پاسداری از صنعت ایران؛ نیروهای مسلح دنده توسعه قطعهسازی کشور را جا زدند
به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حضرت آیتالله خامنهای در دیدار تصویری با هیئت دولت «جلوگیری از قاچاق» را با همکاری قوای مجریه، قضائیه و نیروهای مسلح، تسهیلکننده تولید دانستند و گفتند: استفاده از ظرفیت نهضت قطعهسازی که بهخصوص در نیروهای مسلح ایجاد شده است، میتواند بخش قابلتوجهی از نیازهای تولیدکنندگان را تأمین کند بهویژه اینکه متخصصان داخلی توانستهاند قطعات بسیار ظریف و پیچیده را نیز تولید کنند».
نهضت قطعهسازی در نیروهای مسلح چند دههای است که آغاز شده و در ساخت بسیاری از سلاحها نیروهای مسلح اعم از وزارت دفاع، سپاه و ارتش به خودکفایی رسیدهاند. نیروهای مسلح سلاحهای سنگینی میسازند که ساخت قطعههای آنها به مراتب بسیار سختتر ساخت قطعههای صنعتی نظیر خودرو است.
از سوی دیگر ورود شرکت های تولیدکننده تجهیزات نظامی به حوزه صنعت خودروسازی امری رایج در جهان است. شرکتهایی مانند کاماز روسیه و رولز رویس انگلیس ازجمله شرکتهایی هستند که مدتهاست علاوه بر تولید صنایع حمل و نقل نظامی به صنعت خودروسازی سبک و سنگین ورود داشتهاند و تولیدات خوب و با کیفیتی را به بازار اراده کردهاند.
در همین رابطه امیر حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در بازدید از نمایشگاه بومی سازی قطعات الکترونیکی و میکرو الکترونیکی شرکت صنایع الکترونیک ایران، طراحی و ساخت حدود ۳۱۰ قطعه برای سامانههای مختلف راداری، ارتباطی، موشکی،هوایی و دریایی را در شرایط تحریمها، اقدامی انقلابی و جهادی دانسته است که 40 مورد این قطعهها در خودروسازی کارایی دارند.
ساخت قطعههای ساخت موتورهای توربوفن، توربوجت، موتورهای دریایی، موشکی و آلیاژهای مرتبط با آنها چند سالی است که در نیروهای مسلح و شرکتها تحت نظر وزارت دفاع آغاز شده است. اینگونه بود که رئیس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع، ساخت موتور ۲۰۰ اسب بخار و برون نصب را از جمله دستاوردهای دیگر سازمان صنایع دریایی دانست و افزود: امروز در حوزه موتور به قدرت میتوان گفت یکی از مجموعههای توانمند کشور هستیم و در زمینه گیربکسها و سامانههای انتقال قدرت تا ۱۰ هزار اسب بخار را میتوانیم تولید کنیم.
وی به رونمایی سامانه رانش واترجت ملی توسط سازمان صنایع دریایی اشاره کرد و گفت: این سامانه رانش توسط آمریکا تحریم شده بود و ما توانستیم در داخل آن را تولید کنیم و روی شناورهای تحویلی به مرزبانی نیروی انتظامی و نیروی دریایی سپاه پاسداران استفاده کنیم.
وزارت دفاع در اقدامی دیگر 15 مورد از قطعه گلوگاهی خودروسازی را ساخت و از آن رونمایی کرد تا در صورت تحریم دیگر مشکلی برای شرکتهای خودروساز پیش نیاید. البته ایرن نهضت از بعد انقلاب شروع شده است. در سال ۱۳۵۸ ایران اولین گامها را در زمینه ساخت و مهندسی معکوس جنگافزارهای ساخت شوروی از جمله آر پی جی-۷، بی ام-۲۱ کاتیوشا و موشک دوش پرتاب سم-۷ آغاز کرد. البته ساخت بومی اژدر حوت در سال 1388 نخستین تجربه کامل بومی ایران در ساخت یک کالای نظامی ایرانی بود.
سال گذشته بود که قرارداد هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی میان صنعت دفاع و خودروسازها برای تأمین قطعات حساس امضا شد. در همین رابطه سردار علی حاجیزاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ۵ اسفند ۱۳۹۷ و در حاشیه همایش عملی سلمان فارسی، با اشاره به اعلام آمادگی سپاه برای کمک به صنعت خودروسازی گفت: «حوزه توانمندی کشور در عرصههای مختلف دانشی و فناوری در بخشهای تسلیحاتی و نظامی در قله است و بقیه بخشها که عمدتاً غیرنظامی است در سطح پایینتری قرار دارد. ما اعلام کردیم در هر بخشی که دوستان ما مشکل و گیر و وابستگی دارند، آمادگی کمک داریم منتها نباید به امکان داخلی به عنوان یک توانمندی موقت و موضوع گذرا نگاه کرد».
وی افزود: «ما تعهد کردیم آن قطعه را پیچیده را برای آنها بسازیم. در این مملکت هیچ کار نشدنی وجود ندارد، چون جمعیت کثیری از جوانان وجود دارند که تشنه و علاقمند و پایکار هستند».
سردار حاجی زاده ادامه داد: «امروز در کشور مشکل گیربکس اتوماتیک داریم، در حالی که ما سال هاست برای بالگرد در کشور گیربکس تولید می کنیم که به مراتب پیچیده تر است. موضوع این است که دیگران باید محکم بیایند جلو و پشت سرشان را هم نگاه نکنند. اگر این اتفاق بیفتد و اعتقادی پای کار بیایند، قطعا خودروی ایرانی و قطعات را می توانیم تولید کنیم. اگر خودروسازان به ما اعلام نیاز کنند، حاضریم دانش فنی و همچنین چگونگی ساخت این دستگاه را در اختیار آنها بگذاریم».
کمکهای بسیار زیاد وزارت دفاع و هوافضای سپاه در تأمین قطعات حساس خودوسازان سبب شد که فرشاد مقیمی، مدیرعامل شرکت ایران خودرو در این رابطه بگوید: «اکنون قطعات الکترونیکی مانند کامپیوتر خودرو، سنسورهای مختلف و همچنین قطعات بدنه که تا چند ماه پیش وارد می شد توسط وزارت دفاع تولید و به خودروسازان تحویل میشود».
وی تاکید کرد: «ورود وزارت دفاع به حیطه قطعه سازی می تواند ایران را در این زمینه خودکفا کند. ایران تحت تحریم های شدید بینالمللی آمریکا قرار دارد و هر کاری که منجر به کم اثر شدن تحریم ها شود، قابل تقدیر است».
شرکتهای وابسته به نیروهای مسلح در گذشته هم خودروهای مانند؛ یوز،کاراکال،روئین تن،طوفان، امرپ رعد ساخته است که در مقایسه با ساخت خودروهای سبک بسیار ساختار پیچیدهتری دارد.
ارتش هم در ساخت قطعههای نظامی و موارد دیگر ید طولایی دارد. در همین رابطه بود که امیر حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش از راهاندازی 4 کارخانه تولید قطعات و تجهیزات نزاجا خبر داد که این کارخانهها عبارتند از خط تولید تانکسازی در مسجد سلیمان، خط تولید در کارخانههای نصر و فتح برای تامین قطعات و تسلیحات تانکهای مناطق قسمت مرکزی کشور، خط تولید قطعات بالگردی در صنایع یاعلی(ع) اصفهان و خط تولید قطعات خودروهای نزاجا در اصفهان و دو خط تولید دیگر با مشارکت بخش خصوصی در تهران برای تامین تریلرهای است.
در کنار سپاه و ارتش باید به سازمان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در صنعت قطعهسازی اشاره کرد که از سال ۱۳۷۱ با توجه به ضرورت پیشرفت در صنایع موشکی تأسیس شد و نقش مهمی را در افزایش توان موشکی کشور داشته است.
ریختهگری قطعات دقیق، فولادها و آلومینیوم، منیزیم، دایکاست، تزریق پلاستیک قطعات متنوع و قطعات تفلونی و ترمو پلاستیک،تولید گیربکس و دیفرانسیل خودروهای سواری و دهها توانمندیهای دیگر در زمینههای تکنولوژیهای مخابرات و الکترونیک، شیمی وغیره و طراحی ساخت انواع موتورهای سوخت جامد دوپایه و مرکب برای انواع موشکهای ضد تانک، زمین به زمین کوتاه برد، زمین به هوا و غیره از جمله مهمترین دستاوردهای این سازمان است.
در مجموع به این نتیجه میتوان رسید که صنعت قطعهسازی ایران در تمام زمینههای صنعتی، خودروسازی، تجاری و ... میتواند به صنعت دفاعی و نیروهای مسلح تکیه کند تا سنگری مهم در مقابله با تحریمهای این حوزه انجام شود.
گزارش از محمدعلی حسن نیا
انتهای پیام/4082/
انتهای پیام/