دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1399 - 11:53
معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد:

رویکرد کمیته امداد توانمندسازی مددجویان است

معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد گفت: توانمند سازی سه مولفه مهم اشتغال، ایجاد مسکن، خوداتکایی و باور افراد به این امر که خود می‌توانند معیشت خود را تامین کنند دارد که در پی تحقق آنها هستیم.
کد خبر : 508596
a9d7d018-9f13-4a9e-82f4-1cc5b90fcd64.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جعفر صباغیان در نشست خبری صبح امروز خود با اشاره به این‌که کمیته امداد اولین نهاد انقلابی بود که پس از پیروزی انقلاب در ۱۴ اسفند ۵۷ شکل گرفت، گفت: سه اصل محوری حفظ ارزش‌ها، جلب رضایتمندی مخاطبین و پیگیری مجدانه توانمندسازی افراد تحت پوشش برابر فرمایشات مقام معظم رهبری به‌عنوان رویکرد فعالیت کمیته امداد است.


وی افزود: توانمندسازی سه مولفه مهم اشتغال ، ایجاد مسکن، خوداتکایی و باور افراد به این امر که خود می‌توانند معیشت خود را تأمین کنند دارد که در پی تحقق آنها هستیم.


معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد امام خمینی ادامه داد: کمیته امداد نسبت به افرادی‌که بیماری صعب العلاج و لاعلاج داشته و یا سالمند بوده و از کار افتاده هستند، موظف به تأمین معیشت تا پایان حیاتشان است و در مورد دیگر افراد تحت پوشش باید مسیر توانمند سازی را طی کنند.


وی با اشاره به این‌که در کمیته امداد ۱۲۰ نوع خدمت به مددجویان ارائه می‌شود، توضیح داد: در حوزه حقوقی سه محور مهم خدمت‌رسانی شامل ایجاد بیش از ۵۱۸ میز خدمت مددکاری، خدمات حوزه خانواده و امور تنظیم قراردادها و رسیدگی قضایی بیش از یک هزار و ۷۰۴ وکیل نیکوکار به مسائل مددجویان رسیدگی می‌کنند.


معاون حقوقی و امور مجلس کمیته امداد با تأکید بر تعامل کمیته امداد با مجلس شورای اسلامی، گفت: پیگیری طرح‌ها و لوایحی مثل معافیت یک نوبتی مددجویان از پرداخت عوارض شهرداری و هزینه انشعاب آب و برق و گاز، معافیت یکی از فرزندان خانواده‌های تحت پوشش از خدمت سربازی و افزایش تسهیلات ازدواج به پنجاه میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله از نتایج تعامل این کمیته با مجلس شورای اسلامی بوده است.


وی افزود: در بودجه سال ۹۹ بودجه دولتی حوزه اشتغال کمیته امداد به ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان افزایش یافت.


صباغیان گفت: در استان‌ها مراکز عدالت یار را تأسیس می‌کنیم تا خیران حقوقی بتوانند خدمات حقوقی به افراد تحت پوشش ارائه دهند و این را جزء آورده های تعهدی هر استان به حساب آوردیم و در استان های یزد و قزوین به صورت آزمایشی این مراکز فعالیت می‌کنند.


معاون حقوقی کمیته امداد همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری آنا در  خصوص شفاف‌سازی فعالیت‌ها و بودجه کمیته امداد گفت: در دوره جدید هم در هیئت‌امنا و هم ریاست کمیته امداد اقداماتی در جهت شفافیت بیشتر و جلب اعتماد مردمی انجام می‌شود تا بتوانیم کار‌های خود را آسان‌تر انجام دهیم چراکه اگر اعتماد مردم خدشه وارد شود نمی‌توانیم اقدامات خوبی انجام دهیم.


وی افزود: کمیته امداد در دوره جدید به دنبال شفافیت بیشتر است به‌طوری‌که ایجاد امداد الکترونیک یکی از موضوعاتی است که به‌شدت دنبال می‌شود و طی دو، سه ماه آینده کار‌های آن نهایی خواهد شد.


معاون حقوقی کمیته امداد در خصوص راه‌اندازی سامانه سخا نیز گفت: درگذشته برخی نیازمندان از چند سازمان و یا نهاد حمایتی خدمات دریافت می‌کردند، اما برخی دیگر هیچ خدمتی نمی‌گرفتند به همین دلیل با ایجاد سامانه سخا قرار است هر فردی که از هر سازمان یا موسسه خیریه خدمات دریافت می‌کند در این سامانه ثبت شود و این‌گونه عدالت توزیعی اتفاق می‌افتد.


وی گفت: همچنین از سوی کمیته امداد و بازرسی گزارش‌هایی در خصوص پرداخت تسهیلات و همچنین نظارت بر آن صورت می‌گیرد و حداکثر وام اشتغال در امداد ۵۰ میلیون تومان است.


به گفته وی در سال گذشته کمیته امداد ۳۷ درصد اشتغال کشور را به عهده داشته است.


انتهای پیام/۴۱۴۵


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته