بیرحمی وزارت علوم به اساتید حقالتدریسی/ لزوم رسیدگی دولت به وضع معیشتی اساتید
زهرا قدسی در گفتگو با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به لزوم رسیدگی دولت به وضع معیشتی اساتید حقالتدریسی اظهار کرد: چه کسی مسئول پاسخگویی به مشکلات اساتید حقالتدریسی است که امروزه زیر بار فقر و فشار اقتصادی به نهایت استیصال و یاس رسیدهاند.
وی افزود: وزارت علوم متأسفانه با کمال بیرحمی کمترین توجهی به اساتید خود نداشته و آنها را از کمترین حقوق نیز بیبهره میسازد؛ وزارتی که حتی یک نماینده از اساتید حقالتدریسی را در خود نمیپذیرد اما دانشجویان و... نماینده دارند.
رئیس انجمن صنفی اساتید حقالتدریسی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی استان البرز (غیر از علمی کاربردی) با بیان اینکه وزارت علوم با کمال بیعدالتی آشکارا اعلام میکند که به اساتید حقالتدریسی پول داده است، گفت: مبلغ حقالزحمه این اساتید در یک ترم حتی از پول توجیبی فرزندان بسیاری از خواص کمتر است و سنوات و حقوق حقه دیگر اساتید حقالتدریسی پرداخت نمیشود.
قدسی تصریح کرد: باید برای بیتدبیری وزارت علوم که راهبر علم و دانش مملکت است تاسف خورد، هیچ فردی از اساتید حقالتدریسی بهعنوان زبان ناطقه بقیه در این وزارتخانه حضور ندارد تا بیانکننده گوشهای از مشکلات این قشر دانشگاهی باشد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت علوم در سالیان اخیر نشان داده که فقط قصد پولسازی دارد و به دنبال اشاعه و نشر علم آن طور که باید و شاید نیست؛ این وزارتخانه اگر گوشه چشمی به وضعیت علم داشت قطعاً چنین تصمیم نابخردانه و عجولانهای نمی گرفت که بهجای تمهیدات وضعیت مطلوبتر ارائه علم، بهفکر جیب خود باشد و آموزشها را استانی کند و صدها دانشجو را در یک کلاس مجازی بنشاند و یک استاد را موظف به تدریس کند و عذر بقیه را بخواهد!
عضو هسته مرکزی شورای عالی راهبردی اساتید کشور گفت: سوال این است که آیا برای بهینه شدن اوضاع بهتر نبود حتی تعداد اساتید را برای تدریس مجازی بیشتر کنید که از عهده تدریس مجازی که سختی خاص خود را دارد بربیایند و قادر باشند بهصورت همزمان پاسخگوی سوالات تمام دانشجویان باشند؟؛ از وزارتخانهای مثل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که پرچمدار علم در کشور است، انتظار تصمیمات بخردانهای میرفت نه اینکه علناً پولاندوزی را جایگزین علم و از کمترین تلاشی جهت مدیریت بحران نیز استنکاف کند.
قدسی افزود: سوال بنده از وزیر علوم این است که آیا بشخصه تدریس مجازی داشتند یا خیر؟ پای درد دل اساتید نشستهاند؟ از مشکلات آموزش مجازی اطلاع دارند؟ راههای ارتقای سطح آموزش در شرایط بحرانی چیست؟ آیا فقط دغدغه ایشان ثبتنام دانشجویان است یا بهفکر ترویج علم و فرهنگ نیز است؟
وی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت علوم چطور توقع دارند در شرایط زمانی یکسان (مانند تدریس حضوری) جمعیت دانشجو چند برابر شود و استاد همزمان هم تدریس داشته باشد و هم رفع ابهام و رفع اشکال کند؟ آن هم در شرایطی که ارتباط چشمی، زنده و صورت در صورت نیست و دانشجو فقط مجبور است یک سری داده را استماع کند و امکان مباحثه را نداشته باشد! از مسئولان مربوطه درخواست دارم با سعه صدر و درایت بیشتری برنامهریزی کرده و اینگونه شالوده و پایههای علم کشور را متزلزل نکنند.
انتهای پیام/پ
انتهای پیام/