دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1394 - 19:11

رکورد نهایی ملی‌پوشان وزنه‌برداری در لیست مسابقات‌ جهانی ثبت شد/ جای خالی بهداد و سهراب در هیوستن آمریکا

سرمربی تیم ملی وزنه برداری کشورمان رکورد نهایی ملی‌پوشان را درلیست جهانی ثبت کرد.
کد خبر : 50741

به گزارش گروه ورزشی آنا، در جلسه نهایی اعلام رکوردهای ورودی وزنه برداران حاضر در رقابت‌های جهانی 2015 امریکا (گزینشی بازی های المپیک 2016 ریو) که عصر دیروز (چهارشنبه 18 نوامبر) با حضورسرمربیان و مدیران تیم های ملی سراسر دنیا درسالن 310 ورزشگاه جرج براون محل برپایی مسابقات جهانی هیوستن برگزارشد، طبق برنامه تعیین شده توسط فدراسیون جهانی وزنه برداری و کمیته برگزاری این دوره از پیکارها در اوزان 8 گانه این رشته المپیکی رکوردهای نهایی ورودی شرکت کنندگان در این میدان معتبر قطعی و اعلام شد.


بر همین اساس و با توجه به اینکه 7 ملی‌پوش تیم ملی وزنه برداری ایران در دسته های (62،69،77،85،94،105 و105+ کیلوگرم) قرار است از روز یکشنبه هفته آینده به ترتیب با دوبنده تیم ملی وزنه برداری برای ایران موفقیت وزنه برداری ایران روی تخته بروند، حسین توکلی سرمربی تیم ملی با نیم نگاهی به ماراتن نفس گیر و دشواری که وزنه بردارانش از روز یکشنبه روی تخته های جهانی دارند رکوردهای ورودی نهایی تکتک ملی پوشان کشورمان را به کمیته برگزاری مسابقات اعلام کرد.


بنابراین گزارش توکلی به ترتیب با اعلام رکوردهای (290 کیلوگرم برای مجید عسگری دردسته 62 کیلوگرم ،320 کیلوگرم برای جابر بهروزی دردسته 69 کیلوگرم ،360 کیلوگرم برای رسول تقیاندردسته 77 کیلوگرم ،380 کیلوگرم برای کیانوش رستمی دردسته 85 کیلوگرم، 380 کیلوگرم برای علی هاشمی دردسته 94 کیلوگرم ،415 کیلوگرم برای نواب نصیرشلال دردسته 105 کیلوگرم و در نهایت 430 کیلوگرم برای بهادر مولایی دردسته 105+ کیلوگرم) تکلیف نهایی وزنه‌بردارانش برای حضور دررقابت‌های جهانی را تا زمان رفتن آنها روی تخته وشروع رقابت اصلی با رقبای سرسخت و توانمند جهانی مشخص کرد. با این تفاسیر اما مجید عسگری در دسته 62 کیلوگرم با رکورد ورودی 290 کیلوگرم فعلا درجایگاه هجدهم قرار دارد، در این وزن رقبای چینی،کلمبیایی، قزاق و کره شمالی با رکوردهای ورودی 330، 315 و 310 به ترتیب روی کاغذ رتبه های نخست این وزن را به خود اختصاص داده و شانس مسلم کسب سکوهای قهرمانی در این وزن به شمار می روند.


عسگری ملی پوش شایسته 62 کیلویی کشورمان هم خیلی برای کسب جایگاهی قابل قبول درجدول مدالی مسابقات ناامید نیست اما با توجه به شرایط ویژه وحادی که درمورد پروسه اخذ ویزای امریکا برای این وزنه بردار ایجاد شد و موجبات خستگی بیش ازحد بدنی او را در راه رسیدن به رقابت‌های جهانی فراهم آورد،شاید قانع شویم که با وضعیت موجود خیلی توقع کسب نتیجه و مدال را از این جوان بوشهری نداشته باشیم.


دردسته 69 کیلوگرم جابربهروزی با رکورد ورودی 320 کیلوگرم درجایگاه هجدهم این وزن قرار گرفته است و این درحالی است که رقبای چشم بادامی چینی و کره شمالی وزنه بردار کشورمان که از رکوداران جهان و مدال‌داران بازی‌های المپیک هستند با دادن رکورد ورودی 350 و344 کیلوگرم رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.


رسول تقیان اما امسال موقعیت و شرایطش با سال‌های گذشته متفاوت‌است. این وزنه بردار سال گذشته هم عضو تیم ملی وزنه‌برداری دررقابت‌های جهانی 2014 قزاقستان بود اما مصدومیت اجازه خودنمایی را به او روی تخته‌جهانی نداد.امسال ولی شرایط رسول تقریبا ایده‌آل است و ملی پوش 77 کیلویی کشورمان بدون مصدومیت آماده رقابت با وزنه‌برداران قدرتمند چین ،ارمنستان و کره‌شمالی است که با اعلام رکوردهای ورودی 370 و 365 کیلوگرم رقابتی جذاب و شانه به شانه را با وزنه بردارملی پوش کشورمان خواهند داشت.


اوج هیجان و جذابیت‌های بصری برای ایرانی‌های سراسر دنیا خصوصا بعد از اینکه تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان در آستانه مسابقات جهانی 2015 بهدادسلیمی فوق ستاره‌اش را از دست داد، حضور آماده و پرقدرت کیانوش رستمی ستاره عنوان‌دار تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان دررقابت با وزنه‌برداران 85 کیلویی جهان درورزشگاه جرج براون هیوستن است.


حسین توکلی برای رستمی رکورد ورودی 380 کیلوگرم را ثبت کرده‌است،تا رستمی فعلا تا رفتن روی تخته با این ورودی درجایگاه چهارم این وزن قرار داشته باشد،جایی که وزنه‌برداران کشورهای قزاقستان،بلاروس وچین با ورودی 382 و 381 کیلوگرم بالاتر از دارنده نشان برنز بازی‌های المپیک 2012 لندن قرار گرفته‌اند.در این وزن اگرچه 2 وزنه‌بردار روس با ورودی‌های نسبتا کمی که اعلام کردند پایین‌تر ازکیانوش رستمی و سایر رقبای خود قرار گرفته‌اند اما بی شک روز مسابقه باید منتظر رکوردهایی به مراتب بالاتر ازچیزی که روس‌ها برای «آکادف» و «اوکلوف» 85 کیلویی ارائه دادند باشیم.


دردسته 94 کیلوگرم توکلی برای علی هاشمی ملی‌پوش جوان کشورمان که کمتر از 3 ماه پیش دررقابت‌های آسیایی تایلند درخششی قابل قبول داشت رکورد ورودی 380 کیلوگرم را درخواست کرده‌است؛رکوردی که با رکورد ورودی کیانوش رستمی دریک وزن پایین‌تر برابری می‌کند! به همین علت هاشمی با این رکورد ورودی درجایگاه دوازدهم این وزن قرار دارد.اما این جوان نشان داده که وزنه‌بردار مسابقه‌ای است و اگر در روز مسابقه خودش باشد می‌توانیم امیدوار باشیم که تغییرات ایده‌آ‌لی را در این رتبه‌بندی و درخاتمه مسابقه دسته 94 کیلوگرم شاهد باشیم. دراین وزن وزنه‌برداران قزاقستان وبلاروس با ثبت رکوردهای ورودی 407،405 و401 کیلوگرم دررتبه های اول تا سوم قرار دارند.


نکته دردآور و آزاردهنده دررقابت‌های این دسته این است که ما درشرایطی با ممانعت فدراسیون جهانی وزنه برداری و آژانس بین المللی مبارزه بادوپینگ تا به امروز اجازه نداریم از حضور سهراب مرادی بدلیل قانون مربوط به بازنشستگی استفاده کنیم که این ملی پوش شایسته می توانست با رکوردهای بسیار خیره کننده ای که درتمرینات ثبت کرده بود شگفتی ساز این دوره ازرقابتها دردسته 94 کیلوگرم باشد.اما آیان تا به امروز به رغم تمامی پی گیری جدی و نامه نگاری‌های رسمی که فدراسیون وزنه‌برداری،وزارت ورزش و جوانان ،کمیته ملی المپیک و نادوی کشورمان برای بازگرداندن سهراب به میدان جهانی بارییس فدراسیون جهانی داشته‌اند همچنان روی حرف خود ایستاده و قصد ندارد ازموضع قبلی خود کوتاه بیاید.


نواب نصیرشلال نایب قهرمان وزنه برداری بازی های المپیک نیزدردسته 105 کیلوگرم با رکورد ورودی 415 کیلوگرم جایگاه دوم جدول رکوردی را به خود اختصاص داده‌است و یکی از بخت های مدال آوری در این دوره به شمار می‌رود،البته نواب بالاتر از خود وزنه‌بردار قزاق‌ها را احساس می‌کند که در نبود «ایلیا ایلین» اسطوره وزنه‌برداری قزاق‌ها با ورودی 420 کیلوگرم فعلا در رتبه نخست قرار دارد. در این وزن صد البته نباید از حضور چهره‌های توانمند،سرشناس و عنوان‌دار جهانی و المپیک مثل «دیوید بجانیان» روس و نماینده لیتوانی وچند وزنه بردار سرشناس دیگر غافل شد، زیرا آنها نیز اگرچه رکورد ورودی پایینی نسبت به رقبای 105 کیلویی خود داده‌اند اما حریفی قدربرای نصیرشلال به شمار می‌روند و حتما درروز مسابقه عملکرد و رکوردهایی متفاوت از آنها خواهیم دید.


بی تردید غیبت بهداد سلیمی قویترین مرد وزنه‌برداری جهان دررقابت‌های جهانی 2015 امریکا خبرسازترین اتفاقی بود که رخ داد و ضربه‌ای مهلک بود برپیکره کاروان وزنهبرداری ایران که روی مدال طلایی قهرمان بازی های المپیک 2012 لندن حساب ویژه ای باز کرده بود! اما این اتفاق تلخ هرچه بود گذشت تا پرچم رقابت دردسته فوق سنگین به دست جوانی باآتیه و قدرتمند داده شود که حتما او می‌تواند جانشینی شایسته و لایق باشد برای بهداد سلیمی.


بهادرمولایی نایب قهرمان جهان درسال 2013 اگرچه بدلیل مصدومیت و جراحی زانو مدتی را نتوانست آنطوریکه می خواهد تمرین کند،اما او امروز انگیزه های بسیاری دارد تا خلاء حضور بهداد را دردسته فوق سنگین با غیرت و تعصب مثال زدنی خود جبران کند.توکلی هم برای شاگرد مازندرانی خود رکورد ورودی 430 کیلوگرم را ثبت کرده تا ملی پوش فوق سنگین کشورمان فعلا با این ورودی بین وزنه برداران فوق سنگین در رتبه نهم قرار داشته باشد.


دراین دسته اگرچه گفته می شد «آلبگف» قهرمان سال 2013 و 2014 وزنه برداری جهان ازکشورروسیه نیز بعد از سلیمی و ایلیا دیگر غایب بزرگ این رویداد جهانی باشد اما روس‌ها با قرار دادن نام این وزنه بردارتوانمند همراه «لوچف» دیگر فوق سنگین نامدارشان درلیست رکوردهای وردی نهایی مسابقات جهانی آمریکا به شایعات پایان داده و با ثبت رکوردهای ورودی 435 کیلوگرم برای آنها خودرابخت نخست قهرمانی دراین وزن نشان دادند.هرچند فعلا روی کاغذ وزنه بردارجوان و تنومند گرجستانی ها با اعلام رکورد ورودی 440 کیلوگرم درجایگاه نخست قرار گرفته است.


انتهای پیام/

برچسب ها: حسین توکلی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته