دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا: 78 درصد دشت‌ها در وضع ممنوعه قرار دارند

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: حدود 78 درصد دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی آب کشور در وضع ممنوعه قرار دارند.
کد خبر : 51328

به‌گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، رحیم میدانی با اشاره به جایگاه محوری بخش آب در توسعه پایدار ایران افزود: تصویب سیاست‌های درازمدت این موضوع، نتیجه ملموس و تجلی محسوسی را در دستیابی به محیط زیست پایدار و تقویت بنیان‌های مدیریت آب آشکار می‌سازد.


وی آب را یکی از مؤلفه‌های مهم در حفظ، تعادل و پایداری اکوسیستم و محیط‌زیست دانست و تصریح کرد: براساس گزارش سازمان ملل متحد، اکنون 1.1 میلیارد نفر از مردم جهان از دسترسی به آب شرب سالم و 2.5 میلیارد نفر نیز از بهداشت مناسب محروم‌اند. این در حالی است که حدود 90 درصد از افرادی که هم‌اکنون از بی‌آبی رنج می‌برند، در آسیا و آفریقا زندگی می‌کنند.


میدانی اظهار کرد: اگر چه ایران حدود 1.1 درصد از خشکی‌های کره زمین را در برگرفته‌است، اما سهم کشور ما از آب‌های شیرین کره زمین تنها 0.115 درصد است.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان اینکه در دهه‌های اخیر طولانی‌ شدن دوره‌های خشکسالی، کاهش بارش، افزایش دما و وقوع پدیده تغییر اقلیم از عوامل تأثیرگذار بر منابع آب کشور بوده‌‌اند، گفت: متوسط درازمدت بارندگی سالانه کشور حدود 243 میلی‌متر است که کم‌تر از یک سوم میانگین بارش جهانی است.


وی ادامه داد: در کشور ما ایران، مدیریت منابع آب، دارای پیچیدگی‌های بسیار و در برگیرنده فعالیت‌های سازه‌ای و غیرسازه‌ای متنوع و فراوان است.


میدانی محدودیت آب قابل دسترس، توزیع غیر یکنواخت آن در سطح کشور، افزایش جمعیت و الگوی نامناسب شهرنشینی و مراکز سکونت‌گاهی و نوع و شیوه تولید محصولات زراعی از منظر سازگاری با اقلیم را مشکلات تأمین آب موردنیاز در بسیاری از مناطق کشور عنوان کرد.


وی درباره منابع آب زیرزمینی بیان کرد: کاهش رواناب‌ها سبب افزایش مصرف از این منابع شده و اکنون نیز اغلب محدوده‌های بزرگ و با اهمیت از نظر منابع آب زیرزمینی از بین رفته است. حدود 78 درصد دشت‌ها و محدوده‌های مطالعاتی آب کشور در محدوده ممنوعه یعنی ممنوعیت برداشت از منابع آب قرار دارند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته