آزمون «فاینال» مسیر ورود دانشجویان پرستاری به عرصه بالینی
فاطمه تقلبلی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در بابل با ارزیابی تأثیر آزمون پرستاری بر پیشرفت دانشجویان اظهار کرد: ارزیابی موثر دانشجویان مستلزم بازخورد آزمونهای مرسوم و شناسایی نقاط قوت و ضعف دانشجویان و اصلاح آنان است.
وی اضافه کرد: آزمونهای مرسوم تنها عملکرد داوطلب را منعکس میکنند و برای اثبات صلاحیت آنان ناتوان هستند.
آزمونهای متداول پرستاری نگرش آزمونشوندگان را مشخص نمیکند
مدیر گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل تصریح کرد: با آزمونهای متداول معمولاً نگرش آزمونشوندگان سنجیده نمیشود، حتی در مهارتهای بالینی اغلب دانشجویان تنها در ارزیابی و نتیجه نهایی مورد سوال قرار میگیرند.
تقلبلی ادامه داد: توانایی بررسی بیمار و رسیدن به نتیجه توسط آزمونگر مشاهده نمی شود و نمره نهایی که عملکرد کلی فرد را نشان میدهد بازخورد قابل توجهی را به داوطلب ارائه نمیدهد.
وی مطرح کرد: آسکی یک وسیله ارزیابی صلاحیت بالینی است که شامل گرفتن شرح حال، معاینه بالینی، پروسیجرهای ساده، تفسیر نتایج آزمایشگاهی، کنترل مشکلات بیمار، ارتباط، نگرش و ... با استفاده از چک لیستهای تعیین شده است. دانشجو به صورت چرخشی تعدادی از ایستگاههای شمارهگذاری شده را که دارای مشاهدهگر و چک لیست است را دور میزند.
تقویت ارتباط دانشجویان پرستاری با بیماران
مدیر گروه پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بابل عنوان کرد: برای هر ایستگاه از آزمون یک جزء از صلاحیت بالینی طراحی شده است. در برخی ایستگاهها از جمله پروسیجر به دانشجویان وظایفی در ارتباط با بیماران واگذار میشود.
تقلبلی یادآور شد: در تمام این ایستگاهها مشاهدهگرانی حضور دارند که از چک لیستهای مورد توافق برای نمرهدهی عملکرد دانشجویان استفاده میکنند. در واقع این روش ادغام آموزش و ارزشیابی را تضمین کرده و تعامل بین استاد و دانشجو را افزایش میدهد.
وی متذکر شد: مقرر شد در پایان واحدهای گذرانده شده پرستاری با ارزیابی صلاحیت حرفهای دانشجویان و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنان قبل از ورود به عرصه بالینی، آزمونی با عنوان «فاینال» پرستاری برگزار شود.
انتهای پیام/4078/
انتهای پیام/