لزوم ارتقا و ساماندهی سامانه آموزشیار/ امکانات دانشگاه در اختیار دانشجویان مناطق محروم است
گروه استانهای خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ موضوع آموزش مجازی از زمان شیوع کرونا بسیار جدی شد و هرچند پیش از آن برخی دانشگاهها و مراکز علمی به این موضوع ورود کرده بودند؛ اما هیچگاه تا پیش از شیوع بیماری کرونا بهطور جدی پیگیری نشده بود.
ترم دوم سال تحصیلی 98-99 و ترم تابستان بهصورت مناسب و گاه کجدار و مریز با آموزش مجازی سپری شد و دانشگاهها و مراکز علمی در طول ترم به روش آزمون و خطا، اشکالات این شکل آموزش را به مرور برطرف کردند و برخی مراکز هم بهصور کامل به سمت آموزش برخط رفتند.
**بیشتر بخوانید:
تدریس ضبطشده استادان در اختیار دانشجویان قرار میگیرد
سرورهای استانی بسیاری از مشکلات آموزش مجازی را حل میکند
واگذاری مدیریت دروس به واحدهای دانشگاهی
خبرنگار خبرگزاری آنا در آستانه نیمسال اول سال تحصیلی 1399-1400 با سلطانعلی میر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سیستان و بلوچستان درباره زیرساختهای آموزش مجازی و برخط، مشکلات و موانع و چگونگی اجرای آن در سال تحصیلی جدید به گفتگو نشسته است که مشروح این گفتگو را میخوانیم.
آنا: با توجه به ارائه آموزش مجازی در ۶ ماه گذشته و برخی اعتراضها بهدلیل کمبودها در این نوع آموزش بهویژه در مناطق محروم و مشکلات اینترنتی، چه تمهیداتی را در ترم جدید آموزشی برای رفع کاستیها اندیشیدهاید؟
میر: از روز شنبه 15 شهریور مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی در استان سیستان و بلوچستان که حدود 25 مدرسه در شهرهای زابل، زاهدان، ایرانشهر، سراوان و چابهار هستند، آغاز به کار کردند. امتحانات ترم تابستان هم در بعضی مناطق انجام شده و در بعضی مناطق بهصورت مجازی در حال انجام است.
قرار است ترم مهر دانشگاه از 29 شهریور در استان سیستان و بلوچستان آغاز شود. در بخش مدارس هم آموزش حضوری و آموزش مجازی داریم. برای دانشگاه آموزشها عمدتاً مجازی است و اگر شرایط بهتر شد، آموزش حضوری هم خواهیم داشت.
اصلیترین مشکل آموزش مجازی؛ نبود زیرساخت
در این زمینه چند مشکل داریم که اصلیترین مشکل مربوط به نداشتن زیرساختهاست. به این معنی که در آنتندهی با اپراتورهای مختلف مشکل داشتهایم. برای حل این مشکل با مخابرات استان و استانداری هماهنگ کردیم، برخی زیرساختها فراهم شد و تقریباً میتوان گفت 98 درصد از دانشجویان ما در نیمسال دوم امتحانات را از طریق سامانه واحد الکترونیک برگزار کردند. هنوز هم در همه واحدها از طریق سامانه الکترونیک، آزمونها برگزار میشود و در حال انجام است؛ البته زابل، زاهدان و ایرانشهر که سامانههایی متفاوت از سامانههای دیگر دارند، امتحانات هفته گذشته انجام شد.
مشکلی که اکنون داریم، این است که واحد الکترونیک و فناوری برای این ترم اعلام کردهاند که اپراتورهای همراه اول، ایرانسل، رایتل و ... رایگان است؛ اما دانشجویان نظر دیگری دارند و میگویند که رایگان نیست و اعلام میکنند که از اینترنت آنها استفاده میشود.
معتقدم که سازمان مرکزی باید کار کلی انجام دهد؛ مانند قضیه اینترنت شاد که برای مدارس استفاده میشود، اینترنت کل دانشگاه آزاد اسلامی و سامانه مجزا داشته باشد تا واحدهای الکترونیک همه مراکز در کشور برای ورود به کلاس و برگزاری آزمون و ... بهصورت رایگان استفاده کنند و اگر هزینهای هم دارد، بهصورت متمرکز از استانها دریافت شود.
لازم است این کار بهصورت منسجم با همکاری وزارت ارتباطات انجام شود، اقدامی که برای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شده و اکنون هم وزارت آموزش و پرورش در حال انجام آن است.
ایجاد اختلال با تغییر سامانه از سیدا 4 و سیدا 7 به سامانه آموزشیار
تغییر سامانه از سیدا 4 و سیدا 7 به سامانه آموزشیار در دانشگاه آزاد اسلامی و بستهشدن سامانه از یک ماه پیش تاکنون، اختلالاتی را به وجود آورده و در جذب دانشجو تأثیر داشته است. از طرفی برای فارغالتحصیلی مشکل داریم و انتخاب واحد در بعضی از واحدهای دانشگاهی دچار مشکل شده است که این سامانهها باید توسط مسئولان سازمانی بهروز شوند تا دچار مشکل نشویم؛ البته ما در حال انجام کار هستیم و موضوع جذب هم به خوبی در حال انجام است.
واحد مجازی دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساختی، بهصورت آنلاین، آفلاین، تولید محتوا، پوشش و شبکه گستردهای که در سطح استان داریم در همه زمینهها ازجمله ترم تابستان، برگزاری کلاسها و آزمونها موفق عمل کرده و واقعاً بهروز بوده است؛ اما برای اینترنت حتماً باید تدبیری اندیشیده شود که هم باسرعت و هم رایگان باشد؛ بالاخره دانشجو با توجه به اینکه شهریه میدهد، توقع دارد که دیگر هزینه اینترنت ندهد.
آنا: استان سیستان و بلوچستان از نظر زیرساختی بهویژه برای مدارس جزء استانهای محروم است؛ آیا در این زمینه تدابیری اندیشیدهاید؟
میر: اکنون سامانه شاد در همه مدارس استفاده میشود. ما هم مانند آموزش و پرورش در سیستم مدارسمان کلاً سیستم شاد استفاده میکنیم و همان زیرساخت و ساختاری که برای آموزش و پرورش تعریف شده برای ما هم تعریف شده است و میتوانیم بهعنوان زیرمجموعه آموزش و پرورش از آنها استفاده کنیم.
آنا: آیا خانوادهها توان فراهمکردن تجهیزات مورد نیاز برای فرزندان خود را دارند؟
میر: اعلام کردهایم اگر برخی خانوادهها توان فراهمکردن تجهیزات را نداشتند، از امکانات مدارس استفاده کنند. برای دانشآموزان و دانشجویانی که توانمندی ندارند، بهطور مثال گوشی مناسب با نرمافزارهای مورد نیاز را ندارند یا گوشیهای آنان فاقد امکانات است و اگر کاربران اعم از دانشآموز یا دانشجویان طریقه استفاده از اینترنت و سامانه را بلد نیستند، مکانهایی را در واحدهای دانشگاهی، مدارس سما، واحد فناوری و دانشکدهها آماده کردهایم تا کسانی که مشکل دارند، مراجعه و از زیرساختهایی که در دانشگاه و مدارس برای آنان تعریف شده است، استفاده کنند.
حتی به پردیسهای آموزشی دانشگاه هم گفتهایم که اگر آمادگی داشته باشند، در صورتی که شرایط مقدور نبود و امکانات نداشتند، از امکانات اداری، دولتی و حتی امکانات خود دانشگاه استفاده کنند و این مقدمات تا حد زیادی فراهم شده است.
علاوهبر این مناطقی که سفید است و مشکل نداریم، امتحانات را بهصورت حضوری برگزار میکنیم. اکنون امتحانات ترم تابستان بهصورت حضوری برگزار میشود و بناست کلاسها هم تلفیق و ترکیبی از مجازی و حضوری باشد. 12 جلسه بهصورت مجازی و چهار جلسه هم بهصورت حضوری برگزار خواهد شد؛ اما این آمادگی را هم داریم و اعلام میکنیم که در استان هر دانشآموز، دانشجو یا حتی استادی امکانات لازم را ندارد، میتواند از ظرفیت و امکانات موجود در دانشگاه و مدارس و حتی بعضاً ادارات دولتی که از قبل با آنها هماهنگ کردهایم، استفاده کند.
آنا: بهدلیل شیوع ویروس کرونا در 6 ماه اخیر یکسری از دانشجویان در کلاسهای مجازی یا حضوری نتوانستند شرکت کنند. چه تمهیداتی اندیشیده شده تا زمانهای ازدسترفته آنان جبران شود؟
میر: از روز شنبه به واحدهای دانشگاهی استان اجازه دادیم از دانشجویانی که بنابر دلایلی از قبیل قطع اینترنت، قطع برق یا ابتلا به ویروس کرونا از امتحان جاماندهاند و غایبانی که دلیل موجهی دارند با هماهنگی سازمان مرکزی امتحان بگیرند.
بهطور مثال توفانی که از طرف هندوستان بهدلیل بادهای موسمی آمد، دکلهای برق را قطع کرد، با افتادن تیرهای برق، کلاً اینترنت قطع شد و امتحانات در آن مناطق برگزار نشد. اینطور جاها را اجازه برگزاری مجدد امتحان دادیم. در ویدئوکنفرانسی هم که اخیراً با رؤسای واحدها داشتم، اعلام کردم که جاماندگان از امتحانات نیمسال دوم و ترم تابستان را شناسایی کنند تا مهر امسال وضعیت آنان مشخص شود و از 29 شهریور نمرات آنان قطعی و ثبت نهایی و پس از 29 شهریور، ترم جدید آنان آغاز شود.
از روز شنبه در زاهدان و خیلی از واحدهای استان تقویم امتحانی دارند و کسانی که مستنداتی را دارند؛ میتوانند آزمون بدهند؛ البته امتحانات جاماندگان بهصورت حضوری برگزار میشود و هیچکدام از امتحانات بهصورت مجازی برگزار نخواهد شد. باید حتماً حضوری به دانشگاه بیایند و طبق تقویم ارائهشده، سؤال داده میشود و با رعایت پروتکلهای بهداشتی از آنان امتحان میگیریم.
آنا: خواسته شما از دانشگاهیان و مسئولان بالادستی آموزشی برای ترم تحصیلی جدید چیست؟
میر: خواسته اصلی ما این است که در بحث اینترنت، هم پهنای باند و هم سرعت اینترنت را بیشتر کنند. دوم اینکه با توجه به محرومیت منطقه، تسهیلات ویژهای در اختیار استان قرار دهند. اکنون در برخی جاها با کمبود امکانات از قبیل کامپیوتر و لپتاپ مواجه هستیم. در هر صورت افرادی که تلفن همراه، گوشی مناسب یا نرمافزار مورد نظر را ندارند، ممکن است بهصورت تخمینی 50 نفر به یک واحد مراجعه کنند. به هر حال باید 50 کامپیوتر یا لپتاپ و سامانه برای آنها در هر واحد پیشبینی کنند. درخواست دادهایم که به مدارس و واحدهای استان امکانات بدهند یا اینکه گوشی و لپتاپ با قیمت مناسب بهصورت قسطی به دانشجویان تحویل دهند.
با توجه به اینکه (برگزاری کلاسها) مجازی بوده و امتحانات نیز بهصورت مجازی است و با توجه به محرومیت منطقه به استان اجازه داده شود که تخفیفی برای دانشجویان در شهریهها و هزینهها اعمال کنیم.
درباره ساماندهی تغییر سامانه از سیدا 4 به سیدا 7 و بهطور کلی سامانه متمرکز - که کار خوبی است- کار شبانهروزی و جهادی انجام شود تا مشکلات سامانه جدید برطرف شود و لطمهای به دانشجویان و دانشگاه نخورد؛ چراکه اکنون در زمینه فارغالتحصیلی، ورود و خروج، شهریه و ... مشمولان زیادی داریم که اکنون وضعیتشان نامشخص و ثبت نمرات ماهانه متوقف شده است.
در مجموع واحد الکترونیک دانشگاه کار خود را خوب انجام داده است و فقط نیاز به ارتقا دارد. باید شرایط در مقایسه با ترم قبل بهتر شده و استاندارد لازم در آن لحاظ شود و اینکه بتوانیم از همه ظرفیتهای واحد الکترونیک اعم از صوتی، تصویری، آنلاین و آفلاین و ... استفاده کنیم.
انتهای پیام/4103/4062/
انتهای پیام/