اصغر فرهادی:در شخصیتپردازی آثار از کشف و شهود گذشتهام الهام میگیرم
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، در سومین روز جشنواره منطقهای سینمای جوان - اروند علاوه بر نمایش آثار فیلمسازان جوان شرکتکننده در این جشنواره، سومین کارگاه تخصصی با حضور اصغر فرهادی و با عنوان «فیلمنامهنویسی» در موزه هنرهای معاصر آبادان برگزار شد.
اصغر فرهادی کارگردان سینمای ایران ضمن ابراز تاسف از درگذشت زاون قوکاسیان منتقد سینما دلایل برگزاری این نشست را مورد توجه قرار داد و گفت: «کارگاهها و نشستهای تخصصی بسیاری را در تهران و یا در کشورهای دیگر برگزار کردهام و همیشه از من سئوال میشد که چرا این نشستها را در شهرستانها برگزار نمیکنم ؟ به همین دلیل زمانی که حمید فرخنژاد پیشنهاد برگزاری این کارگاه را به من داد، پذیرفتم و باید بگویم انتظار چنین استقبالی را از سوی فیلمسازان جوان نداشتم.»
وی اظهار کرد: «من سینما را از 13 سالگی با ساخت فیلم کوتاه آغاز کردم و زمانی که برای برگزاری این نشست دعوت شدم به این موضوع فکر کردم که از کجا باید شروع کنم تا برگزاری این کارگاه تنها معطوف به بیان تجربههای شخصی خودم نشود. بنابراین بهتر دیدم درباره دغدغهها و یا بهتر بگویم درباره ترس و دلهره هنگام نگارش فیلمنامه صحبت کنم.»
فرهادی در ادامه بیان کرد: «آنچه هنگام ساخت فیلمهای کوتاه مرا دچار دلهره میکرد این بود که چگونه به همه امور اشراف داشته باشم چون از گفتگوهایی که از فیلمسازان بسیاری خوانده بودم اینگونه دریافته بودم که به همه امور آگاه هستند. در واقع به شکل ناخواسته اینگونه القا میکردند همه امور را میدانند و بعد به شکل ویژهای همه پازلها را کنار هم قرار میدهند تا یک فیلم را به پایان برسانند و پس از آن فکر میکردم که چقدر باید فیلم بسازم تا به این یکدستی در آثار برسم.»
وی ادامه داد: «بخش دیگر ترس از تکنیک و چگونگی کار با ابزار بود. اما بعدها به تجربه دریافتم بسیاری از فیلمسازان خودشان هم نمیدادند که چه اتفاقی میافتد که پازل به درستی کنار هم چیده میشود. به نظر من این بخش ناخودآگاه و غریزه آنها است و این ناخودآگاه که بیش از هر چیز در حقیقت سرمایه عاطفی و احساسی است، از کودکی فیلمساز میآید.»
فرهادی در ادامه به نمونههایی از آثار خود اشاره کرد و بحثهای مختلف وجوه فیلمنامهنویسی را مورد بررسی قرار داد.
وی در ادامه به شخصیتپردازی هنگام نگارش فیلمنامه اشاره کرد و گفت: «ناخودآگاه و غریزه فیلمساز که به عنوان سرمایه عاطفی و احساسی از آن یاد کردم، از کودکی تا بزرگسالی با انسان همراه میشود و این سرمایه بر اساس کشف و شهود به دست میآید و من به شخصه در شخصیتپردازی آثار از کشف و شهودی که در گذشته داشتهام الهام میگیرم.»
وی اظهار کرد: «به عنوان نمونه فیلم «گذشته» برای من تمرین و مشق کردن کاراکترپردازی بود.»
کارگردان «جدایی نادر از سیمین» در ادامه به مساله حضور بازیگران در فیلمهای کوتاه اشاره کرد و گفت: «به شما توصیه میکنم در ساخت فیلمهای کوتاه خود از بازیگران حرفهای استفاده نکنید. در واقع توصیه میکنم به فکر درست کردن ویترین برای فیلم کوتاه نباشید و آثار خود را برای اولین بار با افرادی که با آنها رودربایستی ندارید، مانند افراد خانواده خود ببینید.»
در پین این نشست فرهادی به پرسشهای فیلمسازان جوان حاضر در نشست پاسخ داد.
همجنین در سومین روز جشنواره تور عکاسی از خرمشهر و نشست تخصصی عکاسی با موضوع «» توسط محمدحسین حیدری در موزه هنرهای معاصر آبادان نیز برگزار شد.
انتهای پیام/