دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مرداد 1399 - 16:00
آنا گزارش می‌دهد؛

گاه‌شمار حملات ترکیه به شمال عراق و سوریه

ارتش ترکیه در در سال‌های اخیر برخلاف قوانین بین‌المللی به تعرض خود به خاک عراق و سوریه ادامه داد و در این راستا به تازگی مقر فرماندهی خود در شمال سوریه را احداث و حملاتی به شمال عراق انجام داده است.
کد خبر : 507645

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، یک پهپاد ترکیه روز سه‌شنبه نشست مرزبانان عراقی و عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را در منطقه «سیدکان» واقع در شمال استان اربیل اقلیم کردستان عراق بمباران کرد. در این حادثه پنج مرزبان، ۱۰ عنصر پ.ک.ک و پنج غیرنظامی عراقی کشته شدند. 


ترکیه در ادامه تجاوزات خود به خاک کشورهای همسایه، به نقاط شمالی سوریه حمله و در آنجا مقر نظامی ایجاد کرد. ارتش ترکیه منطقه‌ نظامی جدید خود را در «کورمانج کوه» (کوه کردها) واقع در حومه لاذقیه در شمال شرقی سوریه ایجاد کرده است. این اقدام پس از آن انجام شد که آنکارا ارزیابی کرد ارتش سوریه در حال پیشروی و کنترل منطقه است. 




بیشتر بخوانید:


تشکیل مقر فرماندهی ارتش ترکیه در شمال سوریه اعلام جنگ به دولت دمشق است




منطقه‌ای که ترکیه به‌عنوان پایگاه نظامی خود انتخاب کرده است، نقطه حائل میان ارتش سوریه و گروه‌های افراطی حاکم بر منطقه به‌شمار می‌رود و درواقع آنکارا این پایگاه نظامی را با هدف حفاظت از نیروهای مذکور و جلوگیری از ادامه پیشروی ارتش سوریه و کنترل بخش دیگری از شمال شرقی سوریه ایجاد کرده است.


کورمانج کوه


کورمانج کوه (کوه کردها) 


به بهانه تجاوز ترکیه به خاک عراق و سوریه، به‌طور خلاصه برخی تعرضات مهم آنکارا در یک سال گذشته به‌ترتیب زمانی بیان می‌شود. نکته قابل توجه این است که برخی حملات، آغازگر سلسله عملیات نظامی بوده و تا چند روز و هفته ادامه یافت. 


30 سپتامبر 2019/ 8 مهر 1398


وزارت دفاع ترکیه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در حمله هوایی جنگنده‌های ارتش این کشور به منطقه «زاب» در شمال عراق هفت عضو حزب کارگران کردستان کشته شدند.


ارتش سوریه


بخشی از نیروهای ترکیه در حال پیشروی به سوی خاک سوریه


رجب طیب اردوغان، رئيس‌جمهور ترکیه در واکنش به حملات ارتش سوریه به ادلب از حمله هوایی به شماری از مواضع ارتش سوریه در این منطقه خبر داد و آن را پاسخ محکم ارتش ترکیه به این حملات عنوان کرد.


وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد در این حملات هوایی ۳۵ نظامی ارتش سوریه کشته‌ شدند.


4 فوریه/ 15 بهمن


رسانه‌های ترکیه‌ اعلام کردند توپخانه ارتش این کشور مواضع ارتش سوریه را هدف قرار داد. نظامیان ترکیه‌ مستقر در حومه جنوبی ادلب و حومه غربی و شمالی حلب مواضع ارتش سوریه در «سلحب» و فرودگاه نظامی «جب الرمله» را هدف حملات توپخانه‌ای خود قرار دادند.


از سوی دیگر نظامیان ترکیه‌ که در حومه شمالی حلب مستقر بودند، به مواضع عناصر مسلح کرد در تل رفعت حمله کردند.


2 مارس/ 12 اسفند


تنش‌ها در ادلب به‌دنبال کشته شدن ۳۳ نظامی ارتش ترکیه در حمله هوایی ارتش سوریه به‌شدت افزایش یافت. دیده‌بان حقوق بشر سوریه (که فعالیتی مخالف نظام سوریه دارد) اعلام کرد ۱۹ سرباز ارتش سوریه در حملات پهپادی ترکیه به ادلب کشته شدند.


8 آوریل/ 20 فروردین 1399


هواپیماهای ارتش ترکیه در عملیات خود بار دیگر مناطقی از شمال عراق را بمباران کردند. وزارت دفاع ملی ترکیه نوشت: در عملیات هواپیماهای نظامی ارتش دو تروریست مسلح عضو پ.ک.ک در منطقه «هفتانین» کشته شدند.


15 آوریل/ 27 فروردين


یک فروند پهپاد ترکیه با نقض حریم هوایی عراق منطقه اردوگاه آوارگان را در شمال شهر «مخمور» واقع در شمال عراق هدف قرار داد.


پهپاد


مرکز اطلاع‌رسانی نظامی ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد در این حمله پهپادی دو غیرنظامی کشته شدند.


15 ژوئن/26 خرداد


ترکیه نیروهای ویژه خود را به شمال عراق اعزام و حمله به این منطقه را در قالب عملیات  «پنجه عقاب» آغاز کرد. این نیروها برای مقابله با نیروهای حزب کارگران کردستان (پ.‌ک‌.ک) که ترکیه آن‌ها را تروریست می‌داند، اعزام شدند.


«خلوصی آکار»، وزیر دفاع ترکیه با تأیید ورود کماندوهای کشورش به خاک عراق گفت: این نیروها با پشتیبانی هوایی و به‌دنبال حملات موشکی به ۱۵۰ نقطه از خاک عراق وارد خاک این کشور شدند.


3 جولای/ 13 تیر


منابع کُرد عراقی اعلام کردند جنگنده‌های ارتش ترکیه بار دیگر مناطق کوهستانی استان «دهوک» واقع در شمال عراق را بمباران کردند. در این حملات کوه «لینکی» در ناحیه «دیرلوک» و «کوره جاری» در ناحیه «شیلادزی» از توابع استان دهوک هدف حمله قرار گرفت.


خبرنگار اسکای نیوز مدعی شد نیروهای ترکیه ۲۴ مرکز نظامی در قله‌های سلسله کوه‌های شمال عراق احداث کرده‌اند.


5 جولای/ 15 تیر


حمله راکتی ارتش ترکیه و گروه‌های مسلح مورد حمایت آن به روستای «کور حسن» در غرب منطقه تل ابیض در حومه استان رقه واقع در شرق سوریه.


همچنین حملات توپخانه‌ای ارتش ترکیه به مواضع پ.ک.ک در اقلیم کردستان عراق ادامه یافت.


1 آگوست/11 مرداد


یک جنگنده ارتش ترکیه روستای «کربلی» را در منطقه «مانکیشیک زاخو» از توابع شهر دهوک در شمال عراق در چارچوب ادامه عملیات نظامی در اقلیم کردستان بمباران کرد.


انتهای پیام/4106/4033/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته