دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1399 - 13:18
وزیر آموزش‌وپرورش در نشست خبری:

اولویت در سال تحصیلی آینده با آموزش حضوری خواهد بود/ آغاز آموزش تلویزیونی برای تمام مقاطع از 15 شهریور

وزیر آموزش‌وپرورش گفت: اولویت با آموزش حضوری است و در تمام دنیا نیز همین اصل برقرار است چون هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود.
کد خبر : 511555
3.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن حاجی میرزایی پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به‌صورت مجازی و به مناسبت بازگشایی مدارس برگزار شد گفت: ایران در ایام محرم به حسینیه‌ای بزرگ تبدیل شد و ما در آموزش‌وپرورش با توجه به اینکه برخی فضاهای مدارس شرایط مناسبی برای استقرار هیئت مذهبی بود، امکان حضور عزاداران را فراهم کردیم.


وی افزود: در آستانه ۱۵ شهریور و روز آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ هستیم و همیشه شروع سال تحصیلی یک رویداد مهم فرهنگی است که جریان زندگی خانواده‌ها را تغییر می‌دهد و همه جامعه آن را حس می‌کنند و امیدوارم امسال هم با همه محدودیت‌ها و مشکلات سال تحصیلی را با ارائه آموزش باکیفیت و کامل آغاز کنیم و به انجام برسانیم.


وزیر آموزش‌وپرورش تأکید کرد: اصولی که در آغاز سال تحصیلی مورد تأکید ماست، اول ارائه آموزش به همه دانش‌آموزان است و هیچ دبیری نمی‌تواند دانش‌آموزی را از تحصیل محروم کند و اصل دوم این است که اولویت با آموزش حضوری است و در تمام دنیا نیز همین اصل برقرار است چون هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نمی‌شود.
حاجی میرزایی گفت: امسال یک تمایز جدی با سال قبل در آموزش مجازی داریم. سال قبل وقتی به آموزش مجازی رسیدیم، دوسوم زمان آموزش طی شده بود و معلمان دانش‌آموزان را می‌شناختند و در کلاس رؤیت کرده بودند؛ اما امسال در آغاز اگر بخواهیم به‌صورت غیرحضوری کار را آغاز کنیم با مشکلات مواجه می‌شویم پس اصل بر این است که ارتباط برقرار شود.


وی توضیح داد: اصل بعدی مراقبت از سلامت دانش‌آموزان است. مسئولیت سلامت بین ما و خانواده مشترک است. در مدرسه سعی می‌کنیم محیط مناسب باشد و خانواده‌ها باید با ما همراه باشند. فعال بودن مدرسه نیز اصل دیگر ماست. ما اختیاراتی را به شورای آموزش مدارس دادیم. نقش معلمان یک نقش متمایز و پیچیده‌ای است. سال‌ها معلمان از این روش استفاده کردند در کلاس درس بدهند و امسال با شرایط متفاوتی روبه‌رو شدیم و نیازمند به خلاقیت و فعالیت متمایز معلمان دارد.


وزیر آموزش‌وپرورش یادآور شد: کارکردهای مدرسه در توسعه ارتباطات و شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با هیچ روش دیگری قابل‌جایگزینی است و تنها چیزی که این حضور را محدود می‌کند مقررات بهداشتی است که اگر اعلام شود ما این محدودیت را اعمال می‌کنیم. در پایه‌های ابتدایی خصوصاً آموزش چهره به چهره مهم است.


پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان شهریورماه


وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره پاداش پایان خدمت فرهنگیان نیز گفت: پاداش پایان خدمت فرهنگیان تا پایان شهریورماه پرداخت می‌شود.


حاجی میرزایی همچنین درباره تأمین نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش عنوان کرد: امسال برای تأمین نیروی انسانی گام‌های بزرگی برداشته شد و ۲۰ هزار نفر ظرفیت به دانشگاه فرهنگیان داده شد. ۲۸ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ جذب می‌شوند.


وی در ادامه درباره کمیته اقتصادی آموزش‌وپرورش اظهار کرد: موضوع اقتصاد این وزارتخانه مهم و پیچیده است. یکی از مأموریت‌های این کمیته رسیدگی به صندوق ذخیره فرهنگیان و تصمیم‌گیری درباره وضعیت سهم فرهنگیان بود که در این راستا در ماه‌های اخیر ۴۴۰ میلیارد تومان از مطالبات دولت وصول شد.


وزیر آموزش‌وپرورش افزود: سود سال ۹۸ به میزان یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که برای توزیع میان اعضای صندوق برنامه‌ریزی شده است. همچنین برای ارزش دارایی‌های آن‌ها تصمیم‌گیری شد.


حاجی میرزایی ادامه داد: به‌منظور واگذاری هلدینگ‌های مهم سرمایه‌گذاری و مالی و انرژی صندوق ذخیره فرهنگیان و عرضه به بازار بورس تصمیم‌گیری شد و مقدمات اجرایی آن در حال انجام است. درباره دارایی‌های آموزش‌وپرورش با تنگناهای قانونی مواجه بودیم که بررسی‌های لازم انجام شد و ۹۵ نقطه مشخص شده و قرار است که اقداماتی مؤثری در این خصوص صورت گیرد.


پیشنهاد پرداخت یک‌سوم هزینه اینترنت در استفاده از شاد ارائه‌ شده است


وی همچنین درباره رایگان شدن اینترنت در فضای شاد هم گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیته‌ای متشکل از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و آموزش‌وپرورش مأموریت داده که این موضوع را بررسی کنند.


وزیر آموزش‌وپرورش افزود: پیشنهاد شده یک‌سوم هزینه اینترنت استفاده از شبکه شاد پرداخت شود که البته قابل‌تجدید نظر است و امید است به‌زودی تصمیم‌گیری لازم برای هزینه‌های مربوط به شاد انجام شود.


حاجی میرزایی درباره ارائه تبلت‌های دانش‌آموزی هم گفت: برای ارائه تبلت ارزان کارهایی انجام شد، اما امکان واردات کم است و تأمین منابع مالی مشکلاتی دارد و تولید داخل هم کافی نیست. تعدادی از دانش‌آموزان که به تلفن هوشمند دسترسی ندارند، به طرق دیگری تحصیل آن‌ها را جبران می‌کنیم که با مشکل مواجه نشوند.


وی خاطرنشان کرد: برای استفاده از پلتفرم‌های دیگر در موضوع آموزش مجازی چارچوبی تهیه شده است. در بخش غیردولتی این چارچوب نشان می‌دهد چطور مدارس می‌توانند از قالب‌های مکملی بهره‌مند شوند.


وزیر آموزش‌وپرورش یادآور شد: آموزش رسمی از طریق بستر شبکه شاد پیش می‌رود. ظرفیت شبکه شاد هم توسعه پیداکرده است اما برای آموزش تکمیلی اگر قرار باشد مدرسه از پلتفرم دیگری استفاده کنند باید در چارچوب مشخص باشد.
آغاز آموزش تلویزیونی از ۱۵ شهریور


وی درباره نقش صداوسیما در فرآیند آموزش دانش‌آموزان هم گفت: تلویزیون با پوشش گسترده می‌تواند آموزش‌وپرورش را در این اقدام یاری کند. از ۱۵ شهریور آموزش تلویزیونی برای تمام دروس و پایه‌ها از اول تا دوازدهم اجرایی می‌شود.


وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: امسال تمام ایران به مدرسه تبدیل می‌شود، پیش‌تر ۱۱۰ هزار مدرسه وجود داشت که امسال کار آن‌ها با محدودیت روبه‌رو شد، با وجود مدرسه تلویزیونی هر خانه یک مدرسه می‌شود.


حاجی میرزایی افزود: محتوای درسی از آغاز سال تحصیلی در سامانه شاد بارگذاری می‌شود و کمک مؤثری برای دانش‌آموزان و خانواده‌هاست.


وی خاطرنشان کرد: در موضوع آموزش حضوری تراکم کلاس‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که فاصله اجتماعی رعایت شود، ازاین‌رو دانش‌آموزان گروه‌بندی می‌شوند. برخی دروس که باید به‌صورت حضوری باشند و بخشی دیگر به تمرین و تکرار نیاز دارد که به‌صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. بسته‌های آموزشی و آموزش تلویزیونی در کنار همه تمهیدات وجود دارد و سعی شده در این مدت هیچ دانش‌آموزی از تحصیل عقب نماند.


وزیر آموزش‌وپرورش همچنین درباره اقدامات انجام‌شده در خصوص لایحه تعارض منافع اظهار کرد: اطلاعات تفصیلی در خصوص تعارض منافع در حال حاضر جمع‌آوری‌شده است. تعدادی از همکاران که مدرسه داشتند پس از اعلام این لایحه فعالیت خود را در مدارس متوقف کردند.


وی تصریح کرد: همچنین افرادی که قصد داشتند فعالیت مدرسه‌داری را ادامه دهند به‌زودی جابه‌جا می‌شوند. تمام تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص این هفته گرفته می‌شود.


وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: ۳۵ درصد مدارسی که کمتر از ۵۰ دانش‌آموز دارند می‌توانند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی در طول هفته برنامه حضوری برگزار کنند؛ اما شرایط در سایر مدارس متفاوت است و دانش‌آموزان باید به‌صورت حضوری در گروه‌های مختلف تقسیم شوند.


حاجی میرزایی تصریح کرد: تأکید بیشتر رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی است که حتی می‌توانند به‌صورت محدود دو نفر دو نفر در کلاس درس حاضر شوند تا تعامل با معلم داشته باشند.
انتهای پیام/4105/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته