دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1399 - 15:35
سوزنچی:

سنجش و پذیرش باید از یکدیگر مجزا باشند/حدود ۸ سیاست در زمینه برگزاری آزمون سراسری تدوین کردیم

معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که سنجش و پذیرش باید از یکدیگر مجزا باشند.
کد خبر : 512583
IMG_1855.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، ابراهیم سوزنچی در برنامه زنده صبح‌به‌خیر ایران شبکه یک سیما، درباهر آخرین تحولات کنکور، سهمیه‌ها و تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی گفت: واقعیت این است که ما در هر سیستمی که تعدادی ظرفیت داشته باشیم و تعدادی متقاضی در آن باشد، ناگزیر از انتخاب هستیم، اما سؤال این است که این انتخاب چگونه و به چه صورت و با چه سیستمی باشد که به نحو مطلوب به نتیجه برسد.


وی افزود: کنکور در کشور ما به‌طور سنتی و تاریخی برگزار می‌شود، و اولین بار در سال ۱۳۱۷ که تعداد متقاضیان از تعداد صندلی‌ها بیشتر شد، کنکور توسط دانشکده‌ها برگزار شد.


معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در سال ۱۳۲۴ این آزمون‌ها به‌صورت دانشگاهی شد و خیلی دانشگاه‌های دیگر مانند دانشگاه تهران این آزمون را برگزار کردند.


وی ادامه داد: در سال ۱۳۴۲ که تعداد متقاضیان خیلی بیشتر شد و از طرفی هم فرآیند تصحیح آزمون زمان‌بر بود، آزمون به‌صورت تستی برگزار شد که راحت‌تر باشد و در همان زمان نسبت به نتیجه این آزمون تشکیک وارد شد ازاین‌رو از سوی دانشگاه‌ها نیز برای پذیرفته‌شدگان آزمون تشریحی برگزار کردند.


معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در سال ۱۳۵۴ سازمان سنجش تأسیس شد و با این اقدام سنجش و پذیرش متمرکز شد و این سازمان متولی سنجش و پذیرش شد و اکنون تمام سیستم ما در آنجا متمرکز شده است که در ۴ ساعت کنکور، تکلیف زندگی افراد را مشخص می‌کند چون سنجش و پذیرش یک جا است.


وی با اشاره به تعداد بالای متقاضیان ورود به دانشگاه‌های کشور اظهار کرد: حدود ۸۰ هزار صندلی در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که برای آن یک میلیون داوطلب در کنکور شرکت و این وضعیت موجود را سخت و پیچیده کرده است.


سوزنچی با اشاره به وضعیت سهمیه کنکور و با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه وارد شده است، خاطرنشان کرد: اولین قانون در این زمینه، قانون حذف کنکور بود که در مجلس مطرح شد که بر اساس آن گفته شد پذیرش در دانشگاه‌ها به جای کنکور بر مبنای سوابق آموزشی و تحصیلی باشد، اما چنین چیزی عملی نیست چراکه معدل‌ها هم نمی‌تواند ما را در انتخاب عادلانه یاری کند.


وی اضافه کرد: در سال ۹۲ مجلس قانون دیگری به‌عنوان سنجش و پذیرش دانشجو مطرح کرد که بر مبنای آن شورای سنجش و آموزش ایجاد شد.


سوزنچی اظهار کرد: در سال ۱۳۹۵ قانون دیگری برای برگزاری آزمون‌های تحصیلات تکمیلی مصوب شد که قبل از آن پذیرش در مقطع دکتری آزمون سراسری نداشت و طبق این قانون پذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری آزمون برگزار می‌شود و دلیل آن افزایش تقاضا است.


وی با بیان اینکه موضوع سنجش و پذیرش به کلاف پیچیده‌ای تبدیل شده است، گفت: ما حدود یک سال است که روی این ماجرا کار می‌کنیم.


معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص فلسفه شکل‌گیری سهمیه‌ها گفت: کاری که شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام داده این است که ما در بحث کنکور و سهمیه‌ها اول باید آنها را از همدیگر تفکیک کنیم و باید بدانیم فلسفه شکل‌گیری کنکور و سهمیه‌ها چه بوده، اولین سهمیه‌بندی برای مناطق محروم در سال ۱۳۴۸ رخ داد که اول برای ۵ منطقه بود و اکنون برای سه منطقه است.


سوزنچی با بیان اینکه همه افراد با شرایط یکسانی در آزمون شرکت نمی‌کنند، افزود: با توجه به اینکه داوطلبان با شرایط متفاوتی در کنکور شرکت می‌کنند، ما برای جبران، یکسری سهمیه‌ها را ایجاد کردیم تا تفاوتی میان افرادی که شرایط تحصیل با امکانات عالی را دارند با آن دسته از داوطلبانی که با حداقل امکانات آموزش می‌بینند، وجود داشته باشد.


وی اضافه کرد: فلسفه سهمیه‌ها این است که رقابتی برگزار می‌شود و ما باید این رقابت را عادلانه برگزار کنیم، یعنی سؤال‌ها و آزمون برای همه به یک صورت برگزار می‌شود ولی آیا کسانی که وارد این آزمون می‌شوند شرایطشان یکسان بوده است؟ خیلی از این افراد از مناطق محروم هستند که امکانات مناسبی نداشتند و این فرد می‌خواهد با افرادی رقابت کند که امکانات بیشتری داشته‌اند، برای جبران این، یکسری سهمیه قرار می‌دهیم.


سوزنچی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۸ تا ۱۹ سهمیه در کنکور در نظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: ازجمله این سهمیه‌ها می‌توان به سهمیه مناطق، رزمندگان، ایثارگران، خانواده شهدا، بومی پذیری، حافظان، قاریان، برترین‌های المپیادهای علمی، کارگران نمونه، قهرمانان ورزشی و استعدادی درخشان اشاره کرد ضمن آنکه در صورت رخدادی در برهه‌ای از زمان سهمیه‌های دیگری مصوب شد مانند سهمیه مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده.


وی با بیان اینکه در برهه‌ای از زمان برخی از این سهمیه‌ها حذف شد و نمونه آن سهمیه رزمندگان است، افزود: قانون سهمیه رزمندگان وجود دارد ولی الآن رزمنده‌ای وجود ندارد که از این سهمیه استفاده کند و عملاً خودبه‌خود حذف شده است.


معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مسئله اصلی در خصوص سهمیه‌ها در حال حاضر، سهمیه ایثارگران در سال ۹۶ قانون جامع ایثارگران در برنامه ششم تغییراتی ایجاد کرد.


وی ادامه داد: بحثی که در مورد سهمیه ایثارگران وجود دارد این است که مجلس سال ۹۶ مصوب کرد که علاوه بر سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران، یک سهمیه ۵ درصد هم برای همسران و جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه لحاظ شود.


وی با بیان اینکه این سهمیه ۵ درصد در گذشته نبوده است، خاطرنشان کرد: این قانون مصوبه مجلس در سال ۱۳۹۶ است و در ذیل آن تبصره‌ای ذکر کرد که طبق آن اعلام شد باقی‌مانده سهمیه ۲۵ درصد، از سهمیه ۵ درصد پر شود و به‌این‌ترتیب از سال ۱۳۹۶ باعث شد که تعادل سهمیه پذیرش در کشور به هم بخورد.


سوزنچی بیان کرد: در حال حاضر یک کارگروه مشترک با مجلس ایجاد کرده‌ایم تا این کار را به سرانجام برسانیم امیدواریم مجلس نیز در این خصوص اصلاحاتی ایجاد کند.


وی با بیان اینکه یک سهمیه نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان سهمیه بومی گزینی دارد گفت: قبلاً در رشته‌های پرطرفدار ۴۰ به ۶۰ و مابقی رشته‌ها ۲۰ به ۸۰ بومی گزینی می‌شد که سال ۶۹ تصویب شده و به احتمال زیاد تغییر می‌کند.


معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگ تأکید بر اینکه موضوع کنکور نیز در جلسات ستاد نقشه جامع کشور پیگیری می‌شود، اظهار کرد: مشکل اصلی کنکور این است که همانند المپیک در مدت ۴ ساعت سرنوشت داوطلب تعیین می‌شود و ما در حال تغییر آن هستیم ولی مقاومت‌های بسیار زیادی در برابر آن وجود دارد و یکسری از سازمان‌های دولتی با این تغییرات مخالف هستند.


وی از پیگیری این ستاد برای اعمال جدایی سنجش از پذیرش خبر داد و گفت: ما به دنبال این هستیم که از برگزاری آزمون سنجش از یک بار در سال به دو بار در سال افزایش دهیم و به این ترتیب اگر داوطلبی یک بار نتوانست به‌خوبی در آزمون شرکت کند، شانس خود را در بار دوم امتحان کند.


وی افزود: ما به دنبال این هستیم که آزمون فقط تستی نباشد و انواع هوش‌های دیگر سنجیده شود و سوابق تحصیلی پررنگ‌تر شود.


سوزنچی با تأکید بر اینکه حدود ۸ سیاست در زمینه برگزاری آزمون مدون کردیم، ادامه داد: درصورتی‌که این تغییرات صورت گیرد، در کنار تغییر سهمیه‌ها باعث رفع برخی چالش‌ها خواهد شد.


معاون خط مشی گذاری ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگ تأکید کرد: در حال حاضر بزرگترین متضرر از برگزاری آزمون سراسر وزارت آموزش‌وپرورش است چراکه ۳ سال آخر آموزش متوسطه ارزشی ندارد و نیاز است که این روند تغییر یابد.


وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با اعمال این تغییرات، حالت المپیک‌وار کنکور به‌شدت کم‌رنگ شود و بتوانیم سنجش عادلانه‌تری داشته باشیم و بتوانیم استرس اعمال شده به خانواده‌ها و آموزشی و پرورش کشور کاهش یابد.


انتهای پیام/4040/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب