روزگار سخت ناشران برای مقابله با تأثیر کرونا بر بازار کتاب / کاهش درآمد کتابفروشیها در مقابل افزایش هزینهها
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب و کتابخوانی پیش از شیوع ویروس جهانگیر کرونا هم با مشکلات زیادی مواجه بود و به تبع فروش کتاب هم آنچنان که شایسته جامعه ایرانی باشد، بالا نبود. شیوع موج جدید ویروس دوباره وضعیت بازار کتاب را تحت تاثیر قرار داده است.
محمد حقی، مدیر انتشارات کتابستان معرفت در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: طبق دستهبندی موسسه خانه کتاب مربوط به آمار ناشران فعال در کشور تا سال 1396 که در کتابی منتشر شده است؛ یک دستهبندی چهارتایی وجود دارد. ناشر غیرفعال؛ ناشری که در سال یک کتاب چاپ کند. ناشر کم کار؛ ناشری که در سال تا 20 کتاب منتشر کند. ناشر پرکار؛ بین 20 تا 50 کتاب و ناشر حرفهای؛ ناشری است که بیش از 50 کتاب در سال منتشر میکند.
وی ادامه داد: از حدود 11 هزار پروانه نشری که وجود دارد حدوداً 4 هزار ناشر در سال یک کتاب منتشر میکنند؛ حدودا سه هزار ناشر کم کارند، تقریبا 600 ناشر هم پرکارند و تنها 286 ناشر حرفهای در کشور وجود دارد که در سال بیش از 50 عنوان کتاب چاپ میکنند و حدودا 3 هزار ناشر هم وجود دارند که فقط نامند. شیوع ویروس کرونا این آمار را جابهجا خواهد کرد.
مدیر انتشارات کتابستان معرفت با اشاره به شرایط نامناسب بازار نشر و فروش کتاب درباره وضعیت تولید، نشر و فروش کتاب در این ایام گفت: با تعدادی از نشرهای کشور بهواسطه دوستی ارتباط دارم و کارها و آثارشان رو دنبال میکنم؛ عمده اینها در حالت احتیاط در چاپ قرار دارند یعنی اگر هم کتاب آماده داشته باشند اقدام به چاپ نکردهاند. حتی فروشگاههای کتاب هم در خریدشان خیلی محتاط شدهاند.
حقی ضمن بیان اینکه آمار و اطلاع من استقرای ناقص 10، 12 تا فروشگاهی است و ادعای تعمیم ندارم، عنوان کرد: حدودا فروش فروشگاههای کتابی که بخش عمدهای از فروشگاهشان هدایای فانتزی و لوازم التحریر و هدایا بوده به چهل درصد کاهش پیدا کرده است و فروشگاههایی که کتاب و هدایای فانتزیشان برابر بوده حدودا بین 50 تا 60 درصد شده و این در حالی است که هزینههای جاری فروشگاه اعم از کرایه و حقوق و ... 20 تا30 درصد افزایش داشته است.
وی با تاکید بر این نکته که هیچ افق روشنی برای تغییر شرایط هم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: ناشران باید تعدیل نیرو بکنند یا ساعت کار را کاهش دهند وگرنه افزایش درآمدی وجود ندارد. البته راههای ترویج کتاب هم برای این روزها وجود دارد اما قابل اجرای برای همه ناشران نیست و تعدادی از ناشران میتوانند انجام دهند.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/