دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو شورای المپیاد فیلمسازی نوجوانان در گفتگو با آنا:

المپیاد فیلمسازی99 را با ایده‌های جذابتر پی می‌گیریم/ با فیلم‌های زیادی‌ مواجهیم که ایده‌ قصه‌شان را از نوجوانان گرفته‌اند

پوراسماعیلی گفت: این المپیاد به حمایت وزارت آموزش و پرورش برای آشنایی و هدایت نوجوانان به فیلمسازی نیاز دارد تا به یک حرکت ملی تبدیل شود. در این شرایط می‌تواند در رقابتی گسترده، استعدادهای بیشتری را شناسایی کند.
کد خبر : 507954
156562271.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، المپیاد فیلمسازی نوجوان از جمله طرح‌هایی است که طی سال‌های اخیر برای رونق گرفتن سینمای کودک و نوجوان و رشد و پرورش فعالین این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.


این ایده هم‌اکنون نیز دوره چهارم خود را برای برپایی در پاییز 99 درحال پیگیری دارد. سعید پوراسماعیلی، عضو شورای سیاستگذاری المپیاد فیلمسازی نوجوانان در اینباره به خبرگزاری آنا گفت: از نخستین دوره برپایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران این حرکت به دلیل مواجهه با افکار و نگاه‌ نوجوانان به جهان امروز، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده و این المپیاد هر دوره با تجربه بیشتر و ایده‌های جدیدتر برگزار می‌شود.


افزایش هر ساله استقبال از المپیاد، نشانگر روند رو به رشد و اثرگذاری آن است


وی با  اشاره به این که سینما مهم‌ترین ابزار ارتباطی موثر در بین نوجوانان است، تأکید کرد: دیدن فیلم و ایده‌های این نسل در المپیاد، بازتابنده وضعیت امروز نوجوانان و نگاه پرسش‌گر و تحلیل‌گر آنها به زندگی است. بر اساس نظرسنجی از نوجوانان شرکت‌کننده در المپیادهای قبلی، می‌توان به میزان رضایت آنها و حجم مشارکت در دوره‌های بعد پی برد، چنانچه افزایش هر ساله استقبال از این رویداد، نشانگر روند رو به رشد و اثرگذاری المپیاد است.


مدیر آموزش انجمن سینمای جوانان ایران اظهار داشت: از نگاه برگزارکنندگان، شناخت و کشف استعدادهای برتر فیلمسازی از بین شرکت‌کنندگان و همچنین ارزیابی جهان نوجوانان از دریچه دوربین، ارزشمند و قابل بهره‌برداری است.


با تعداد زیادی فیلم‌ مواجه هستیم که ایده‌ آنها از طرح‌های این رویداد گرفته شد


عضو شورای سیاستگذاری این دور از المپیاد در ادامه بیان کرد: ارتباط نوجوانان با نسلی که خالق سینمای کودک و نوجوان بوده‌اند، به تنهایی یک شاخصه ارزشمند و برای آنها شوق‌انگیز است. طبیعتا برای فیلمسازان حرفه‌ای سینما هم ارتباط مستقیم با جهان نوجوانان امروز جالب و قابل توجه است. این تعامل بسیار سازنده و ارزشمند است و در شکل آموزش‌های کارگاهی به روش مدارس سینمایی، شبیه آن چه در انجمن سینمای جوانان ایران اتفاق می‌افتد، کاملا مفید و سودمند است و به تولید فیلم‌های درخشانی می‌انجامد که بیش از تکنیک و مهارت‌های سینمایی، سرشار از زندگی و لحظات سینمایی است.


پوراسماعیلی گفت: سال گذشته این همراهی باعث پرورش ایده‌های نوجوانان شد. این ایده‌های خام اما ناب، در یک کارگاه گروهی برای بدل شدن به سینما و تصویر پرداخت شدند و نهایتا پس از جشنواره به مرحله تولید رسیدند. به طوری که اکنون با تعداد زیادی فیلم‌ مواجه هستیم که ایده‌ آنها در المپیاد قبلی پرورش پیدا کرده است.


نیازمند حمایت آموزش و پرورش هستیم


وی گفت: بهتر است تمام نوجوانان در سراسر کشور از زمانی که در بازه سنی المپیاد قرار می‌گیرند؛ از طریق دبیرخانه ثابت المپیاد، با این شکل از فیلمسازی آشنا شوند. آنها باید بدانند که در این بازه زمانی می‌توانند هر سال دست به تجربه فیلمسازی بزنند و بیانگر موضوعات خود از دریچه دوربین باشند.


عضو شورای برنامه‌ریزی محتوایی المپیاد فیلمسازی نوجوانان اظهار داشت: این حرکت به حمایت وزارت آموزش و پرورش برای آشنایی و هدایت نوجوانان به المپیاد فیلمسازی نیاز دارد تا به یک حرکت ملی تبدیل شود. در این شرایط المپیاد قادر است با تمام ظرفیت و توان خود ظاهر شود و در یک رقابت گسترده، استعدادهای بیشتری را شناسایی کند. نوجوانان نیز در آمادگی قبل از شرکت در المپیاد باید بیاموزند که به جهان پیرامون و همچنین دنیای پر از تخیل ذهن خود، با کنکاش و دقت بیشتری نگاه کنند و برای تصویر کردن آنها، ایده‌های سینمایی پیدا کنند.


وی تأکید کرد: سینمای شخصی هر نوجوان وقتی شکل می‌گیرد که بیاموزد فقط از نگاه خود به جهان بیاندیشد و فیلم‌هایش را تحت‌تأثیر تجربه زیسته و جهان ذهنی‌ خود خلق کند، نه تحت‌تأثیر فیلم‌هایی که می‌بیند. این مهم‌ترین هدف المپیاد است که هر سال می‌تواند گام بلندتری برای تکامل و بلوغ هدف خود بردارد.


گفتنی است؛ چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان کشور پاییز امسال توسط بنیاد سینمایی فارابی و با مشارکت انجمن سینمای جوانان ایران و شهرداری اصفهان برگزار خواهد شد.


انتهای پیام /4143/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته