دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1399 - 11:46

مکانیسم ماشه چیست؟

طبق بند‌های ۳۷.۳۶ برجام هر یک از طرفین توافق می‌توانند نسبت به ادعای خود به کمیسیون مشترک شکایت کنند.
کد خبر : 508769
2695364.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، در دی ماه سال گذشته بود که سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان با انتشار بیانیه‌ای از فعالسازی مکانیسم ماشه خبر دادند.


مکانیسم ماشه به چه معناست؟


مکانیسم ماشه (Snapback) در راستای حل‌اختلاف پیش بینی شده در برجام، فرآیندی است که اگر یکی از طرف‌های برجام به این جمع‌بندی برسد که طرف دیگر به تعهدات ذکر شده در این توافق پایبند نیست، می‌تواند به کمیسیون مشترک شکایت کند.


که این کمیسیون ظرف مدت ۱۵ روز برای حل‌وفصل موضوع مورد شکایت فرصت دارد. اگر کمیسیون مشترک نتوانست موضوع را حل کند به وزیران خارجه ارجاع داده می‌شود. وزیران نیز باید ظرف مدت ۱۵ روز موضوع مورد اختلاف را حل‌وفصل کنند. پس‌ازاین مدت کمیسیون ۵ روز فرصت دارد تا مساله را حل‌وفصل کند.



اگر پس ‌از این فرآیند ۳۵ روزه موضوع حل و فصل نشد و طرف شاکی همچنان راضی نشد، می‌تواند موضوع را به‌عنوان تخطی از قوانین به شورای امنیت ارجاع دهد. شورای امنیت نیز باید ظرف مدت ۳۰ روز در مورد این موضوع رسیدگی و قطعنامه‌ای را صادر کند. در مورد تحریم‌های تسلیحاتی نیز باید چنین مراحلی طی شود. چنانچه این قطعنامه شامل مکانیسم ماشه شود، طرف شاکی می‌تواند قطعنامه را وتو کند (به‌جز آلمان که عضو دائم شورای امنیت نیست) و تحریم‌ها تمدید خواهند شد.


 


به زبان ساده باید گفت که مکانیسم ماشه یعنی بازگشت فوری به دوران قبل از برجام و اعمال تحریم‌های مجدد علیه جمهوری اسلامی ایران.


آیا آمریکا می‌تواند مکانیسم ماشه را فعال کند؟


البته نکته‌ای دیگر هم در اینجا به صورت حقوقی مطرح می‌شود این است که پس چه مرجعی باید نظارت کند، چه مرجعی باید تعیین کننده باشد و آیا آمریکا می‌تواند درخواست فعال سازی مکانیسم ماشه را مطرح کند؟ متاسفانه به دلیل ساختار نامتوازن سازمان ملل متحد اساسا مرجعی که اعلام کند آمریکا می‌تواند دست به چنین اقدامی بزند یا خیر، وجود ندارد، اما با توجه به اینکه مسیر ارجاع پرونده به شورای امنیت از کمیسیون مشترک برجام باید بگذرد و آمریکا هم دیگر در آن عضویت ندارد، بنابراین برای واشنگتن به لحاظ حقوقی کاملا بسته است و اگر آمریکا بخواهد این موضوع را دور بزند و بگوید به جای اینکه از سند برجام به سند ۲۲۳۱ برسد، برعکس از سند ۲۲۳۱ به برجام برسد، اما باز هم نمی‌تواند این کار را هم انجام دهد، چراکه واشنگتن خمیر مایه حقوقی قطعنامه ۲۲۳۱ یعنی برجام را زیر پا گذاشته است و از آن خارج شده، بنابراین در اینجا هم دستان این کشور بسته است.


 


انتهای پیام/


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: مکانیسم ماشه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته