دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پشت پرده واردات چادر مشکی چیست؟

طبق برآوردهای انجام شده در ایران سالانه حدود 100 میلیون متر مربع چادر مشکلی مصرف می‌شود. در یکی از کارخانه‌های داخلی حدود 7 درصد از چادر مشکی کشور تولید می‌شود اما به اعتقاد عده‌ای مافیات واردات جلو رشد تولید داخل را گرفته‌ است.
کد خبر : 512790
نمایشگاه+عفاف+و+حجاب+در+مصلی+تهران.jpg

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، آمار گمرک نشان می‌دهد که در سال 97، 14 هزار تن پارچه چادر مشکی به ارزش 86 میلیون دلار وارد کشور شده است در حالیکه تولیدکنندگان داخلی اعلام کرده‌اند توانایی تامین نیاز داخلی را دارند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده بازار چادر مشکی ایران در اختیار تولیدات خارجی است.


طبق برآوردهای انجام شده در ایران سالانه حدود 100 میلیون متر مربع چادر مشکلی مصرف می‌شود. در یکی از کارخانه‌های داخلی حدود 7 درصد از چادر مشکی کشور تولید می‌شود و در دوسال اخیر توانسته‌اند به تولید کالاهای با کیفیت دست‌یابند.


به نظر می‌رسد واقعیت چادر مشکی در کشور ابعاد دیگری نیز دارد یکی از بنکاداران چادرمشکی در بازار در باره مافیای چادر مشکی می‌گوید: درحال حاضر تولیدکنندگان داخلی چادرهای مشکی داخلی را با برندهای خارجی عرضه می‌کنند. همچنین واردات چادر مشکی هم در کشور محدود به افرادی خاص و حدود 10 نفر شده است.


مدیرعامل سابق یکی از تولیدکنندگان داخلی چادرمشکی درباره علت اصلی رونق نیافتن تولید پارچه چادرمشکی در ایران بیان کرد: خط تولید کارخانه برای تولید پارچه چادر است اما مافیای که در بازار وجود دارد مانع این موضوع می‌شود.


واردات و فروش چادر انحصاری است


اسدالله سلیمانی مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب در گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه واردات چادر مشکی انحصاری است اظهار کرد: به جز موضوع واردات انحصاری، وجود موانع کسب و کار مانند عدم سرمایه‌گذاری و تعرفه‌گذاری نامناسب واردات نیز موجب تعطیلی کارخانجات تولید چادر مشکی شده است.


وی گفت: اگر تولید در کشور مقرون به صرفه شود تجار این بخش خودشان کارخانه ایجاد می‌کنند اما به دلیل حمایت نکردن دولت، 90 درصد چادرمشکی از چین، کره و ژاپن وارد می‌شود.


سلیمانی افزود: وضع تعرفه واردات اشتباهی است که گمرک انجام داده و خسارت‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
 


مدیرعامل انجمن تولید کنندگان محصولات حجاب تصریح کرد: امکان ندارد در دو سال آینده به خودکفایی در چادر مشکی برسیم و حرف‌ها در این زمینه به این دلیل است که وزارت صمت از یارانه‌ای که باید به چادر مشکی اختصاص دهد شانه خالی کند.


وی همچنین گفت: درحال حاضر حدود 40 هزار نفر در زمینه تولیدات محصولات حجاب فعالیت می‌کنند و حدود 30 درصد فعالان نیز به دلیل نبود مواد اولیه بیکار شده‌اند. همچنین اگر برای 70 تا 80 درصد پارچه مشکی مورد نیاز بازار سرمایه‌گذاری شود حدود 10 هزار اشتغال ایجاد خواهد شد.


افسانه محرابی مدیرکل دفتر صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در این برنامه گفت: در یک سال اخیر به صنعت نساجی به‌عنوان صنعت پیشران و اشتغال‌زا نگاه کرده‌ایم و برای تولید 80 میلیون مترمربع چادر مشکی 8 طرح 10 میلیون مترمربعی پیش‌بینی کرده‌ایم که نیازمند 150 میلیون یورو و 800 میلیارد ریال سرمایه گذاری است.


انتهای پیام/4141


انتهای پیام/

برچسب ها: چادر مشکی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته