چرا آمریکا قصد دارد در تحقیقات پرونده انفجار بیروت مداخله کند؟/دور زدن ترتیبات قضائی، اداری و امنیتی در تراژدی لبنان
به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری آنا، المیادین در گزارشی نوشت: دیوید هیل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک بلافاصله پس از سفر به بیروت و با وجود اینکه ادعا میشد سفرش محدود به رایزنی درباره پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان با فلسطین اشغالی است، به تبادل نظر درباره موضوع تشکیل دولت لبنان پس از استعفای حسان دیاب، نخستوزیر سابق این کشور پرداخت.
وی که ریاست هیئت اعزامی آمریکا را برعهده داشت، اعلام کرد بهزودی گروهی از دفتر تحقیقات فدرال آمریکا در روند تحقیقاتی که دستگاه قضائی لبنان آغاز کرده است، مشارکت خواهند کرد و مدعی شد این اقدام به درخواست بیروت انجام میشود.
بیشتر بخوانید:
خدمه کشتی «روسوس» در ترکیه تغییر کردند/ لزوم بازجویی از مالک کشتی
طبق این گزارش، ورود آمریکا به روند تحقیقات پرونده انفجار بیروت با تماسهای مشکوک داخلی که بهدلیل نبود اعتماد به دستگاه قضائی خواستار تحقیقات بینالمللی شدهاند، همزمان شده است. چنین وضعیتی میتواند بیانگر خطمشیهایی خارج از لبنان برای ارائه سیگنالهایی خاص درباره انفجار باشد. این در حالی است که «بوریس پروکوچف»، کاپیتان کشتی حامل مواد شیمیایی آمونیوم به بندر بیروت چندی پیش از برخی سیگنالهای آمریکا با بیروت سه روز پس از انفجار خبر داد. وی همچنین گفت که هشدار چنین خطر بزرگی حدود چهار سال پیش داده شده بود.
«بوریس پروکوچف»، کاپیتان کشتی حادثهدیده در بندر بیروت
المیادین مینویسد: با وجود این سیگنالها، سؤالی که مطرح میشود این است که آمریکاییها در این پرونده چه نقشی دارند؟ آیا ممکن است توقف ناگهانی نفتکش بهدلایل نامعلوم و نامشخص بودن مسیر آن که حامل نیترات آمونیوم بود، کار آمریکاییها باشد؟ درواقع، در زمینه دستیابی سریع به کالا و ابزارهای ترابری در لبنان یا هر کشور دیگری بهویژه درباره واردات کالاهایی که خلافی نداشته باشند، دستورالعملهای قانونی وجود دارد که تخلفناپذیر است. طبعاً اگر مالک کشتی نخواهد، حتی قسمتی از کالا یا کل آن وارد لبنان یا هیچ کشور دیگری نمیشود. همچنین در زمینه حفظ سلامت کالا و بار نیز قوانینی وجود دارند که شروط خاصی را برای مالک بار و کشور مبدأ و مقصد به وجود میآورد. یکی از این شروط آن است که حفظ کالا و بار برای خدمه، کشتی یا بندری که در آن پهلو میگیرد آسیبزا نباشد، یا در شرایطی ایمن حملونقل تا مقصد انجام شود.
بهنوشته این روزنامه عربزبان، شرایط مذکور در زمینه میزان مجاز نیترات آمونیوم تخلیهشده در لبنان در سال 2014 رعایت نشد و مقداری که در انبار شماره 12 ذخیره شد، غیرمجاز بود؛ بهویژه اینکه انبار بهطور کلی برای مصادره کالا در نظر گرفته شد؛ آن هم با توجه به اینکه مالک مشخص نبود و ادعایی بر سر اموال نفتکش در لبنان به ثبت نرسید. گزارشها نشان میدهند که دستکم 36 درصد آمونیوم نیترات انبار شده دارای قدرت اشتعال و انفجار بود و بنابراین، باید قبل از انبار شدن در بندر بیروت تدابیر امنیتی و اداری پیچیدهای اتخاذ میشد و با توجه به قانون تسلیحاتی لبنان، نیازمند دستکم موافقت چندین کارشناس مواد منفجره و تسلیحات ارتش لبنان بود.
المیادین نوشت: با توجه به این موضوع، سؤالی که مطرح میشود، این است که تخلیه بار کشتی به سود کدام طرف بود و چرا به مدتی طولانی در انبار شماره 12 بندر بیروت ماند بدون اینکه اشکال قضائی، اداری و امنیتی بر آن مترتب باشد. روزنامه نیویورکتایمز در گزارشی که منتشر کرد، خبر داد دولت آمریکا (دستکم دستگاه امنیتی) از میزان نیترات انبارشده در بندر بیروت اطلاع داشت که توانسته بود 36 درصد میزان خطر را تشخیص دهد.
انبار شماره 12 نقطهای حساس و تأثیرگذار در کنار دستگاههای نظامی و امنیتی لبنان و محل تردد بسیاری از شخصیتهای دیپلماتیک و نظامی در پایتخت لبنان بود.
بهنوشته المیادین، همزمان با اصرار دولت لبنان به اعتماد نداشتن به تحقیقات بینالمللی در پرونده انفجار (دستکم در زمینه کارشناسان فنی) و نیز وجود سیگنالهایی در زمینه یافتن ارتباطی میان محموله کشتی و عوامل دخیل در تخلیه بار آمونیوم نیترات، آمریکاییها تصمیم گرفتند به موضوع تحقیقات ورود پیدا کنند و مدعی شوند هر آن چیزی را که اطلاع دارند، از بعد فنی و اطلاعاتی در اختیار بیروت قرار میدهند.
انتهای پیام/4033/
انتهای پیام/