دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1399 - 16:33

راز 100 ساله دختر سفیدپوش در عکس‌های قدیمی

کارمندان موزه‎ای در سیبری با پیداکردن دختری ناشناس در آرشیو عکس‎های موزه، کارشناسان را با چالش مواجه کردند.
کد خبر : 512118
photo_2020-09-02_15-33-14.jpg
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، جهان پر از رویدادهای اسرارآمیز و غیرقابل توضیح است؛ عکس‌های مبهم و پیچیده‌ یکی از اسرار قدیمی جهان از زمان اختراع دوربین تا حالا هستند و همیشه به‎تعداد این نقاط تاریک، آدم‎های کنجکاو و کارشناسانی پیدا می‎شوند که برای سردرآوردن از معمای آن ها سال‎ها زمان صرف کنند. در ادامه ماجرای یکی از این مجموعه عکس‌های مبهم را باهم می‌خوانیم:

 


چهره غمگین دخترک؛ تصویر ثابت کارت‏پستال‎ها

کارمندان یک موزه در «کراسنویارسک» سیـبــری پـس از مشــاهـده آرشـیــو عکس‌های قدیمی، به‌طور تصادفی متوجه دختری شدند که در بیش از ۲۰ عکس و چهار نگاتیو قدیمی مربوط به سال‌های ۱۸۹۹ تا ۱۹۰۸ که از منابع مختلف جمع‌آوری شده‌بود، دیده می‌‌شود.

 

محققان موزه در بررسی‌های اولیه حدس زدند که این دخترک ناشناس با موی بافته بلند بین 8 تا 10 ساله است و در همه عکس‌ها، لباس سفیدی بر تن و ژست کاملا مشابهی دارد.

 

به‌نظر می‌رسد دختر کمی غمگین است و لبخندی که معمولا آدم‌ها حین عکس‌گرفتن بر صورت دارند، در او دیده نمی‌شود. بیشتر این تصاویر در مقابل مکان‌های تاریخی، ساختمان‌ها و میادین مشهور شهر گرفته شده‌بود.

 

جالب است بدانید پیش از این‌که این عکس‌ها کنجکاوی کارمندان موزه را برانگیزد، برخی از آن‌ها بیش از 100سال به‌عنوان نمادی از کراسنویارسک روی کارت پستال‌های معروف شهر، چاپ و درمیان مردم بی‌هیچ کنجکاوی دست‎به‎دست می‌شد.

 


راز سربه‎مهر یا گم شده‎ آلبومی خانوادگی؟

کارمندان موزه این تصاویر را برای تحقیقات در اختیار شرکتی قرار دادند تا با استفاده از تجهیزات مدرن به آمار دقیق‌تری برسند. با این شیوه مشخص شد که دختر در برخی از عکس‌ها به‌وضوح و باچشم غیرمسلح دیده می‌شود و در برخی دیگر به‌صورت یک لکه روی عکس به‌نظر می‌رسد که تنها با اسکن کیفیت بالا و بزرگ نمایی قابل دیدن است. پشت عکس‌ها آثار پارگی پیدا بود انگار که از آلبوم عکسی جدا شده‌باشند.

 

ابتدا تصور می‌شد که او در همه عکس‌ها یک لباس بر تن دارد اما با فناوری مدرن‌تر، کارشناسان متوجه تغییراتی در لباس و کفش او شدند و تنها ژست او بود که همچنان ثابت بود. نوع لباس دختر با توجه به تاریخ عکس نشان می‌داد که او احتمالا متعلق به خانواده‌ای ثروتمند است.

 


هیچ‎کس از شبح سفیدپوش خبر ندارد

«ایلیا کوکلینسکی» یکی از محققان موزه، ادعا کرد حضور دختر در تصاویر احتمالا در نقش امضای عکاس روی آثارش است. حتی این احتمال مطرح شد که دختر فرزند عکاس بوده یا نسبت نزدیکی با او داشته است.

 

روی بعضی از تصاویر، حروف انگلیسی «F. E. A‌» دیده می‌شود اما تاکنون شناسایی عکاس با این حروف امکان‌پذیر نبوده‎است.

 

بعد از کشف جزئیات بیشتری از عکس، محققان به روزنامه محلی «The SiberianTimes» پیشنهاد دادند که هرچه زودتر این جزئیات علنی شود تا شاید با انتشار گسترده‌اش در میان مردم، به خبری تازه از عکاس یا دختر توی عکس برسند.

 

کسی چه می‌داند شاید پاسخ این راز در جایی دیگر از کره زمین همچنان نهفته باشد. حالت نگاه و ایستادن عجیب دخترک در عکس‌ها، شایعه شبح بودن او را هم بر سر زبان‌ها انداخته و امروزه این دختر به «شبح سفیدپوش» مشهور است.

 

 

منبع: روزنامه خراسان

انتهای پیام/

انتهای پیام/

برچسب ها: سیبری موزه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته