دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1399 - 13:16
آنا گزارش می‌دهد؛

چه کسانی نباید ماسک فیلتردار بزنند؟/ راه‌های تشخیص ماسک مناسب

بر اساس گفته مسئولان بهداشتی کشور و سازمان بهداشت جهانی، یکی از بهترین ابزارهای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک در کنار رعایت نکات بهداشتی است اما با توجه به وجود انواع ماسک‌ها در بازار، کدام یک از آن‌ها قدرت بیشتری در مقابله با کرونا را دارد؟
کد خبر : 506758
_MID0169.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، برای ایمنی در برابر کرونا و قطع کردن زنجیره انتشار آن راهکارهای مختلفی اعم از شستن دستها به مدت 20 ثانیه، استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پر ازدحام، رعایت نکات بهداشتی در موقع خرید و استفاده از اقلام خوراکی، عدم تردد در اماکن عومی و معابر به جز مواقع ضرور،  مصرف گیاهان دارویی خاص و داروهای شیمیایی پیشنهادشده و نوشیدن آب فراوان و البته دیگر مواردی که بیشتر در فضای مجازی شایع است، پیشنهاد شده که از نظر سازمان بهداشت جهانی و ستاد ملی مقابله با کرونا استفاده از ماسک و شستن دستها مهمترین و قوی‌ترین راه مقابله با ویروس کووید-19 است.


انواع ماسک‌ها


در حال حاضر و در بازار اقلام بهداشتی چند نوع ماسک وجود دارد که البته ماسک‌های خانگی را هم باید به آن اضافه کرد:


* ماسک N95


براساس اظهارات برخی پزشکان و متخصصان بهداشتی، ماسک N95 یکی از بهترین محصولات ساخته شده برای جلوگیری از عبور ذرات آلوده به کووید-۱۹ بوده و به واسطه روش ساخت مخصوص خود، کاملا به دور دهان و بینی فرد بسته می‌شود و از در رفتن ذرات از کناره‌های ماسک جلوگیری می‌کند. به علاوه بافت مورد استفاده در ماسک‌ها به صورت ضربدری و در هم تنیده بوده و تا حداکثر میزان ممکن از رد شدن انواع ذرات تنفسی آلوده جلوگیری می‌کند.


سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که بهترین ماسک تنفسی با بیشترین قابلیت محافظت، از نوع ماسک‌های بهداشتی و پزشکی مانند ماسک N95 بوده که پوشیدن آن به کادر درمانی بیمارستان‌ها، افراد مسن، کسانی که از مشکلات سلامتی جدی رنج می‌برند و تمامی افرادی که تست کرونا آن‌ها مثبت بوده و یا دارای علائم این بیماری مرگبار دستگاه تنفسی هستند، توصیه شده است.


* ماسک‌های بهداشتی یک بار مصرف یا ماسک جراحی


این ماسک‌های بهداشتی با نام ماسک جراحی هم شناخته می‌شوند و در صورتی که کادر بهداشتی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به ماسک N95 دسترسی ندارند، این نوع وسایل بهداشتی بهترین گزینه برای آن‌ها خواهند بود؛ ماسک‌های جراحی شانس انتقال تعداد زیادی از بیماری‌های خانواده کرونا ویروس را چه از طریق ذرات تنفسی درشت و چه از طریق آئروسل‌ها، کاهش داده است.


* ماسک‌های هیبریدی یا چند لایه خانگی


ماسک‌های هیبریدی که ترکیبی از دو لایه پارچه مختلف (یک لایه کتان ۶۰۰ نخ و پارچه دیگری از جنس فلانل، توری یا ابریشم) است، بهترین گزینه در میان انواع ماسک‌های خانگی و دست‌ساز هستند؛ گفته شده که چنین ترکیبی بهترین ماسک خانگی را به وجود می‌آورد و بیش از ۸۰ درصد ذرات ریز (قطر کمتر از ۳۰۰ نانومتر) و ۹۰ درصد ذرات درشت (قطر بیشتر از ۳۰۰ نانومتر) از این نوع ماسک‌ها عبور نمی‌کنند. تحقیقات نشان داده است که دو لایه از کتان ۶۰۰ نخ و یا دو لایه پارچه توری می‌تواند بهتر از ماسک جراحی ذرات ریز را متوقف کند.


* ماسک‌های سه لایه خانگی و صنعتی


سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که بهترین ماسک تنفسی خانگی و صنعتی ۳ لایه دارد؛ لایه درونی ماسک از ماده‌ای جاذب بوده که ذرات تنفسی فرد را در خود جذب می‌کند، لایه وسطی نقش فیلتر اصلی ماسک را بر عهده داشته و لایه بیرونی هم از ماده‌ای دافع مانند پلی‌استر است که کمترین میزان ممکن از ذرات آلوده محیط را به خود جذب می‌کند.


* ماسک‌های معمولی


این مدل ماسک شاید یکی از ضعیفترین انواع ماسک‌ها باشد که دارای یک لایه بوده و بیشتر برای مناطق دارای گردوخاک ضعیف کاربرد دارد و اصلا در شرایط خاص کرونایی توصیه نمی‌شود.


* چگونه بفهمیم چه ماسکی مناسب است؟


شاید این سؤال برای بسیاری از افراد پیش بیاید که چه ماسکی مناسب است و چگونه بفهمیم کدام ماسک تقلبی است؛ یکی از معمولی‌ترین راه‌هایی که پیشنهاد شده این است که ماسک را به دهان زده و سپس یک کبریت را روشن کنید و درحالی که ماسک به دهانتان است به سمت کبریت روشن فوت کنید، اگر آتش خاموش شد یعنی منافذ ماسک بسیار درشت بوده و نمی‌تواند از ورود ویروس کرونا به دهان و بینی شما جلوگیری کند، البته راههای دیگری هم برای شناخت ماسک های مناسب است که باید به داروخانه‌های معتبر و فروشگاه‌های مجاز مراجعه کرد.


بنابر این گزارش به نظر می‌رسد نمی‌شود به طور قطع استفاده از یک نوع و مدل ماسک را به افراد توصیه کرد زیرا بسته به ناقل بودن یا نبودن و یا تردد در اماکن پرخطر و کم‌خطراستفاده از انواع مختلف ماسک را بدیهی می‌کند و به عنوان مثال نیازی نیست در اماکن خطر از ماسک قوی‌تری استفاده کرد.


بررسی دانشمندان هم نشان داده که اگر کسی هیچ دسترسی به انواع ماسک‌های معرفی شده نداشته باشد، پوشاندن دهان و بینی با بستن پارچه به دور صورت آخرین گزینه‌ای بوده که از نپوشیدن ماسک به مراتب بهتر است.


نکاتی که باید در خصوص استفاده از انواع ماسک‌ها دقت داشت


هر کدام از ماسک‌ها نقاط ضعف و قوتی دارند که باید به آن ها دقت کرد. به عنوان مثال نمی‌توان ماسک‌های جراحی را بیشتر از یکبار استفاده کرد و قابلیت شستشو ندارند برخلاف ماسک‌های هیبریدی و خانگی که می‌توان تا مدتها آن‌ها را شست و از آن استفاده کرد.


در خصوص ماسک N95 هم توصیه شده است که بیماران کرونایی و ناقلان کرونا اصلا از آن استفاده نکنند زیرا بر اساس گفته های حریرچی معاون بهداشت وزارت بهداشت، این ماسک به دلیل اینکه هوا را به داخل وارد و با فشار به بیرون منتقل می‌کند توصیه نمی‌شود، زیرا اگر فردی ناقل کرونا باشد احتمال آلوده کردن دیگران را افزایش می‌دهد.البته از ماسک N95 می‌توان 8 ساعت استفاده کرد و پس از آن دیگر قابل استفاده نیست، اما درصورتی‌که بخواهیم کمتر از 8 ساعت استفاده کنیم باید آن را در پلاستیک در بسته قراردهیم و دوباره از آن استفاده کنیم ضمن اینکه این ماسک به‌هیچ‌عنوان نباید به‌صورت روزانه استفاده شود، زیرا اگر فرد آلوده باشد به راحتی بازدم تنفس از فیلتر به بیرون می‌آید و بیماری کرونا به دیگران انتقال می‌شود. اگر فردی مبتلا از این نوع ماسک‌ها استفاده کند، می‌تواند ویروس را از طریق بازدم خود به سایر افراد منتقل کند.


در حال حاضر بهترین ماسکی که در تمام دنیا قابل استفاده و قابل جلوگیری از ویروس است ماسک‌های جراحی هستند. این نوع ماسک کاملا یک‌بارمصرف، صددرصد ایمن و مطمئن است. به‌هیچ‌عنوان قابل اتو کردن نیست و تنها می‌توان 3 تا 4 ساعت در روز از آن استفاده کرد. باید قبل از استفاده‌کردن از این نوع ماسک دست‌ها شسته شود و فقط از طریق کش روی صورت قرار بگیرد، در زمان استفاده نیز نباید به آن دست بزنیم زیرا ویروس را جذب می‌کند و آلوده است.


انتهای پیام/4076/


انتهای پیام/

برچسب ها: کرونا ماسک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته