دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1394 - 09:07

ادامه عملیات ضدتروریستی در مرکز بروکسل

دادستان بلژیک از دستگیری ۱۶ نفر در ۱۹ بازرسی شامگاه یکشنبه خبر داد. روز دوشنبه نیز در پی تمدید حالت فوق‌العاده در بروکسل برای چهارمین روز پیاپی، مترو، مدارس و اماکن عمومی تعطیل است.
کد خبر : 51386

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از شبکه «یورونیوز»، «اریک واندر سیپت» دادستان بلژیک گفت هیچ سلاح یا مواد منفجره‌ای در این بازرسی‌ها کشف نشد.


او افزود: قاضی تحقیقات در مورد اینکه این بازداشت‌ها طولانی‌تر شود، روز دوشنبه تصمیم می‌گیرد اما باید بگویم «صلاح عبدالسلام» میان دستگیرشدگان نیست.


به گفته دولت فرانسه، صلاح عبدالسلام در حملات تروریستی پاریس شرکت داشته است. وی خودرویی را اجاره کرده و مهاجمان را برای انجام عملیات به کنسرت «باتاکلان» رسانده بود.


دو نفر از دوستان وی که پس از این حملات صلاح عبدالسلام را از پاریس به بروکسل انتقال داده‌اند، نیز دستگیر شده‌اند اما جست‌وجوهای پلیس برای دستگیری وی تاکنون موفق نبوده است.


برخی اخبار، از دیده شدن وی نزدیک مرز آلمان حکایت می‌کند اما مقام‌های بلژیک و آلمان این امر را تایید نکرده‌اند.


صلاح عبدالسلام که 26 سال دارد، برای مدتی در «مولن‌بک» در بروکسل پایتخت بلژیک، زندگی کرده است.


«محمد عبدالسلام» برادر صلاح، شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «آر.تی.بی.اف» بلژیک از صلاح خواست خود را تسلیم کند.


به گزارش یورونیوز، وی گفت: عمیقا بر این باورم که برادرانم تندرو نشده بودند به این دلیل که چیزی از آنان ندیدیم. بیشتر فکر می‌کنم آنان فریب خورده و مورد سوء‌استفاده قرار گرفته‌اند.


محمد که مدتی در بازداشت پلیس بلژیک بود، افزود: می‌خواهیم صلاح خود را تسلیم کند به این دلیل که جواب خانواده خود و خانواده قربانیان را بدهد. ما ترجیح می‌دهیم صلاح را در زندان ببینیم تا در قبرستان.


به نوشته یورونیوز، برادر دیگر این خانواده، «ابراهیم عبدالسلام» بود که در عملیات انتحاری پاریس بیرون کافه «ولتر» کمربند انتحاری خود را منفجر کرد و کشته شد.


همزمان با عملیات شامگاه یکشنبه، حالت فوق‌العاده در بروکسل برای چهارمین روز تمدید شد و روز دوشنبه مترو، مدارس و اماکن عمومی تعطیل است.


پلیس فرانسه روز یکشنبه عکس تازه‌ای را منتشر کرد که روی گذرنامه‌ای کنار اجساد سه انتحارکننده نزدیک استادیوم فوتبال پاریس یافته بود.


به گفته پلیس فرانسه، فرد حامل این پاسپورت اهل سوریه بوده و در ماه اکتبر (مهرماه) در جزیره «لروس» در یونان به عنوان پناهجو ثبت‌نام شده است.


از کسانی که اطلاعاتی درباره صاحب این عکس دارند خواسته شده است با پلیس تماس بگیرند.


در حملات تروریستی خونین شامگاه جمعه بیست و دوم آبان‌ماه 129 نفر کشته و بیش از ۳۵۰ نفر زخمی شدند.


داعش با به عهده گرفتن مسئولیت حملات پاریس تهدید کرده است علیه کشورهایی که مواضع این گروه را در عراق و سوریه بمباران می‌کنند، حملات مشابهی را ترتیب می‌دهد.


داعش از پارسال نواحی زیادی را در سوریه و عراق اشغال کرده است.


آمریکا و برخی همپیمانان غربی و منطقه‌ای از شهریور پارسال ائتلافی برای مبارزه علیه داعش راه‌اندازی کردند و به اقدام نظامی در سوریه و عراق دست زدند.


روسیه نیز از هفتم مهرماه به درخواست دولت سوریه حمله هوایی به مواضع داعش در آن کشور را آغاز کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته