دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1399 - 11:30
آنا گزارش می‌دهد؛

موشک«حاج قاسم»؛ دوربردترین بالستیک ایران/ موشک «ابومهدی مهندس» چه ویژگی دارد؟+ جزئیات

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع روز گذشته از دو موشک حاج قاسم و ابومهدی مهندس رونمایی کردند که توان جدیدی در صنعت موشکی ایران است.
کد خبر : 509489
1399053011572971020988714.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه امنیتی و دفاعی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، روز گذشته سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از ساخت و رونمایی از موشک جدید تولید مشترک سپاه و وزارت دفاع به نام «حاج قاسم» خبر داد.


همچنین سپاه در همین بیانیه ساخت موشک ابومهدی مهندس، سردار شهید حشدالشعبی را نیز اعلام کرد که همراه با سردار سلیمانی در دی ماه سال گذشته توسط آمریکایی‌های در بغداد به شهادت رسیدند.


مراسم رونمایی از موشک‌های حاج قاسم و ابومهدی مهندس توسط حسن روحانی به صورت ویدئو کنفرانس روز گذشته برگزار شد.


وزارت دفاع در تشریح ویژگی‌های این موشک اعلام کرد که موشک «حاج قاسم» دارای برد هزار و 400 کیلومتر بوده مایل پرتاب آن کاملاً تاکتیکی و بر خلاف تمام موشک‌های مشابه آن در دنیا مبتنی بر کنترل آیرودینامیکی است.



فاتح 110


موشک حاج قاسم از نمونه موشک‌های فاتح است که در مروز زمان از سال 80 تاکنون ارتقا پیدا کرده‌اند. خرداد سال ۱۳۸۰ موشک راهکنشی فاتح ۱۱۰ با برد ۳۰۰ کیلومتر رونمایی شد؛ موشک فاتح ۳۱۳ با برد ۵۰۰ کیلومتر در اوایل دولت یازدهم رونمایی شد که در عملیات عین الاسد علیه نیروهای آمریکایی و در کردستان عراق علیه نیروهای تروریست دمکرات استفاده شد.


ویژگی دیگر موشک حاج قاسم رادارگریز بودن آن است. موشک حاج قاسم از نسل ارتقا یافته موشک‌های فاتح 110 است که جز موشک‌های با برد بلند محسوب می‌شود. موشک حاج قاسم نوعی از موشک زمین به زمین با سوخت جامد مرکب است و بالستیک تک مرحله‌ای با قابلیت سرجنگی جداشونده و هدایت پایانی مسیر است. این موشک قابلیت عبور از سامانه‌های پدافند ضد موشکی را دارد.



البته دیروز موشک شهید ابومهدی مهندس که نوعی مشخص hc موشک راهبردی کروز  است، رونمایی شد. موشک ابومهدی یک موشک کروز برد بلند است که برد این موشک بیش از هزار کیلومتر است. ویژگی اصلی موشک‌های کروز  قابلیت شلیک از عمق دریا را دارد و در آینده نزدیک، نیروی دریایی راهبردی کشور نیز به آن مجهز خواهد شد.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته