضور نیروهای خارجی یکی از علل اصلی تداوم جنگ در افغانستان است. تمامی امور و معضلات در افغانستان تنها با گفتگو و مذاکره قابل حل‌و‌فصل هستند و خروج مسئولانه نیروهای خارجی پیش‌نیاز غیرقابل اجتناب برای دستیابی به صلح و امنیت در آن کشور است.


دستگاه دیپلماسی کشور تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران امیدوار است دولت، گروه‌های سیاسی و طالبان بتوانند با حفظ دستاوردهای ارزشمند مردم افغانستان ازجمله قانون اساسی، ساختارهای مردم‌سالارانه، مشارکت سیاسی فراگیر، حقوق و کرامت زنان و حقوق اقلیت‌های قومی و مذهبی به توافقی پایدار دست یابند که متضمن صلح، آرامش، رفاه و سعادتمندی مردم افغانستان باشد و به‌نوبه خود باعث شود مهاجران افغان به کشور خود بازگردند و سهم خود را در بازسازی، رشد و ترقی افغانستان ایفا کنند.
در پایان بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران با اعلام آمادگی مجدد برای آنکه همچون گذشته به پیشبرد روند صلح در افغانستان کمک کند و امکانات و توانمندی‌های خود را به این منظور در اختیار برادران و خواهران افغان قرار دهد، هرگونه فرصت‌طلبی سیاسی و سودجویی کاسبکارانه، بهویژه استفاده دولت آمریکا برای بهره‌برداری‌های انتخاباتی از گفتگوهای بیناافغانی را به‌شدت محکوم کرد و آن را مخل این گفتگوها خواند.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته