دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1399 - 10:30
در گزارش آنا بخوانید؛

تخلف حقوقدان در انتصاب سرپرست وزارت صمت!

روحانی در حالی سرپرست وزارت صمت را منصوب کرد که طبق قانون باید برای این کار از رهبر معظم انقلاب اجازه می‌گرفت و بیش از سه ماه یک وزارتخانه با سرپرست نمی‌تواند اداره شود.
کد خبر : 508276
01-01.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رضا رحمانی در 22 اردیبهشت ماه سال جاری توسط رئیس‌جمهور از وزارت صنعت، معدن و تجارت برکنار شد.


دلیل اصلی روحانی برای برکنار کردن رحمانی از وزارت صمت عدم تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی بود.


وزیر معزول صمت در نامه‌ای به روحانی دلیل اصلی برکناری خودش را اعلام کرد و نوشت: «امروز 1399/2/22 که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجدداً جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفا بدهم».


او در نامه خود به روحانی نوشت: «در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصاً نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رأی بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم».


البته رئیس دفتر روحانی هم در نامه‌ای این موضوع‌ها را تکذیب و اعلام کرد که ضعف در تنظیم بازار دلیل اصلی برکناری رحمانی بوده است. بعد از این کنار رفتن رحمانی هم روحانی در حکمی مدرس خیابانی را به سمت سرپرستی وزارت صمت منصوب کرد.


مدرس خیابانی بعد از سه ماه به مجلس معرفی شد و نتوانست رأی کافی برای حضور در وزارت صمت را کسب کند. یکی از نکات جالب جلسه رأی اعتماد مدرس خیابانی عدم حضور روحانی در مجلس بود که به گفته‌ای یکی از نمایندگان این موضوع بی‌تأثیر در رأی نیاوردن مدرس خیابانی نبود.


با توجه به اینکه دوره سرپرستی مدرس خیابانی در وزارت صمت پایان یافته است، رئیس‌جمهور باید سرپرست جدید یا وزیر را به مجلس معرفی کند. البته رئیس‌جمهور باید طبق قانون از رهبر معظم انقلاب حکم حکومتی برای این موضوع دریافت کند.


امیری، معاون پارلمانی رییس جمهوری درباره آینده وزارت صمت پس از عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی دولت گفت: راهکار باقی مانده برای دولت این است که رئیس‌جمهوری باید با استجازه از مقام معظم رهبری تا معرفی وزیر جدید، فردی را به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب کند.


امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم درباره این موضوع گفت: رئیس جمهور برای معرفی سرپرست جدید وزارت صمت باید حکم حکومتی بگیرد به دلیل آنکه قانون اجازه بیش از سه ماه را نمی‌دهد.


روحانی دیروز در حکمی بدون اشاره به اجازه از رهبر معظم انقلاب اسلامی،  جعفر سرقینی را به‌عنوان سرپرست وزارت صمت معرفی کرد. او در این حکم با استناد به اصل 135 قانون اساسی سرپرست صمت را معرفی کرده است.


در اصل 135 آمده است: «وزرا تا زماني كه عزل نشده‌اند و يا بر اثر استيضاح يا درخواست رای اعتماد، مجلس به آنها رأی عدم اعتماد نداده است در سمت خود باقی می‌مانند. استعفای هيئت وزيران يا هر يک از آنان به رئيس جمهور تسليم می‌شود و هيئت وزيران تا تعيين دولت جديد به وظايف خود ادامه خواهند داد. رئيس جمهور می‌تواند برای وزارتخانه‌هايی كه وزير ندارند حداكثر برای مدت سه ماه سرپرست تعيين نمايد».


روحانی در معرفی سرپرست وزارت صمت تخلف محرزی مرتکب شده است و بدون اجازه از رهبر معظم انقلاب اسلامی سرپرست این وزارتخانه را معرفی کرده است که نشان‌دهنده تخلف حقوقدان در معرفی وزارت صمت است.


انتهای پیام/4082/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: حسن روحانی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته