دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا بررسی می‌کند؛

دانشجویان ذی‌نفعان اصلی سبک جدید پرداخت شهریه/ تغییرات شهریه‌ها در دانشگاه آزاد چگونه خواهد بود؟

در نیمسال تحصیلی آینده شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تغییر می‌کند و شهریه دانشجویان مستقر در واحدهای مرکز استان با سایر واحدها متفاوت خواهد بود.
کد خبر : 507380
21742.jpg

به گزارش حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین دانشگاه حضوری جهان بیش از یک میلیون دانشجو دارد. از آنجا که دانشگاه آزاد اسلامی یک دانشگاه اجتماعی است و در اکثر نقاط کشور واحد دارد و دانشجویان از همه اقشار وارد این دانشگاه می‌شوند، قرار است تغییری در رویکردهای شهریه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد شود. دکتر محمدمهدی طهرانچی در این باره می‌گوید که در آینده‌ای نزدیک اتفاقاتd جدی در بخش شهریه‌ای دانشجویان رقم خواهد خورد.


دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی


تدوین شهریه 3 سطحی


بر اساس اعلام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شهریه پایه در 3 سطح برای دانشجویان مشغول به تحصیل در واحدها در نظر گرفته می‌شود البته شهریه پایه پزشکی در دوره دکتری حرفه‌ای و پیراپزشکی از این شهریه جدا می‌شود.




بیشتر بخوانید:


جزئیات کاهش و واقعی شدن شهریه دروس در دانشگاه آزاد




بر این اساس شهریه رشته‌ای در واحد تهران مرکزی با شهریه همان رشته در اطراف تهران مثلاً شهر قدس متفاوت است و کسی که در شهر قدس درس می‌خواند، شهریه ارزانتری را می‌پردازد. چراکه به گفته طهرانچی وضعیت مالی ساکنان تهران با ساکنان اطراف تهران متفاوت است.


توجه به شهریه رشته‌های علوم پایه


رویکرد بعدی در تدوین شهریه توجه به رشته‌های علوم پایه است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره می‌گوید ظرفیت دانشگاه در رشته‌های علوم پایه خالی مانده است تصمیم داریم شهریه علوم پایه را که پیش از این دوبرابر رشته‌های علوم انسانی بود، کاهش دهیم.


هدف از اجرای اصلاحات در شیوه دریافت شهریه، نزدیک شدن حداکثری به عدالت عنوان شده است و در این راستا ۲ فاکتور اصلی برای تعیین شهریه در نظر گرفته شده است؛ اول عرضه و تقاضا و دیگری هم موقعیت واحد دانشگاهی از لحاظ جغرافیایی و وضعیت اقتصادی -اجتماعی منطقه.


بر این اساس رشته‌های پرمتقاضی در مراکز استان‌ها، نسبت به رشته‌ای که در واحدهای حاشیه‌ای وجود دارد، گران‌تر خواهد بود. به گفته طهرانچی؛ برای شهریه‌ها کف و سقف تعیین شده و اعداد و ارقام آن طی چند روز آینده نهایی خواهد شد.


تدوین شهریه‌ها با هیئت‌های امنای استانی


در این زمینه احمد حیدری، سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار آنا می‌گوید افزایش یا کاهش شهریه‌ها از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به استان‌ها سپرده می‌شود. به این صورت که شهریه رشته‌ها به پیشنهاد روسای واحد به هیئت امنای استانی ارائه می‌شود و در صورت موافقت هیئت امنای استانی شهریه واحد تعیین می‌شود.


به گفته حیدری در این مسیر ممکن است شهریه رشته‌ای افزایش یا کاهش یابد یا اینکه حتی ثابت بماند.


حیدری


شهریه دروس عملی و آزمایشگاهی


میزان شهریه دروس عملی و آزمایشگاهی در ترم تحصیلی آینده در صورت مجازی شدن ترم تحصیلی یکی از دغدغه‌های مهم دانشجویان است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این باره می‌گوید اکنون در حال بررسی شهریه دروس نظری و محاسبه در این خصوص هستیم؛ بحث دانشجویان در این رابطه این است که اگر قیمت تمام شده برای دروس نظری که به صورت مجازی پایین بود، این مورد لحاظ شود و گرنه شهریه پایه و دروس عملی و آزمایشگاهی فرقی نمی‌کند.


البته پرداخت حقوق و دستمزد اساتید دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش مجازی و آموزش حضوری، تفاوتی با یکدیگر ندارد، به گفته طهرانچی؛ در حال حاضر کارگروهی بر روی این موضوع کار می‌کند که قیمت تمام شده شهریه متغیر دروس نظری را که به صورت مجازی ارائه می‌شود را محاسبه کند.


احتمال تغییر شهریه آموزش مجازی


دکتر طهرانچی همچنین می‌افزاید باید در دو حالت آموزش حضوری و آموزش غیرحضوری، قیمت تمام شده را محاسبه کنیم؛ واقعیت این است که ترم گذشته غافلگیر شدیم و اکنون می‌پذیریم این ۲ شیوه (آموزش حضوری و غیرحضوری) با یکدیگر متفاوت هستند. ولی باید کارشناسان بگویند که قیمت تمام شده دروس نظری به صورت مجازی و حضوری چقدر و تفاوتش چه میزان است؟


به گفته وی اگر قیمت تمام شده در «دروس متغیر نظری» پایین بیاید، در کاهش قیمت شهریه تجدید نظر خواهیم کرد و این قول را به دانشجویان می‌دهیم که ان‌شاءالله قیمت‌ها را در ترم آینده واقعی کنیم.


این اقدام دانشگاه آزاد اسلامی گام دیگری در راستای تحقق عدالت آموزشی با رویکرد توازن شهریه‌ها؛ متناسب با وضعیت جغرافیایی، نحوه آموزش و رشته‌هایی که تدریس می‌شوند است.


انتهای پیام/4040/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته