دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 شهريور 1399 - 09:30
آنا گزارش می‌دهد؛

ماجرای پرونده ویلموتس به کجا رسید؟/ راهکار عجیب فدراسیون برای برگرداندن رأی فیفا

فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته برای حل پرونده مارک ویلموتس از راهکار عجیبی استفاده کند.
کد خبر : 509901
مارک ویلموتس 695.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، فدراسیون فوتبال ایران از سوی فیفا در پرونده شکایتی مارک ویلموتس سرمربی پیشین تیم ملی محکوم شد و باید 6 میلیون و 137 هزار و 500 یورو به همراه 5 درصد غرامت سالیانه به این مربی بلژیکی پرداخت کند. این موضوع با اعتراض فدراسیون ایران مواجه شده و قرار است نسبت به این رأی به دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش CAS اعتراض شود.


مهدی محمدنبی روز گذشته با اشاره به این موضوع که فدراسیون فوتبال بلافاصله پس از دریافت رأی اولیه ویلموتس درخواست دریافت گراندز رأی را به فیفا با قید فوریت انجام داده و مراتب شکایت به این رأی به دادگاه بین‌المللی ورزش در دستور کار قرار می‌گیرد به این نکته پرداخت که به‌رغم ارسال نامه از سوی فدراسیون به فیفا مطالبات فدراسیون بابت جام جهانی 2018 روسیه دریافت نشده تا هم‌زمان مطالبات ویلموتس به وی پرداخت شود.


دبیرکل فدراسیون فوتبال رأی فیفا را غیرعادلانه خواند و گفت: فدراسیون فوتبال نهادی است که با برگزاری مسابقات در رده‌های مختلف ملی کسب درآمد می‌کند. آنچه فدراسیون عرضه می‌کند فوتبال است و نمایش آن بین مخاطبان؛ فدراسیون فوتبال و باشگاه‌ها بنکدار نیستند که برای مثال کالا بفروشند و کسب درآمد کنند. ازآنجایی‌که فدراسیون فوتبال و اعضایش تحت تحریم خزانه‌داری آمریکا OFAC قرار نداشته و ندارند عدم همکاری بخش مالی فیفا در آن دوره درباره پرداخت مطالبات فدراسیون و باشگاه‌ها (حتی به اشخاص ثالث) باعث بروز مشکلات عدیده برای فوتبال کشور شد. مضافاً با اینکه فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۹۴۸ میلادی عضو قدیمی فیفا است و صرفاً یک نهاد ورزشی مستقل است که علی‌القاعده هیچ‌گونه ارتباطی با تحریم‌های بین‌المللی ندارد و مشمول هیچ یک از موارد آن نیست و قویاً انتظار داریم فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا وفق پاراگراف ۲ از ماده ۴ اساسنامه فیفا نسبت به رفع این معضل نزد خزانه‌داری آمریکا اقدام کنند.نقشه راه و برنامه زمان‌بندی مربوط به شکایت به رأی غیرمنصفانه و پیگیری ویژه آن در دادگاه عالی ورزش تدوین شده و فدراسیون همپا با سایر نهادهای ذی‌ربط با همه توان در این مسیر پیش خواهد رفت.


تدبیر عجیب فدراسیون فوتبال برای حل پرونده ویلموتس


با توجه به صحبت‌های دیروز نبی فدراسیون قرار است در دادگاه CAS با این استراتژی دفاعی پیش برود که چون فیفا مطالبات جام جهانی را پرداخت نکرده ایران هم نتوانسته بدهی ویلموتس را موعد مقرر پرداخت کند. یعنی بگوییم چون فیفا پول ما را نداد ما هم نتوانستیم پول ویلموتس را پرداخت کنیم و کار به اینجا رسید؟ جالب است که تا الان می‌گفتیم پول ویلموتس را بعد از اخطار وکلایش پرداخت کردیم و او هم به قرارداد برگشت و مقابل عراق روی نیمکت نشست. حالا می‌گوییم پول نداشتیم به او بدهیم؟ دادگاه CAS هم رأی فیفا را می‌شکند و مهم‌ترین نهاد بین‌المللی فوتبال را بابت عدم پرداخت مطالبات ما جریمه می کند !!! 


بدون تردید دادگاه CAS بر اساس قرارداد رأی خود را صادر خواهد کرد و بنا بر توضیحات کارشناس حقوقی داخلی در قرارداد شرایط به سود ویلموتس است. 


سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده با اتمام بررسی‌ها در پرونده اقدامات دخیل در موضوع قرارداد فدراسیون فوتبال با سرمربی سابق تیم ملی، پرونده ۸ نفر به اتهام اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آن‌ها به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال شد. با این تفاسیر می‌توان برای اهمال خاطیان پرونده ویلموتس خسارت برید و مشخص است که دادگاه CAS هم رأی فیفا را تأیید خواهد کرد و با بردن پرونده شکایت به این دادگاه تنها می‌توان زمان خرید. البته به نظر می‌رسد فدراسیون در این وانفسا تلاش می‌کند با استفاده از زمان بتواند مطالباتش را از فیفا بگیرد تا بدهی ویلموتس را به این وسیله بپردازد.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته