دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1399 - 10:43
تدبر در آیه 36 سوره هود؛

تلاش پیامبران برای دعوت مردم به یکتاپرستی/ همت 950 ساله حضرت نوح (ع) برای هدایت مردم

پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.
کد خبر : 511877
JamNewsImage21044238.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، پژوهشکده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی در قالب طرح‌ «پیغام دوست» هر روز یک آیه از قرآن کریم را به‌همراه ترجمه و توضیحی مختصر ارائه می‌کند.




بیشتر بخوانید:


خداوند هرگز به بندگان ستم نمی‌کند/ فراهم شدن زمینه‌های لازم برای رشد و هدایت انسان توسط پروردگار




پیغام دوست
در روز چهارشنبه دوازدهم شهریور ۱۳۹۹ مصادف با سیزدهم محرم ۱۴۴۲ «پیغام دوست» به‌ شرح زیر است:


و به نوح وحى شد كه از قوم تو جز كسانى كه [تاكنون] ايمان آورده‏‌اند هرگز [كسى] ايمان نخواهد آورد پس از آنچه می‌کردند غمگين مباش (هود، ۳۶) 


وأُوحِيَ إِلَى نُوحٍ أَنَّهُ لَنْ يُؤْمِنَ مِنْ قَوْمِكَ إِلَّا مَنْ قَدْ آمَنَ فَلَا تَبْتَئِسْ بِمَا كَانُوا يَفْعَلُونَ (هود، ۳۶)


پیامبران الهی از روی رأفت و مهرورزی مردم را به توحید و یکتاپرستی دعوت می‌کردند. از آنجا که همیشه تعداد اندکی ایمان می‌آوردند باز هم تلاش خود را مضاعف می‌کردند به این امید که تعداد بیشتری ایمان بیاورند و برای کسانی که در غفلت می‌ماندند و ایمان نمی‌آوردند همچون مادری که از گمراهی فرزندش غمگین می‌شود در برابر کفرورزی امت خود غمگین و ناراحت می‌شدند. 


نوح پیامبر نهصد و پنجاه سال با شفقت و دلسوزی مردم را به توحید دعوت کرد، اما تنها عده کمی به او ایمان آوردند. نوح باز هم تلاش می‌کرد. آیه یادآوری می‌کند که خداوند به نوح وحی کرد که دیگر تلاش نکن زیرا جز همین‌ها که ایمان آورده‌اند، شخص دیگری به تو ایمان نخواهد آورد و بر این انکار و کفرورزی‌شان غمگین نباش و گمان نکن تو کار خودت را درست انجام نداده‌ای. تو مسئولیتت را درست انجام داده‌ای. این آن‌ها هستند که از سر لجاجت و عناد ایمان نمی‌آورند و خود را مستحق عذاب می‌کنند.



یادمان باشد که نسبت به «پیغام دوست» بی‌تفاوت نباشیم و در آن بیندیشیم و ان‌شاءالله عمل کنیم. همچنین در رساندن این پیغام به دیگران کوشا باشیم.
انتهای پیام/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته