دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

سینما با کرونا همچنان نمی‌فروشد/ حال خراب سینما در سایه بی‌برنامگی ارشاد و انصراف فیلم‌ها از اکران

تا فیلم‌های باکیفیتی متقاضی اکران نشوند و به چینش درست و حسابی از فیلم‌ها نرسیم، وضعیت رکود بر سینماها ادامه می‌یابد؛ جریانی که عایدی‌اش حجم زیادی از فیلم‌های کهنه و سرمایه‌های بربادرفته خواهد بود.
کد خبر : 512021
_MID0433.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، جریان حاکم بر سینماهای کشور حتی پس از چند ماه بازگشایی در دوران کرونا، وضعیت عجیب بی‌رمقی را پشت سر می‌گذارد که همچنان نیز بی‌برنامه و بدون اشتیاقی از سوی مدیریت سینما و البته صاحبان فیلم‌ها دنبال می‌شود.


در حال حاضر به جز چند فیلم خارجی سوخته و کهنه سال‌های قبل سینمای جهان، فیلم تازه ‌خوش‌ساخت و جذابی برای مخاطبان حداقلی و علاقه‎مند به حضور در سالن‌ها دیده نمی‌شود. البته قرار بود دو فیلم جدید «آبادان یازده 60» و «بی‌حسی موضعی» که سر و ریختی به نظر مناسب برای توزیع در سینماها دارند، پس از دهه اول محرم چراغ سینما را روش کنند اما هنوز هم خبری از رونمایی آنان نیست!


این دو فیلم دست به ریسک زده‎اند و تنها دلیل برای اکران روی پرده‌شان، احتمالا مبلغ حمایتی و ناچیز دریافتی از سمت وزارت ارشاد و خصوصا تبلیغاتی دو سه هفته‌ای است تا بتوانند در سینمای آنلاین خودی نشان دهند، بلکه در آنجا با هر زحمتی هم که باشد، سرمایه خودشان را بازگردانند.


بازگشایی سینماهای پایتخت پس از چهار ماه


این تلاش حداکثری برای نماندن در جمع فیلم‌های عدیده اکران‎نشده و آینده‌‎نگری از انتهای نامعلوم دوران کرونا، اتفاق خوبی است وگرنه چه بسا سازندگان این فیلم‌ها نیز می‌دانند که به دلیل وضعیت موجود، احتمالا روی خوشی در سالن‌ها نخواهند دید.


چنین فیلم‌هایی در شرایط عادی، قطعا مخاطبان معمول را داشتند و می‌توانستند گیشه مناسبی را هم نصیب خود کنند اما فعلا سالن‌های خالی‌مانده از مخاطب، تأکیدی است بر بی‌رغبتی و ریسک‌ناپذیری عموم از رجوع به سینماها.


با توجه به ادامه فعالیت بخش‌های مختلف جامعه و حتی سالن‌های کوچک تئاتری با شرایط نگران‌کننده خود، پیش‌بینی‌ها و تدارکات سینما می‌توانست شاهد حضور شمار بیشتری از مخاطبان باشد اما این اتفاق در عمل منجر به خروجی نشده است.


بر این اساس هم سالن‌های سینما قبل از آغاز محرم با سکوت و کوری نسبتا محض ادامه حیات دادند، بلکه بتوانند پس از این ایام رونقی نصف و نیمه به خود ببینند اما گیشه سرد سینما همچنان بر روال کسادی سابقش کارش را ادامه می‌دهد.


سینما؛ خانه


نبود فیلم‌های متقاضی به‌ویژه تولیدات منحصربه‌فرد و برگزیده بر پرده عمومی سالن‌ها، نهایتاً ریزش مخاطب را در پی داشته است. تعداد سالن‌های فعال سینما بنابر آمار اعلامی در «سمفا» به تعداد 20 هم نمی‌رسد بنابراین جای تعجبی هم ندارد اگر در طول روز، میزان بلیت‌های فروخته به 100 عدد برسد!


ایده اکران فیلم‌های خارجی که توسط برخی پردیس‎های پرهزینه دنبال می‌شد، از ابتدا با شکست مواجه شد و در ادامه تزریق برخی فیلم‌های برگزیده یا پرفروش سال‌های اخیر مثل «جدایی نادر از سیمین»، «فروشنده» و «آینه بغل» و غیره به جمع اکران مُرده سینما، نیز نتوانست زمینه بازگرداندن مخاطبان به سالن‌ها را منجر شود. اینگونه هم نه حمایت‌های مالی و اندک سازمان سینمایی تا به الان مؤثر افتاده و نه ابتکارات برخی سینماگران و سالن‌دارها.


به نظر می‌رسد تا فیلم‌های خوبی متقاضی اکران نشوند و به چینش درست و حسابی از فیلم‌ها نرسیم، وضعیت رکود بر سینماها ادامه می‌یابد؛ جریانی که عایدی‌اش حجم زیادی از فیلم‌های تولید شده، کهنه و سرمایه‌های بربادرفته خواهد بود.


انتهای پیام /4143/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته