شورای پروانه ساخت همچنان به کارش ادامه میدهد/ مبنای فعلی ما برگزاری جشنواره فیلم فجر است
به گزارش خبرنگار حوزه سینمایی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی هماکنون به شکل لایو در فضای مجازی درحال برگزاری است.
در این نشست انتظامی درباره چگونگی برگزاری جشنوارههای سینمایی پیش رو گفت: یکی از سناریوهای ما برگزاری آنلاین جشنوارههاست که فعلا دبیرخانه های پنجگانه مدلهای مختلف را بررسی میکنند تا با توجه به شرایط کرونا ببینیم چه بخشهایی را میتوانیم به شکل فیزیکی و چه بخش هایی را وارد فضای آنلاین کنیم. خصوصا در مورد فیلمهای تجاری که بیم سرقت میرود، باید دنبال راهکار جدی تری باشیم.
وی درباره واگذاری مجوز بر سامانه های vod از سمت سازمان سینمایی به صداوسیما گفت: درباره مجوزها منتظر تعیین تکلیف مراجع تخصصی بالادستی هستیم تا تکلیف وزارت ارشاد نیز مشخص شود.
عملکرد شورای صنفی نمایش قانونی است؟
انتظامی درباره انحلال شورای پروانه ساخت نیز تأکید کرد: همه دستگاه ها موظفند که قوانین بالادستی را اجرا کنند حتی اگر با آن موافق نباشند؛ لذا شورای پروانه ساخت همچنان به کارش ادامه میدهد و هر سیاستگذاری در این چارچوب معمولا به سیاست وقت برمیگردد.
وی به شفافیت عملکرد صنوف از جمله شورای صنف نمایش و حواشی ایجاد شده نیز اشاره داشت و یادآور شد: شورای صنفی نمایش مطابق با نظام نامه اکران تشکیل شد. مسیری که دوستان در معاونت نظارت و ارزشیابی رفتهاند نیز درست است. اتفاقا این شورا همه ذی نفعان در امر اکران را دربرمیگیرد. مطابق با نظامنامه شورا اگر یکی از صنوف که عضو شوراست، جامعیت را نداشته باشد و یا نتواند یا نخواهد نمایندهای را معرفی کند، خود معاونت کسی را از آن صنف انتخاب خواهد کرد. تا زمان رفع شرایط ناشی از کرونا، ستاد کرونا در سینما ضمنان عهده دار تصمیم گیری در حوزه اکران هم باشد.
برگزاری احتمالی جشنواره فیلم فجر
انتظامی در مورد تکلیف فیلم «روز رستاخیز» تأکید کرد: مجوز عرضه این فیلم در نمایش خانگی در سال 98 صادر شده؛ بنابران نمایش آن چه آنلاین و vod منعی از نظر ما ندارد. بقیه به تصمیم مالکان فیلم برمیگردد. فارابی یکی از مالکان است که باید اتفاق نظر داشته باشند.
وی درباره روند تولید فیلم و امکان برگزاری جشنواره فجر عنوان کرد: جشنواره فیلم فجر، فعلا مبنا را بر برگزاری دارد. طبیعتا یکی از پیش فرض های هر جشنواره ای وجود و حضور تعداد لامز و کافی فیلم است. البته با توجه به اطلاعات ما خوشبختانه تولید جریان دارد. فیلم به اندازه کافی برای جشنواره داریم. اما باید ببینم ملاحظات از جمله حضور مردمی چگونه خواهد بود.
وی افزود: اگر تعداد کافی تولید نداشته باشیم در مورد برگزاری آن نیاز به یک بررسی مجدد خواهیم داشت.
جشنواره فجر آنلاین نخواهیم داشت
رئیس سازمان سینمایی در بخش دیگری از این نشست گفت: اگر لازم باشد دوباره سابقه کارگردانی متقاضیان فیلم اولی بررسی میشود تا بتوانیم سیاستهایمان را با توجه خلاقیت و موفقیتهایی که داشتهاند، تنظیم کنیم.
انتظامی درباره جشنواره فجر مجدداً اشاره داشت: از نظر نمایش برای فیلمهای تجاری امکان حضور نیست. در تمام دنیا تضمین این موضوع سخت است. برگزاری آنلاین جشنواره برای این فیلمها شاید ممکن نباشد. در مورد جشنواره ای مثل فیلم کوتاه قابل توجیهتر است چون جنبه تجاری کمتری دارد.
وی ادامه داد: باید پلتفرمهایی باشد که امنیت فیلمها را تضمین کند وگرنه جشنواره فجر آنلاین نخواهیم داشت.
حمایت از فیلمهای مستقل
انتظامی درباره حمایت از فیلمهای مستقل در دوران کرونا گفت: برای فیلمهای هنر و تجربه، موسسه مربوطه حمایتش را دارد. درآمد از حاصل از فروش به فیلمساز برمیگردد. بسته حمایتی از اکران آنلاین این فیلمها نیز به جریان افتاده است.
وی درباره انتشار گواهی مالکیت فیلمها و ارتباطش با ورود این آثار به بورس نیز گفت: نفس اینکه محصولات فرهنگی و حتی برندها وارد بورس شوند باید مورد استقبال همگان قرار گیرد چون ظرفیت بیشتری برای تولید و رقابت ایجاد میکند. اسامی منتشره شده نیز برای آن دسته آثاری است که درخواست گواهی مالکیت داشته اند و نه همه محصولات سینمایی ایران. اگر فیلمی در این لیست وجود ندارد به این معنی است که یا درخواست نداده و یا اینکه تکلیف مالکان آن مشخص نیست.
انتخاب دبیران جشنواره فجر به کجا کشید؟
وی درباره راهاندازی احتمالی سیستم سمفای آنلاین گفت: سازمان سینمایی ازاین ظرفیت استقبال میکند تا چیزی شبیه به شورای صنفی نمایش در اکران آنلاین نیز داشته باشیم و ترکیبی از صنوف را با این جریان همراه کنیم. بدین ترتیب هم ترافیک فیلمها کنترل میشود و هم ضوابط با مشارکت یکدیگر تدوین شود. بالاخره باید آمار قابل راستیآزمایی باشد.
انتظامی نسبت به انتخاب دبیر جشنواره فجر یادآور شد: دبیران هر کدام از جشنوارهها که به زمان برگزاری نزدیک شود، در همان زمان اعلام میشود.
رئیس سازمان سینمایی نسیت به بودجههای جاری سازمان سینمایی و مبالغ در نظر گرفته شده برای جشنواره ها و احتمال عدم برگزاری شان تصریح کرد: وقتی برای برگزاری برنامههای مختلف بودجه در نظر گرفته شود، از لحاظ قانونی مجاز نیستیم که اعتبار هر بخش را به بخش دیگر تخصیص دهیم. بنابراین اگر بنا بر تغییرات مجبور باشیم ردیف ها را تغییر دهیم نیاز به تفاهم با سازمان برنامه و بودجه است. خودمان از سر اختیار نمیتوانیم این بودجهها را جابهجا کنیم.
سینما در شرایط کرونایی و سرنوشت فیلمهای توقیفی
انتظامی در واکنش به شرایط کرونایی سینما گفت: فعلا تمام درآمد حاصل از فروش سینما به فیلمساز تعلق میگیرد و این را برای سه ماه پیش رو در نظر گرفته ایم که از مردادماه این تصمیم آغاز شده است. اکران آنلاین نیز جز ظرفیت های جایگزین نمایش سینما خواهد بود که باید مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: بازگشایی سینما در حال حاضر امری کاملا داوطلبانه است و به خود سینمادار برمیگیردد. هرچند باید سیاستهایی داشته باشیم مثل سینما آنلاین که آن را در کنار سینماها دنبال کنیم.
وی درباره اکران فیلمهای سالیان اخیر مثل «گزارش یک جشن» گفت: این موضوع به شورای پروانه نمایش برمیگردد. برخی از این فیلمهای ساخته شده بالاخره ممکن است امکان نمایش پیدا کنند و برخی نه.
وی روند فیلمسازی دولتی در سینمای ایران را نیز اینگونه توضیح داد: ما اگر در سال 98 حدود 100 فیلم تولید کرده باشیم، مجموع سرمایهگذاری دولتی در این فیلمها نهایتاً 20 درصد است که نسبت به سالهای قبلتر خیلی کمتر است. بنابراین امکان ورود بخش غیردولتی فعالتر شده و افق خوبی را پیش رو داریم.
شفافیت هزینه دارد
انتظامی با تأکید بر شفافیت عملکرد فارابی در تولیدات سینمایی، همچنین عنوان کرد: شفافیت هزینه هایی دارد ولی باید این هزینه ها را به جان بخریم. باید همه چیز را قابل انتشار کنیم به شکلی که گرفتن مجوزهای فیلمسازی نیز قابل پیشبینی باشد همچنانکه اولویتهای محتوایی ما رسما اعلام شده است.
انتهای پیام/4143/
انتهای پیام/