دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1399 - 13:00
کنعانی‌مقدم در گفتگو با آنا:

طرح فروش سلف نفتی توسط دولت به سفته‌بازی دامن می‌زند

دبیرکل حزب سبز ایران گفت: طرح پیش‌فروش نفت خام به سفته‌بازی دامن می‌زند و ملی بودن صنعت نفت را زیر سؤال می‌برد.
کد خبر : 508138
635616723134371341.jpg

حسین کنعانی‌مقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره طرح دولت در پیش‌فروش نفت خام به مردم با سررسید دو ساله اظهار کرد: تمام دولت‌ها اقدامات اعتباری که انجام می‌دهند، ممکن است این اعتبارات در چندین دولت بچرخد؛ یعنی اگر دولت روحانی از بانک مرکزی استقراض کند، دولت بعد موظف است که بدهی دولت را به بانک مرکزی بپردازد.


وی افزود: اقدامی که دولت در خصوص پیش‌فروش نفت خام انجام می‌دهد به‌ویژه در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی، راهکار خوب و سنجیده‌ای نیست؛ بنابراین دولت باید به‌دنبال راهکارهای جدید برای عبور از مشکلات موجود باشد.


دبیرکل حزب سبز ایران با بیان اینکه دولت نباید طرح پیش‌فروش نفت را بدون ضمانت‌نامه‌های بانکی اجرا کند، گفت: اگر ضمانت‌نامه بانکی در قضیه طرح پیش‌فروش نفت باشد، شاید نتیجه بهتری در پی داشته باشد، اما ضمنانت‌نامه بانکی در این خصوص در نظر گرفته نشده است.


کنعانی‌مقدم بیان کرد: احتمال دارد با پیش‌فروش نفت خصولتی‌ها نصت را خریداری کنند و همین مسئله موضوع ملی بودن صنعت نفت را زیرسؤال خواهد برد.


وی گفت: اگر شرایط تعیین نفت دست خصوصی‌ها بیفتد و دولت نتواند بر شرایط تعیین قیمت نفت اثرگذار باشد، مشکل به وجود خواهد آمد؛ بنابراین بهتر است برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، اوراق سلف نفتی در بانک‌های دولتی قابل باشد و دولت بر قیمت‌ها اثرگذار باشد نه اینکه خصوصی‌ها بر آن اثر بگذارند؛ در غیر این‌صورت نفت کشور به دست سفته‌بازان خواهد افتاد.


انتهای پیام/4079/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته