دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 شهريور 1399 - 08:32
گزارش لحظه به لحظه آنا از دور دوم انتخابات مجلس؛

آغاز دور دوم انتخابات مجلس/ شکایت تاثیرگذار بر انتخابات گزارش نشده است

اخذ رأی برای مرحله دوم انتخابات یازدهمین  دوره مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
کد خبر : 514004
Saeed Sajjadi 25.JPG

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا،‌ اخذ رأی برای مرحله دوم انتخابات یازدهمین  دوره مجلس شورای اسلامی درحوزه‌های انتخابیه «لنجان»، «سمیرم»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره»، «اهواز، باوی، حمیدیه و کارون»، «زنجان و طارم»، «بیجار»، «کرمانشاه»، «اسلام آباد غرب و دالاهو» و «کردکوی، ترکمن، بندرگز و گمیشان»  در تمامی شعب  از ساعت ۸ صبح آغاز شد.


رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر همه لازم است


پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور؛ متن کامل اطلاعیه شماره ۴۰ ستاد انتخابات کشور را بدین شرح منتشر کرده است:


به اطلاع اعضاي محترم شعب اخذ رأي مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مي رساند ، كليه اوراق و آثار تبليغاتي متعلق به نامزدهاي انتخاباتي به هيچ عنوان نبايد در محل شعبه و اطراف درب ورودي و خروجي آن وجود داشته باشد . لذا در صورت مشاهده لازم است به سرعت نسبت به امحاء آنها اقدام شود . همچنين اگر در طول زمان  رأي گيري َآثار تبليغاتي از رأي دهندگان در شعبه باقي بماند ، آن‌ها را نيز امحاء نمايند.


بر اساس این گزارش؛ در این دوره از انتخابات متولدین ۲۱ شهریور ۱۳۸۱ به قبل می توانند با در دست داشتن مدارک لازم پای صندوق‌های آرا رفته و به نامزد موردنظر خود رای دهند.


این دوره از انتخابات در سه هزار و ۱۰۰ شعبه و ۱۰ حوزه انتخابی برگزار می شود و حدود ۱۰۰ هزار نفر هم با ستاد انتخابات همکاری می‌کنند.


به دلیل مبتلا نشدن به ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی بر همه افراد اعم از افراد سر صندوق، ناظر، نماینده‌های نامزدها، فرماندار و شورای نگهبان و همچنین  رای دهندگان الزامی است و این افراد باید با ماسک و دستکش در شعبه‌های اخذ رای  حاضر شوند. رای دهندگان باید از تجمع مقابل شعبه‌ها خودداری  کنند.


از ۲۹۰ کرسی مجلس، وضعیت ۱۷۹ کرسی در انتخابات اسفند سال گذشته با رای و انتخاب مردم مشخص شد و ۱۱ حوزه انتخابی به دور دوم کشیده شده است که  به دلیل رد صلاحیت یکی از دو نامزد حوزه انتخابی میانه در استان آذربایجان شرقی، انتخابات امروز در این حوزه برگزار نمی‌شود و نماینده این حوزه انتخابی همراه با انتخابات میان دوره‌ای در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ معین می شود.


براساس این گزارش، ۵ حوزه انتخابیه دیگر نیز به دلیل فوت سه منتخب، جعلی بودن مدرک تحصیلی یک منتخب و عدم تایید یک منتخب از سوی نمایندگان در حوزه‌های انتخابی تهران، آستانه اشرفیه، بهار و کبودرآهنگ، تفرش، فراهان و آشتیان، و گچساران در انتخابات میان دوره ای ۱۴۰۰ تعیین تکلیف خواهد شد.


اخذ رأي فقط با ارائه کارت ملی و شناسنامه انجام می‌شود


متن کامل اطلاعیه شماره ۴۱ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:
 
به اطلاع كليه راي دهندگان عزيز و اعضاي شعب اخذ رأي مي رساند كه اخذ رأي در كليه شعب ثابت و سيار فقط با ارائه شناسنامه  و كارت ملي يا شماره ملي رأي دهنده امكان‌پذير است و هيچ مدرك ديگري جايگزين شناسنامه قابل قبول نمي‌باشد.
همچنین جهت اخذ رای نیازی به عکس‌دار بودن شناسنامه نبوده و دارندگان شناسنامه بدون عکس نیز می‌توانند در انتخابات شرکت کرده و رای بدهند.


 متن کامل اطلاعیه شماره ۴۲ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:


به اطلاع كليه هموطنان عزيز حوزه‌هاي انتخابيه مرحله دوم انتخابات يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي مي‌رساند،به استناد تبصره ۴ ماده ۹ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي راي‌دهندگان در مرحله دوم انتخابات منحصرا در حوزه انتخابيه‌اي كه در مرحله اول راي داده‌اند می‌توانند راي دهند و كساني كه در مرحله اول در هيچ يك از حوزههاي انتخاباتي راي نداده باشند نيز مي‌توانند در انتخابات شركت كرده و راي خود را به نامزد مورد نظر بدهند.


مجددا تاکید می‌شود به منظور رعایت اصول بهداشتی، علاوه بر استفاده از ماسک، حتی الامکان خودکار شخصی به همراه داشته و پس از انداختن رای به داخل صندوق  اخذ رای بلافاصله شعبه را ترک نمایند.


سن انتخاب كنندگان ۱۸ سال تمام  مي‌باشد


متن کامل اطلاعیه شماره۴۳ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:
 
به اطلاع كليه جوانان راي اولي حوزه هاي انتخابيه مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مي‌رساند ، براساس بند ۲ ماده ۲۷ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي، سن انتخاب كنندگان ۱۸ سال تمام  مي‌باشد. يعني متولدين روز ۲۱ شهریور ماه سال ۱۳۸۱ و قبل از آن مي توانند با حضور در شعب اخذ رأي اولين حضور خود را در انتخابات به ثبت رسانده و رأي بدهند.


آمادگی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات به منظور امر نظارت بر انتخابات در همه سطوح 


هیات مرکزی نظارت بر دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ شماره ۱۴ اعلام کرد:


 با توجه به آغاز روند اخذ رای در شعب ۱۰ حوزه انتخابیه در دور دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، هیات مرکزی نظارت آمادگی کامل خود را جهت امر نظارت بر انتخابات در همه سطوح به‌ویژه در شعب اخذ رای، به اطلاع عموم مردم حوزه‌های انتخابیه می‌رساند.


دستور‌العمل‌هاي فوري ستاد انتخابات كشور ابلاغ می‌شود


متن کامل اطلاعیه شماره ۴۴ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:
به اعضاي شعب ثبت نام و اخذ رای تأكيد می‌گردد كه حتماً در شعبه اخذ رأي در تمام طول مدت اخذ رأي يك دستگاه راديو را روشن نگهدارند تا دستور‌العمل‌هاي فوري ستاد انتخابات كشور را كه از طريق صداو سيماي  جمهوري اسلامي ايران و یا صدا و سیمای مرکز استان ابلاغ مي‌گردد مورد عمل قرار دهند.
ضمناً اين اطلاعيه‌ها به منزله دستور كتبي ستاد انتخابات كشور است و رعايت آن الزامي مي‌باشد.


نظارت بر انتخابات صرفا برعهده شورای نگهبان است


هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی - مرحله دوم، اطلاعیه شماره ۱۵ خود را صادر کرد.


 متن اطلاعیه بشرح زیر است:


 به اطلاع می رساند از آنجا که نظارت بر انتخابات صرفا برعهده شورای نگهبان می باشد لذا هیچ شخص یا مجموعه ای تحت عنوان نظارت و یا هر عنوان دیگر حق دخالت در امر نظارت بر انتخابات را نخواهد داشت.


مسئولان شعب مجاز به نوشتن رأي برای رأي‌دهندگان نیستند


متن کامل اطلاعیه شماره ۴۵ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:
 به اطلاع آن دسته از راي‌دهندگان عزيزي كه از نعمت سواد محرومند و يا به دليل نقص عضو قادر به نوشتن رأي خود نيستند مي‌رساند كه براي شركت در انتخابات و دادن رأي مي توانند به همراه شخصي با سواد از افراد خانواده و يا فردي مورد اعتماد، به شعب اخذ رأي مراجعه و پس از انتخاب نامزد مورد نظر خود، با كمك وي نام و نام خانوادگي و كد نامزد را  در برگ رأي نوشته و سپس آن را به صندوق رأي بيندازند.


ضمناً مسئولين شعب، اعم از اعضاء شعبه، نمايندگان فرماندار، ناظرين شوراي نگهبان، عوامل انتظامي و نمايندگان نامزدها و بازرسين به هيچ وجه مجاز نيستند براي رأي‌دهندگان اقدام به نوشتن رأي نمايند.


اخذ اثر انگشت در فرآیند رای‌گیری حذف شده است


متن کامل اطلاعیه شماره ۴۶ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:
 
به آگاهی رای دهندگان  مرحله دوم یازدهمین  دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی می رساند، به منظور رعایت اصول بهداشتی برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، اخذ اثر انگشت در فرآیند اخذ رای حذف شده است.


همچنین رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و نیز استفاده از ماسک و خودکار در شعب اخذ رای  الزامی می‌باشد .
نمایندگان فرماندار، بخشدار و رئیس شعبه و نیز ماموران بهداشتی موظف به نظارت و كنترل بر رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي در شعب اخذ رای مي باشند.


شکایتی از روند برگزاری انتخابات گزارش نشده است


عباسعلی کدخدایی» روز جمعه در جمع خبرنگاران افزود: ۲ روش دریافت شکایت و اعتراض وجود دارد که یکی روش برخط سامانه سنا است و به طور آزمایشی راه اندازی شده است.


سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه شکایت های رسیده در این سامانه توسط همکاران در حال بررسی است، درباره روش دوم دریافت شکایت‌ها و اعتراضات گفت: سامانه «مردم ناظر» روش دیگری است که البته این روش در دور نخست انتخابات بود و دوباره راه‌اندازی شد. همه مردم می توانند شکایت و گزارش خود را به این سامانه مردم ناظر ارسال کنند.


کدخدایی با بیان اینکه ۱۴ گروه از ستاد مرکزی و به صورت تیم‌های سه نفر  از تهران و ۱۰ گروه هم از استان‌ها به شعبه ها اعزام شده‌اند، گفت: تاکنون گزارش تاثیرگذاری بر انتخابات گزارش نشده است.


وی گفت: نامزدهایی به دور دوم انتخابات می‌روند که حد نصاب ۲۰ درصد را در حوزه انتخابیه خود کسب کرده باشند  و امروز این انتخابات درحال برگزاری است. ۶ حوزه انتخابیه دیگر هم در انتخابات میان دوره‌ای و همراه با انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰ تعیین تکلیف می‌شوند.


براساس این گزارش، اطلاعیه شماره ۱۶ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات نسبت به جمع آوری گزارش مردمی با تلفن گویای ۶۴۱۰  و ۶۴۴۰۱۰۱۲ و سامانه مردم ناظر و نشانی پستی تهران خیابان امام روبروی دانشگاه افسری امام علی شورای نگهبان، اعلام آمادگی کرد.


برگزاری انتخابات مانوری در شرایط کرونایی است


جمال عرف که به منظور شرکت در جلسه ستاد انتخابات البرز و بازدید از شماری شعبه های اخذ رأی در جریان برگزاری انتخابات مرحله دوم مجلس شورای اسلامی به این استان سفر کرده بود، ضمن اشاره به این که در میان حوزه‌های ۱۰ گانه‌ای که انتخابات مرحله دوم در آن‌ها برگزار می شود، حوزه انتخابیه البرز (کرج، اشتهارد و فردیس)، بزرگ ترین حوزه است، تأکید کرد: تمامی اقدامات لازم در چارچوب قوانین انتخابات و منطبق بر دستورالعمل‌های بهداشتی برای حضور مردم در پای صندوق‌های رأی فراهم شده است و نظارت‌های جدی در این زمینه اجرا می شود.


عرف با اشاره به این که آینده و چشم انداز دقیق و روشنی درباره پایان شیوع کرونا وجود ندارد، تأکید کرد: به هر حال باید برگزاری این انتخابات را به عنوان نوعی مانور برای تجربه اجرای انتخابات در شرایط کرونایی در نظر گرفت.


وی افزود: چهار انتخابات مختلف را در سال ۱۴۰۰ پیش رو داریم و لازم است آمادگی‌های لازم برای برگزاری انتخابات‌ها را در شرایط شیوع کرونا و با در نظر گرفتن دستورالعمل‌های بهداشتی داشته باشیم.


معاون سیاسی وزیر کشور در بخشی دیگر از سخنان خود، ضمن اشاره به این که در شرایطی بسیار خاص به واسطه شیوع کرونا، تداوم فشارها و تحریم‌های ناجوانمردانه و غیرقانونی و نیز جنگ روانی گسترده ضد انقلاب و دشمنان علیه مردم شریف هستیم، اظهار داشت: تحمل چنین شرایط خاصی، همراهی و صبر و تحمل مردم را می‌طلبد که انصافاً با نهایت همدلی و نجابت، همراهی و تحمل می‌کنند و واقعا قدردان و شاکر این همراهی و تحمل مردم هستیم.


وی افزود: امیدواریم پس از این سختی و عسر، به تعبیر مقام معظم رهبری، دوره یسر فرا رسد و گشایش حاصل شود. دولت هم به‌واقع در حال مدیریت و اداره شرایطی بسیار استثنایی و خاص است که الزامات و مقتضیات خود را داراست و بدون همراهی و ایستادگی مردم، ممکن و شدنی نیست.


رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان، دو وظیفه اصلی مجریان انتخابات را تأمین سلامت و امنیت انتخابات دانست که با رعایت دقیق مؤلفه‌هایی هم چون قانون‌مداری و بی‌طرفی مجریان انتخابات حاصل می‌شود.


نامزدهاي انتخاباتي هر گونه تخلف را گزارش کنند


متن کامل اطلاعیه شماره ۴۷ ستاد انتخابات کشور بدین شرح است:
 
براساس ماده ۵۵ قانون انتخابات مجلس شوراي اسلامي ، حضور نمايندگان محترم نامزدها در شعب اخذ رأي به همراه كارت شناسايی صادره از سوی هیئت نظارت مربوطه مجاز است و اين افراد مي‌‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا پايان زمان اخذ رأي و شمارش آراء و تنظيم صورت جلسه در محل شعبه حضور داشته باشند.


همچنين اعضاي شعب اخذ رأي و نمايندگان فرماندار ترتيبي اتخاذ نمايند تا اين نمايندگان درمحل مناسبي استقرار يابند. نمايندگان محترم نامزدهاي انتخاباتي نيز مي‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخلف، بدون دخالت در امور اجرايي، مراتب را به هیئت‌هاي اجرايي يا نظارت شهرستان يا بخش كتباً گزارش نمايند.


اعلام نتایج شمارش آراء در ۸ حوزه انتخابیه مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، نتایج اعلام شده بدین شرح است؛


در استان ایلام، حوزه انتخابیه دهلران، دره شهر، آبدانان و بدره:
آقای بهزاد علیزاده، با ۳۱۲۸۷ رأی


در استان خوزستان، حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون:
آقای شبیب جویجری، با ۴۴۷۴۸ رأی


در استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو:
آقای مجتبی بخشی پور، با ۳۱۰۲۲ رأی


در استان کردستان، حوزه انتخابیه بیجار:
آقای علیرضا زندیان، با ۱۰۳۱۹ رأی


در استان گلستان، حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان:
آقای عبدالجلال ایری، با ۳۱۲۲۵ رأی


در استان زنجان، حوزه انتخابیه زنجان و طارم:
آقای مهدی باقری، با ۱۴۹۶۴ رأی


در استان البرز، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس:
آقای علیرضا عباسی با ۲۷۰۱۰ رأی


در استان اصفهان، حوزه انتخابیه لنجان:
آقای حسین رجایی ریزی، با ۱۴۱۲۷ رأی


گفتنی است، نتایج دو حوزه انتخابیه باقیمانده، در ساعات آینده اعلام خواهد شد.


انتهای پیام/4151/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته