کتاب «گرافیک اطلاعرسان ۲» منتشر شد
به گزارش گروه فرهنگی آنا بهنقل از روابط عمومی انتشارات سروش، ما در عصری زندگی می کنیم که گرافیک اطلاع رسان مطبوعاتی و نمودارهای اخباری دروه گذار خود را پشت سر می گذارند. ظهور یک باره اینترنت و سایر وسایل و تکنیک های جدید، دوره ای سرشار از ناپایداری را در دنیای حرفه ای و آکادمیک پدید آورده است.
این کتاب اولین اثری است که ویژگی های اصلی دوره جدید را مشخص می کند و هم زمان پاسخگوی سوالات جویندگان سنتی پاسخ، که پیشرفت این رشته را رقم زده اند و همچنین سوالاتی است که در سالهای اخیر شکل گرفته اند. برخی از این سوالات عبارتند از: گرافیک اطلاع رسان از کجا سرچشمه گرفته است؟ پایههای نظری و اهداف آن چیست؟ به چه سمتی حرکت می کند؟ وسایل ارتباطی پیشتاز در فرایند نوسازی این نوع مطبوعات کدام اند؟
آلبرتو کایرو استاد گرافیک اطلاع رسان و بصری سازی اطلاعات مدرسه ارتباطات دانشگاه میامی آمریکاست. وی از مهم ترین متخصصان بصریسازی اطلاعات در مطبوعات جهان به شمار می رود.
گرافیک اطلاع رسان نوعی نمایشگر بصری اطلاعات است که اطلاعات را به زبانی ساده و فهم پذیر به کمک ابزارهایی مانند نمودار، جدول، تصویرسازی، عکس، شمایل، نقشه و ... در قالب های نمایشی ایستا(ثابت) بر هم کنشی (تعاملی)، متحرک، آنلاین و چند رسانه ای ارائه می کند.
گرافیک اطلاعرسان که در انواع فوری (خبری) و غیرفوری تولید و منتشر می شود، به ویژه در رسانه های مکتوب و آنلاین دارای کاربردهای بسیاری است. از سال ۲۰۰۴ به این سو، عمده رسانه های جهان در بخش آنلاین خود، از قابلیتهای این نوع گرافیک در حوزههای برهمکنشی، متحرک، چندرسانه ای و آنلاین بهره گرفته و آثار تاثیرگذاری در این حوزه تولید و منتشر کرده اند. از جمله این رسانهها، نیویورک تایمز است که با برخورداری از حدود ۲۹ متخصص در حوزههای مختلف، به طراحی گرافیک اطلاعرسان و انتشار انواع آن در این حوزه اقدام میکند.
کتاب «گرافیک اطلاعرسان ۲» مشتمل بر پنج فصل است که خواننده کتاب در فصل اول آن با گرافیک اطلاعرسان و پایههای نظری آن، در فصل دوم با تاریخ بصریسازی اطلاعات، در فصل سوم با نظریات اساسی در حوزه طراحی برهمکنشی و در فصلهای چهارم و پنجم نیز با آثار گرافیک اطلاعرسان نیویورک تایمز آشنا می شود.
این کتاب از آن رو حائز اهمیت است که اولین کتاب در جهان و ایران در حوزه گرافیک اطلاعرسان تعاملی(برهمکنشی) بوده و به جبران خلأ ادبیات علمی در این حوزه از گرافیک اقدام کرده است. این کتاب دریچه ای نو از دنیای گرافیک اطلاع رسان غیر ایستا بر مخاطبان می گشاید و نگاهی علمی و کاربردی به این حوزه دارد و ضمن آشنا کردن مخاطب با این حوزه و نحوه تهیه و تولید این آثار، معیارها، شاخص ها و ملاک های تعیین کننده را نیز در این بخش عیان می سازد.
چاپ نخست کتاب حاضر در ۱۵۸ صفحه مصور و با قیمت ۱۰۰۰۰ تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقهمندان به هنر گرافیک قرار گرفته است.
انتهای پیام/