دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مرداد 1399 - 10:58
موسوی:

برخی طرف‌های داخلی و خارجی به‌دنبال سوءاستفاده از بحران لبنان هستند

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: متأسفانه برخی جریان‌های سیاسی داخلی و کشورهای خارجی می‌خواهند از اوضاع لبنان سوءاستفاده کنند.
کد خبر : 507106
AALI9028.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، سید عباس موسوی در نشست هفتگی خود گفت: ایران به‌زودی محموله‌های کمک‌های دیگری را به لبنان ارسال می‌کند. متأسفانه برخی جریان‌های سیاسی داخلی و برخی کشورهای خارجی می‌خواهند از اوضاع لبنان سوءاستفاده کنند تا اهداف سیاسی‌شان محقق شود. 


وی افزود: ملت لبنان دارای ظرفیت‌های زیادی هستند و به‌تنهایی قادرند از تبعات ناشی از بحران انفجار بیروت سربلند خارج شوند.


ناراحتی مردم لبنان طبیعی است


موسوی گفت: حادثه بزرگی رخ داده و طبیعی است مردم ناراحت باشند و تبعاتی هم حتماً خواهد داشت، اما اگر عده‌ای از افراد، گروه‌ها یا حتی کشورهای خارجی این حادثه تأثربرانگیز را برای اهداف و اغراض سیاسی دستاویز قرار دهند، غیرقابل قبول است.


وی ادامه داد: ملت لبنان ملتی رنج‌دیده‌ و رنج‌کشیده‌ است و جا دارد با حفظ آرامش اجازه دهند مسئولان به امور رسیدگی کنند تا به آلام مردمی که در این حادثه ناگوار صدمه دیدند، رسیدگی شود.


سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: قدری باید درباره این حادثه عمیق‌تر نگاه کرد و باید دید علت اصلی این حادثه چه بوده است و بعد از آن قضاوت کرد.


موسوی ادامه داد: شاهد بودید برخی کشورها با ریاکاری سعی کردند خود را مدافع مردم لبنان نشان دهند و با مردم لبنان ابراز همدردی کنند. من در اظهارنظری گفتم اگر صداقت دارند، سعی کنند تحریم‌هایی که به‌تازگی علیه دولت و ملت لبنان وضع کردند، بردارند و ریاکاری را کنار بگذارند.


تغییر برایان هوک 


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تغییر برایان هوک و جایگزینی آبرامز عنوان کرد: جابه‌جایی افراد و نمایندگان ویژه آمریکا برای ما اهمیت ویژه‌ای ندارد، طبیعی است وقتی شکست می‌خورند سعی کنند افراد را جابه‌جا ‌کنند. در بازی فوتبال نیز همین‌گونه است، وقتی تیمی در حال شکست است سعی می‌کند برخی بازیکنان را تغییر دهد. می‌دانند وقتی چند هیچ عقب هستند این جابه‌جایی‌ها در نتیجه چندان تأثیر نخواهد داشت.


تحریم تسلیحاتی ایران تهدیدی علیه شورای امنیت است


این دیپلمات ارشد کشورمان درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نیز گفت: تحریم تسلیحاتی بیش و پیش از اینکه علیه ملت ایران و تهدیدی علیه ما باشد، تهدیدی علیه شورای امنیت سازمان ملل متحد و سازوکار قانونی شورای امنیت است که آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت می‌خواهند این شورا را تضعیف کنند، به نابودی بکشانند یا اینکه تحت انقیاد خود دربیاورند.


وی افزود: در این مقطع حساس هوشیاری لازم است که اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت مواظبت کنند در دامی که آمریکا برای شورای امنیت و سازوکارهای بین‌المللی پهن کرده نیفتند و امیدواریم این حرکت آمریکا با توجه به هوشیاری و درایتی که در رهبران کشورهای مستقل دنیا وجود دارد و رایزنی که ایران با کشورهای مستقل صورت داده، بار دیگر ناکامی دیگری را برای آمریکا رقم بزند.


سفر یکی از مقامات بلندپایه ایران به لبنان


موسوی گفت: سفر یکی از مقام‌های بلندپایه کشور به لبنان در دستورکار است که اگر ظرف روزهای آینده نهایی شد، حتماً اعلام می‌شود. ما چه با سفر به لبنان و چه بدون سفر همواره در کنار دولت و ملت لبنان هستیم و کمک‌های ما محدود به سفر کردن نیست و این کمک‌ها را ادامه می‌دهیم.


پاکستان به‌طور رسمی درباره توقیف کشتی چیزی اعلام نکرده است


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره خبر منتشر شده در زمینه توقیف نفت‌کش‌ ایرانی در پاکستان عنوان کرد: تا جایی که خبر داریم، بررسی کردیم و مقام‌های ذی‌ربط در سازمان بنادر و کشتیرانی بررسی کردند، هنوز به‌طور رسمی چیزی به ایران در این زمینه اعلام نشده و هیچ خبر رسمی در زمینه توقیف کشتی ایران به ما واصل نشده است. 


وی افزود: از بخش‌های ذی‌ربط در حال پیگیری و دریافت خبر هستیم و بعد از مشخص شدن صحت و سقم آن اطلاع‌رسانی می‌کنیم.


به‌زودی عازم باکو می‌شوم


سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تغییرات و جابه‌جایی سفیران و جانشین خودش نیز بیان کرد: تابستان‌ها فصل جابه‌جایی مأموران دیپلماتیک ما در خارج از کشور است و حدود پنج یا 6 سفیر جابه‌جا خواهند شد ازجمله سفارت ما در جمهوری آذربایجان و به احتمال خیلی قوی بنده به‌زودی عازم آنجا خواهم شد.


وی تصریح کرد: جانشین بنده به‌طور رسمی معرفی خواهد شد، قدری زمان بدهید که آن را خدمت شما و افکار عمومی اعلام کنیم.


احتمال می‌دهم آمریکایی‌ها ناکام بمانند


موسوی درباره قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که قرار است سه‌شنبه در شورای امنیت به رأی گذاشته شود، گفت: اینها وقتی که با ناکامی مواجه می‌شوند، آسمان ریسمان می‌کنند و همه چیز را به همه چیز ربط می‌دهند و این تازگی ندارد. به‌ویژه رژیم کنونی در آمریکا که استاد ربط دادن چیزهای بی‌ربط به هم است.


سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: فارغ از اینکه فردا چه نتیجه‌ای از پیش‌نویس قطعنامه آمریکایی‌ها حاصل شود و قبل از اینکه علیه جمهوری اسلامی ایران باشد، اعلام کردیم علیه یک سازوکار بین‌المللی و علیه چندجانبه‌گرایی و علیه شورای امنیت و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است.


این دیپلمات ارشد ایرانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها با استفاده از ابزار شورای امنیت علیه شورای امنیت اقدام می‌کنند، عنوان کرد: احساس می‌کنیم این هوشیاری در میان اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت وجود دارد که متوجه باشند روند یک‌جانبه گرایی آمریکا، شورای امنیت و این سازوکار بین‌المللی را به چه سمتی می‌برد.


وی گفت: خیلی خوش‌بین نیستیم که آمریکایی‌ها در کارزار جدیدی که علیه ما راه انداخته‌‌اند، موفق بشوند و احتمال می‌دهم ناکام بمانند و همینطور کشورهای عضو شورای امنیت مراقب خواهند بود که آمریکایی‌ها بار دیگر از شورای امنیت سوءاستفاده نکنند.


برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس از مفاد نامه اطلاع نداشتند


سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نامه روز گذشته دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به شورای امنیت درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: نامه‌ای که به نام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از سوی دبیرکل امضا و به کشورهای عضو شورای امنیت داده شده، طبق منابع موثق که نمی‌توانم نام ببرم و اطلاع یافتیم، برخی از اعضای این شورا از مفاد این نامه اطلاعی نداشتند و به نظر ما این نامه‌ای که به دبیرکل شورا ارسال شده، نظر همه اعضای شورای همکاری خلیج فارس نیست.


وی افزود: ما همیشه اعلام کرد‌ه‌ایم با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به‌دنبال همکاری منطقه‌ای هستیم و ابتکار صلح هرمز هم مبتنی بر همین رویکرد بوده است.


انتهای پیام/4033/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته