دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 مرداد 1399 - 00:05
کلاهدوزان در گفتگو با آنا مطرح کرد؛

دانشگاه‌ها بستر کارآفرینی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را فراهم کنند/ تولید افزودنی‌های پلیمری

رئیس هیئت مدیره یک شرکت دانش‌بنیان از دانشگاه‌ها خواست با ایجاد بستر فعالیت علمی و کارآفرینی برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کمک کنند تا ایده‌ها و محصولات آنان توسعه پیدا کند.
کد خبر : 507558
IMG_20200820_135707_505.jpg

گروه استان‌های خبرگزاری آنا - مجتبی آزادیان؛ شرکت دانش‌بنیان فناوران شیمی سپاهان سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان آغاز کرد و سال ۱۳۹۴ از طرف گروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت فناوری ریاست جمهوری به‌عنوان شرکت دانش‌بنیان شناخته شد.


شرکت فناوران شیمی سپاهان (سهامی خاص) به‌عنوان یک شرکت دانش بنیان هدف خود را فعالیت در زمینه ایده‌‏های نوآورانه می‏‌داند که به‌دلیل تمایل کشور به جایگزین‌های مناسب برای مواد نفتی و عدم وابستگی اقتصاد کشور به نفت و مشتقات آن و خروج ارز از کشور، به‌دنبال جایگزین مناسب برای این منبع تجدید‏‏نا‏پذیر است.


این شرکت با تولید روغن سویای اپوکسی به‌عنوان جایگزین مناسب برای مشتقات نفتی، قصد کاهش این وابستگی به کشور‏های دیگر و خروج ارز از کشور برای واردکردن این محصول وارداتی را دارد.


یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت طراحی و توسعه محصولات جدید مطابق با استانداردهای جهانی است. در همین راستا شرکت با کمک تیم تحقیقاتی و متخصص خود موفق به تولید افزودنی‌های پلیمری شده است.


در واحد پشتیبانی فنی نیز آماده پاسخگویی به سؤالات و مشاوره با توجه به نیاز مشتری در زمینه فرمولاسیون و نحوه استفاده از انواع افزودنی‌های پلیمری در بخش مهندسی فروش شرکت زیر نظر واحد تحقیق و توسعه است.


در همین زمینه با مجید کلاهدوزان رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان فناوران شیمی سپاهان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا، دانشیار رشته شیمی واحد شهررضا و رشته شیمی پلیمر این دانشگاه گفتگو کردیم که مشروح آن را می‌خوانید.


آنا: در مورد تاریخچه راه‌اندازی شرکت توضیح دهید.


کلاهدوزان: هسته اولیه این شرکت سال 91 شکل گرفت و سال 93 به ثبت رسید و سال 94 این شرکت از طریق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، شرکت دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شد. آن زمان هنوز مرکز رشد دانشگاه آزاد شهرضا به وجود نیامده بود و ما از طریق پارک علم و فناوری استان اصفهان که نهادی عمومی‌تر است، کار خود را آغاز کردیم.


تولید 2 برابری در مقایسه با چشم‌انداز 4 ساله


مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا حدود سال 96 راه‌اندازی شد. شرکت ما در سال 95 به بهره‌برداری رسید با این پیش‌فرض که با طرح توجیه اقتصادی بتوانیم در چهار سال به تولید 150 تن محصول برسیم. نمونه خارجی این محصول به تعداد زیاد در بازار موجود و نمونه داخلی آن خیلی محدود بود. توانستیم دانش فنی تولید آن را به دست بیاوریم و اکنون که سال 98 تمام شده است و چهار سال هدف‌گذاری‌شده که قرار بود به تولید 150 تن محصول برسیم، گذشته است، به تولید 300 تن رسیدیم که دو برابر چشم‌انداز بوده است.


آنا: تاکنون شرکت چه افتخارات و دستاوردهایی داشته است؟


کلاهدوزان: از افتخارات شرکت می‌توان به دست‌یافتن به‌عنوان برترین شرکت در مرحله رشد در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان در سال‌های 97 و 98، برترین شرکت دانش‌بنیان استان اصفهان، برترین شرکت فناور استان و برترین شرکت تجاری‌سازی‌شده اشاره کرد.


اشتغالزایی مستقیم برای 8 نفر از نخبگان دانشگاهی


مجید کلاهدوزان رئیس هیئت مدیره شرکت دانش‌بنیان فن‌آوران شیمی سپاهان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا


تاکنون برای حدود هشت نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده‌ایم که اکثر آنها از فارغ‌التحصیلان و نخبگان دانشگاهی هستند و یک‌سری اشتغال غیرمستقیم هم بوده که آنها را جزء آمار شرکت به حساب نیاورده‌ایم.


از نظر کادر اجرایی احسان آکوچکیان مدیرعامل شرکت است که فوق‌لیسانس شیمی کاربردی دارد و فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهررضاست و مهشید حسینی مدیر تحقیق و پژوهش شرکت هم دکتری شیمی آلی دارد.


شرکت فناوران شیمی سپاهان اکنون علاوه‌بر اینکه دانش‌بنیان است و در پارک علمی و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان قرار دارد، از شرکت‌های شاخص و موفق  شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان واقع در محوطه اراضی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز هست، این شرکت دارای اعتبار بالایی است و ارجاعات مختلف چه در بحث داوری و چه بحث نظرخواهی از طرف شهرک به شرکت ما انجام می‌شود و به‌عنوان یکی از شرکت‌های الگو در شهرک شناخته می‌شویم.


تولید 2 نوع محصول دانش‌بنیان با گریدهای مختلف


آنا: چه محصولات شاخصی در شرکت تولید کرده‌اید؟


کلاهدوزان: در این شرکت دو نوع محصول دانش‌بنیان با گریدهای مختلف تولید می‌کنیم که در صنایع مختلف که مهم‌ترین آنها صنایع پلاستیک‌سازی و انواع صنعت پی‌وی‌سی مانند پی‌وی‌سی پزشکی، پی‌وی‌سی برای اسباب‌بازی‌ها، پی‌وی‌سی در تولید سیم و کابل، کف‌پوش، دیوارپوش و روکش‌های پی‌وی‌سی است، استفاده می‌شود. اکنون بازار خیلی بزرگ‌تر از توان ماست، چشم‌انداز صادراتی هم داریم که امیدواریم بتوانیم در آینده نزدیک صادرات هم داشته باشیم.


فناوران شیمی سپاهان؛ از شرکت‌های مؤثر و تأثیرگذار در تعیین قیمت در بازار


آنا: قیمت تولیدات شما در مقایسه با محصولات وارداتی چگونه است؟


کلاهدوزان: اکنون محصولات شرکت در مقایسه با نمونه‌های خارجی قیمت خیلی کمتری دارد به‌طوری که خیلی از نمونه‌های خارجی را جایگزین کرده‌اند. در قیمت‌های داخلی هم یکی از شرکت‌های مؤثر و تأثیرگذار در تعیین قیمت در بازار هستیم و به هر حال قیمتی که مشخص می‌کنیم رقابتی است و در بازار شناخته‌شده هستیم به‌طوری که چه از لحاظ قیمت و چه از لحاظ کیفیت، مشکلی در فروش محصولات خود نداریم و به همین دلیل هم تاکنون نتوانسته‌ایم به فکر صادرات باشیم؛ چراکه موارد نیاز و مصرف داخل کشور فراوان بوده است.


آنا: اوضاع شرکت از نظر گردش مالی خوب است؟


کلاهدوزان: با توجه به وضعیت اقتصادی اخیری که در جامعه رخ داده است، نمی‌‌توان مدعی شد که از نظر گردش مالی وضعیت شرکت ایده‌آل است و این شرکت هم از بحران کرونا تأثیرپذیر بوده است؛ ولی برای شرکتی که آغاز کارش تقریباً در این سه سال با توان مالی و سرمایه‌گذاری نه‌چندان بالایی رقم خورده است، گردش مالی کنونی نسبتاً قابل قبول است و برای هزینه‌ها و گردش روزانه خود مشکلی ندارد.


اجرای 3 سری طرح‌های توسعه‌ای در سال جاری


حتی سال 98 شرکت یک‌سری تسهیلات گرفت که توانست خط دوم شرکت را هم راه‌اندازی کند و امسال هم سه سری طرح‌های توسعه‌ای برای شرکت اجرا می‌شود. گردش مالی‌ شرکت نسبتاً خوب است و مشکل خاصی ندارد و البته جا دارد که توسعه بیشتری داشته باشد.


آنا: آیا در برنامه‌های امسال و طرح‌های توسعه‌ای که شرکت دارد، تمرکز شما روی محصول جدیدی است؟


کلاهدوزان: بله؛ قطعاً پویایی یک شرکت به‌ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان این است که بتوانند محصولات و فناوری‌های جدیدی عرضه کنند و سبد محصول آنها فقط یک محصول نباشد. دانش هرکدام را هم داشته باشند و بتوانند خدمات راهنمایی و مشاوره ارائه دهند. سال 98 بحث توسعه کمّی بود و چشم‌انداز ما در سال 99 در حوزه توسعه کیفی و زیرساختی شرکت برای اخذ استانداردهای مربوطه، گواهی‌های ایزو و توسعه انواع محصولات است.


آنا: و سخن پایانی ...


کلاهدوزان: شرکت فناوران شیمی سپاهان یکی از شرکت‌هایی است که می‌تواند برای دانشجویان و فارغ‌التحصیلان الگویی باشد که بدانند اگر دولت نمی‌تواند برای آنها اشتغال مستقیم ایجاد کند، این افراد می‌توانند به وسیله دانش، حرفه و مهارت خود کسب سود و پول کنند و نه‌تنها به‌عنوان یک کارجو مطرح باشند؛ بلکه به‌عنوان یک کارآفرین هم مطرح شوند.


از دانشگاه‌ها هم انتظار داریم با ایجاد چنین بسترهایی به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کمک کنند تا ایده‌ها و محصولات توسعه پیدا کرده و به مرحله ظهور برسد و پژوهشگران رسالت خود را انجام دهند و دانشگاه‌ها را به سمت کارآفرین‌محور، مهارت‌محور و دانشگاه‌های اقتصادی که نیاز امروز جامعه ماست، سوق دهند.


انتهای پیام/4103/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته