دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 شهريور 1399 - 09:12
امید به آغاز گفت‌وگوهای صلح؛

روند تبادل زندانیان دولت افغانستان با طالبان تکمیل شد

افغانستان و طالبان روز پنجشنبه اعلام کردند که روند تبادل زندانیان میان دو طرف سرانجام پایان یافته است.
کد خبر : 512331
1.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، افغانستان و طالبان روز پنجشنبه اعلام کردند که روند تبادل زندانیان میان دو طرف سرانجام پایان یافته است. مسئله اسرا، یکی از موانع جدی آغاز گفت‌وگوهای فراگیر صلح به شمار می‌رفت.


جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان با انتشار پیامی در توییتر با تائید این خبر اعلام کرد «جمهوری اسلامی افغانستان کماندوهای اسیر ما را تحویل گرفت، پس از آن دولت آخرین ۴۰۰ زندانی باقیمانده را، به جز تعداد کمی که باعث نگرانی شرکای ما بودند، آزاد کرد. تلاش‌های دیپلماتیک ادامه دارد. انتظار داریم گفت‌وگوهای مستقیم به زودی آغاز شوند.»


 


از زمان امضای توافقنامه میان آمریکا و طالبان در ماه فوریه، آغاز گفت‌وگوهای بیناافغانی به خاطر اختلاف بر سر چگونگی آزادی ۵ هزار زندانی طالبان در برابر هزار زندانی دولت، بارها به تعویق افتاده بود.


تصمیم برای آزادی ۴۰۰ اسیر بازمانده طالبان، پس از موافقت‌های بخشی از حکومت افغانستان به لویه جرگه صلح واگذار شد. این نهاد عالی پس از سخنرانی رئیس‌جمهور اشرف غنی و حمایت وی از آزادی این «زندانیان خطرناک»، با این امر موافقت کرد.


هم‌زمان گروه طالبان هم آزادی تمام اسرایش به جز تعدادی محدود را تائید کرد.


خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک ناشناس گزارش کرده بود که دولت افغانستان برای انتقال ۷ زندانی طالبان به دوحه، پایتخت قطر تحت‌فشار آمریکا، قرار داشته است.


منابع مختلف در دولت افغانستان از حرکت هیئت گفت‌وگوها به دوحه برای آغاز مذاکرات خبر می‌دهند. ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت در امور صلح پس از انتشار خبر تکمیل روند مبادله زندانیان گفت: «دولت تمام موانع آغاز گفت‌وگوهای مستقیم را برداشت. هیئت مذاکرات همین حالا برای شرکت در گفت‌وگوها آماده می‌شود.» خانم انوری یک روز پیش تائید کرده بود که «دولت افغانستان پیشاپیش یک گروه کوچک تکنیکی را برای آماده کردن مقدمات مذاکرات به دوحه فرستاده است.»


انتهای پیام/4129/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته