دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 شهريور 1399 - 00:15
دانشگاه آزاد در مسیر تحول ۱۱/ آنا بررسی می‌کند؛

برنامه 5 ساله برای ارتقای علمی و گسترش فضای انقلابی/ مطالبه رهبر انقلاب از دانشگاه آزاد اسلامی چیست؟

دانشگاه آزاد اسلامی یکی از شجره‌های طیبه علم و فناوری در جمهوری اسلامی بوده که در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی دارد و به دنبال گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه است‌.
کد خبر : 513737
SaeedSajjadi (12 of 1).JPG

گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، علیرضا محمدی؛ دانشگاه‌ها برای رسیدن به قله‌های علمی مسیرهای مختلفی را طی می‌کنند و به دنبال رشد علم و فناوری هستند تا بتوانند در دنیا به عنوان بازویی قدرتمند برای کشورشان باشند و اقتدارآفرینی کنند.
دانشگاه آزاد اسلامی که با حمایت‌های امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای (مد ظله العالی) از سال ۱۳۶۱ شکل گرفته و تاکنون ادامه پیدا کرده است، یکی از شجره‌های طیبه علم و فناوری در جمهوری اسلامی است که در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خوبی دارد و به دنبال ارتقای این مرتبه است.
این دانشگاه با داشتن یک میلیون دانشجو و هزاران عضو هیئت علمی ظرفیت بالایی دارد که مطالبات رهبر معظم انقلاب از این دانشگاه را که ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه است، عملیاتی کند.



دکتر ولایتی: امیدواریم بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاهی برجسته و انقلابی تبدیل کنیم
دکتر علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: خوشبختانه فعالیت‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی در حد خوبی پیش می‌رود، از دکتر طهرانچی و همکاران ایشان تشکر می‌کنیم که دانشگاه را در مسیر خوبی هدایت می‌کنند و امیدواریم این دانشگاه همانطور که نام آن دانشگاه آزاد اسلامی است، اسلامی باشد.



وی حفظ کیان دانشگاه را یکی از رهنمودهای مقام معظم رهبری می‌داند و خطاب به مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی، می‌گوید: موجودیت دانشگاه آزاد اسلامی باید حفظ شود و رو به رشد باشد، بنابراین وضعیت دانشگاه آزاد اسلامی باید در سال جاری به شکل ملموسی از سال‌های گذشته بهتر باشد.
رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی انقلابی بودن را یکی دیگر از شاخصه‌های دانشگاه آزاد اسلامی دانست و معتقد است: «امید داریم با کمک اساتید این دانشگاه به ویژه اساتید علوم انسانی و دکتر خسروپناه، بتوانیم دانشگاه آزاد اسلامی را به یک دانشگاه نمونه، برجسته و انقلابی تبدیل کنیم که موضوعاتی همچون تئوریزه کردن مبانی انقلاب اسلامی در آن پیگیری ‌شود.»
دکتر ولایتی با تأکید بر پیشرفت علمی این دانشگاه گفت: باید ویژگی‌های علمی در دانشگاه رعایت شود و بخشی از آموزش ما باید از یافته‌های علمی خودمان و نه ترجمه دیگران باشد؛ با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی محدودیت‌های دانشگاه دولتی را ندارد، باید پیشرفت علمی در این دانشگاه شتاب بیشتری داشته باشد.
دکتر طهرانچی: راهبرد اصلی برنامه ۵ ساله دانشگاه آزاد اسلامی ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه است
دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی می‌گوید: رهبر معظم انقلاب، ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه آزاد اسلامی را از مسئولان این دانشگاه مطالبه کردند؛ باید با همدلی و صمیمیت و حفظ کیان دانشگاه برای ارتقای علمی و گسترش فضای انقلابی تلاش کنیم. برای این منظور باید بدنه دانشگاه یکپارچه باشد و بدون شک یکی از کسانی که در این زمینه به صورت مؤثر فعالیت داشته، دکتر ولایتی بودند. دکتر ولایتی، دانشگاه آزاد اسلامی را به‌عنوان امانتی از مقام معظم رهبری تحویل گرفتند که باید همه مجموعه دانشگاه با تلاش شبانه‌روزی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری تلاش کند.



وی می‌افزاید: جلساتی به صورت هفتگی با حضور دکتر ولایتی برگزار می‌شود، ایشان به دقت و دغدغه‌مندانه مسائل دانشگاه را پیگیری و نقصان‌ها را بیان می‌کند. ما وعده می‌دهیم هر آنچه مجموعه مدیریتی دانشگاه آزاد اسلامی در توان دارد، در راستای تحقق برنامه‌های راهبردی و عملیاتی دانشگاه آزاد اسلامی به ‌کار گرفته شود تا در کنار حفظ کیان دانشگاه، دانشگاه آزاد اسلامی هم «دانشگاه» و هم «اسلامی» باشد و گسترش فضای انقلابی و ارتقای علمی را با جدیت دنبال کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به تدوین برنامه جامع راهبردی پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی، معتقد است که سند دانشگاه اسلامی، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و بیانیه گام دوم، جوهره اصلی برنامه پنج ساله دانشگاه و ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه آزاد اسلامی راهبرد اصلی این برنامه است.
حیدری: دانشگاه آزاد شجره‌ای طیبه‌ بوده و خدمات گسترده‌ای در زمینه علم و فناوری انجام داده است
احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید: حفظ کیان دانشگاه، ارتقای علمی و گسترش فضای انقلابی از مطالبات به‌حق مقام معظم رهبری است که دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال اجرایی کردن آن است‌ و به تازگی نیز این مسائل در یازدهمین جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی مطرح شد.



وی می‌افزاید: دکتر ولایتی ضرورت سه مطالبه مقام معظم رهبری از دانشگاه آزاد اسلامی را به درستی توضیح داد و گسترش فضای انقلابی را وظیفه اصلی این دانشگاه در همه عرصه‌ها دانست؛ توسعه علم باید در دانشگاه آزاد اسلامی محقق شود و علم، نافع و مفید باشد و در اختیار جامعه قرار بگیرد. حفظ کیان دانشگاه نیز مهم است، دانشگاه آزاد اسلامی شجره‌‌ای طیبه‌ است که با حمایت امام خمینی (ره) و حراست و هدایت مقام معظم رهبری در این سال‌ها به نتایج خوبی رسیده و خدمات گسترده‌ای در زمینه علم و فناوری انجام داده است.
سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: یکی از اقدامات خوب دانشگاه آزاد اسلامی در راستای مطالبات رهبر انقلاب، سامانه آموزشیار است که داده‌های دانشگاه آزاد اسلامی، اساتید، دانشجویان، کارمندان، کارشناسان و همه ارکان دانشگاه را می‌توان در زمینه‌های آموزش، شهریه، امور مالی در این سامانه رفتارسنجی کرد.
حیدری معتقد است برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی در راستای ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه در حال تدوین بوده و چارچوب‌ها، پلت‌فرم، اهداف، راهبردها و شاخص‌های آن کاملاً مشخص شده است؛ چه کارهایی باید انجام دهیم که فضای انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی گسترش پیدا کند؟ برای ارتقای علمی آن چه کار کنیم؟ آیا حفظ کیان دانشگاه آیا با روشی که چند سال فقط آموزش‌محور جلو رفته است، جوابگوست؟ قطعاً پاسخ همه این‌ها در برنامه پنج ساله مد نظر قرار گرفته است و دانشگاه آزاد اسلامی به سمتی حرکت خواهد کرد که بتواند دانشگاه حل مسئله باشد و علم را در اختیار همه مسئولان کشور، صنعت، کشاورزی، اجتماع، فرهنگ، اقتصاد و... قرار دهد. علم باید در درون دانشگاه در اتاق محبوس نشود و بتواند برطرف‌کننده مشکلات باشد و سود آن سر سفره‌های مردم برود.
وی می‌گوید: برای نخستین بار است که دانشگاه آزاد اسلامی به سمتی حرکت می‌کند که بتواند به صورت شبکه‌ای بزرگ در زمینه اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی عمل کند؛ ایجاد این شبکه بزرگ در برنامه دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد تا همه واحدهای این دانشگاه به عنوان کنشگرانی بسیار دقیق حرکت کنند؛ هر واحد دانشگاهی در هر شهری که قرار دارد نسبت به مسائل دانشجویان، اساتید، مردم و خانواده و ظرفیت‌هایی که در آن شهر وجود دارد احساس تکلیف کرده، برنامه‌محور حرکت می‌کنند و فعالیت‌ها هدفمند می‌شود.
بنابراین دانشگاه آزاد اسلامی برای ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان دانشگاه برنامه‌های خوبی اعم از برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد اسلامی، سامانه پژوهشیار، سامانه آموزشیار و... تدارک دیده است و باید منتظر ماند و دید که چه تحولی در بزرگترین دانشگاه حضوری جهان در سال‌های آینده رقم خواهد خورد.
انتهای پیام/۴۱۱۸/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته