دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 مرداد 1399 - 10:26
آنا گزارش می‌دهد؛

ردپای رئیس سابق تعزیرات البرز در پرونده تولید کیت‌های تقلبی ایدز و هپاتیت

در حالی که سلامت عمومی به‌عنوان خط قرمز دستگاه قضا معرفی می‌شود؛ در تعزیرات البرز و در زمان ریاست سابق این اداره، یکی از مهمترین و بزرگترین پرونده‌های تخلف سلامت یعنی تولید کیت‌های فاقد اعتبار در تشخیص بیماری ایدز و هپاتیت  به مدت 3 سال بایگانی شده است!
کد خبر : 506263
q07gdErpAruQcLuh5zmR.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه قضائی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، در حالی که چندی پیش علی‌اکبر مختاری، رئیس سابق تعزیرات البرز علی‌رغم وجود چندین فقره اتهام و عدم رسیدگی قضائی تحت تدابیر خاصی از کرج خارج شد و به استان یزد رفت، همچنان اقدامات وی در عبور معنادار از پرونده‌های مهم فساد در حوزه اقتصاد و سلامت محل تأمل است. با توجه به ملی بودن برخی از فسادهای مطرح‌شده و حضور افراد صاحب نفوذ در این تخلفات، نیازمند ورود جدی و مستقل دستگاه قضا به پرونده‌های اتهامی شخص مذکور است. این در حالی است که تاکنون سازمان تعزیرات کل کشور نیز نه‌تنها حاضر به پاسخگویی به اتهامات نامبرده  و تنویر افکار عمومی نشده که قبل از بررسی این اتهامات و تعیین صحت و سقم آن وی را در استانی دیگر به عنوان سکان‌دار منصوب کرده است!


تولید کیت‌های تشخیصی غیرمجاز هپاتیت و ایدز و کشف توسط بازرسان دانشگاه البرز


چندی پیش اسنادی از یکی از شرکت‌های زیرمجموعه انستیتو پاستور در سال‌های گذشته منتشر شد که علی‌رغم گزارش‌های کارشناسی بخش‌های مختلف و صدور رأی دادگاه بدوی مبنی بر محرز بودن تخلفات در این مجموعه مهم سلامت، با اعمال نفوذ و با اقدام سؤال‌برانگیز علی‌اکبر مختاری رئیس وقت تعزیرات کرج به‌عنوان رئیس شعبه تجدیدنظر این سازمان، متهمان پرونده که سلامت عمومی مردم را به خطر انداخته بودند، به‌سادگی تبرئه شدند.




بیشتر بخوانید؛


آنا گزارش می‌دهد؛ آزادی تانکر سوخت قاچاق به دستور رئیس وقت تعزیرات البرز! + اسناد


آنا گزارش می‌دهد؛ ردپای تعزیرات کرج در ۳ پرونده فساد بزرگ کشور/تبرئه معنادار دانه‌درشت‌ها




حال اسنادی از دیگر مجموعه تحت نظر انستیتو پاستور به‌دست آمده است که علیرغم گزارش دانشگاه علوم پزشکی البرز به عنوان متولی و کارشناس اصلی حوزه سلامت مبنی بر فاقد اعتبار بودن کیت‌های تولیدی این شرکت که سلامت عمومی را به خطر انداخته است، این بار متخلفان به شکلی دیگر و با اقدام علی‌اکبر مختاری از چنگال عدالت فرار می کنند.


کشف کیت‌های تشخیصی غیرمجاز ایدز و هپاتیت توسط بازرسان وزارت بهداشت


در تاریخ بیستم دی‌ماه سال 94 کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی البرز و کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان صمت در بازدید از واحد زیست فناوری انستیتو پاستور کرج تخلفات متعددی از جمله راه‌اندازی خط تولید فاقد مجوز، تولید و فروش غیرقانونی چندین هزار کیت از جمله کیت‌های بدون مجوز تشخیص هپاتیت و ایدز را احصا می‌کنند.


همچنین در این گزارش‌ها تأکید می‌شود که کیت‌های تشخیصی تولیدشده، شرایط استاندارد لازم را نداشته به‌طوری‌که این محصولات و کیت‌ها فاقد ضروریات کیفیت تولید، تاریخ تولید و انقضا بوده‌اند.



در این گزارش‌ها آمده است در این مرکز کیت‌هایی تولید شده که به طور جدی می‌تواند مؤید احتمالی آسیب‌رسانی باشد؛ همچنین با توجه به عدم اخذ پروانه تولیدی، آزمایش‌های تاییدکننده‌ای در خصوص کیت‌های تولیدی (ایدز و هپاتیت)از طرف مراجع ذی‌صلاح صورت نگرفته است و بالطبع استفاده انسانی از چنین محصولی خلاف قانون و اخلاق است!



همچنین در گزارش دانشگاه علوم پزشکی البرز به عنوان نهاد متولی سلامت استان بر این نکته نیز تأکید شده که همین محصولات فاقد استاندارد در شرایط نامناسب نیز نگهداری می‌شده است!


گزارش مشابه دستگاه‌های مختلف مبنی بر تخلف جدی در تولید کیت‌های غیرقانونی ایدز


به‌دنبال این گزارش و با تصویب کمیسیون ماده 11 دانشگاه علوم پزشکی البرز، موارد تخلفات مذکور طی نامه شماره 2861519 مورخ 22 تیرماه سال 95 به تعزیرات حکومتی البرز ارسال و سپس به شعبه چهارم بدوی ارجاع می‌شود؛ همچنین پس از بازرسی‌های مربوطه، سازمان صنعت و معدن نیز طی نامه شماره 5259060 مورخ بیستم مرداد سال 95 خطاب به تعزیرات حکومتی البرز گزارشی کارشناسی دایر بر تقلب در کسب در خصوص  این پرونده ارسال می‌کند.


صدور رأی مستقل از یک شعبه مستقل در تعزیرات کرج به دور از هیاهو


 پس از استعلام کارشناسی از دانشگاه  و اعلام نظر دانشگاه علوم پزشکی البرز مبنی عدم تایید محصولات مربوطه و عدم قابلیت مصرف انسانی آنها، شعبه بدوی تعزیرات کرج به دور از فشار افراد صاحب نفوذ اقدام به صدور رای بر محکومیت متهمان و توقف تولید کیت‌های غیر مجاز تا اخذ مجوزهای قانونی صادر می‌کند.



تبرئه شبنم نعمت‌زاده در پرونده انبار 20 میلیاردی قاچاق کشف شده از وی توسط تعزیرات کرج، تبرئه شرکت زیرمجموعه انستیتو پاستور با تخلفات چند میلیاردی تولید محصولات تاریخ انقضا گذشته، آزادی تانکر حاوی سوخت چندهزارلیتری قاچاق و اکنون بایگانی 3 ساله یکی از مهمترین پرونده‌های تخلف حوزه سلامت  آیا اتفاقی است؟



ارجاع پرونده تجدیدنظرخواهی از سوی علی اکبر مختاری به شعبه علی اکبر مختاری!


حکم بدوی فوق در تاریخ یازدهم بهمن سال 95  صادر شده و در تاریخ  نوزدهم اسفند سال 95 پرونده مهم و بزرگ تولید کیت‌های تقلبی ایدز و هپاتیت  با در خواست تجدیدنظرخواهی متهمان به شعبه تجدیدنظر ارسال می‌شود؛ یعنی ارجاع توسط علی‌اکبر مختاری، رئیس وقت تعزیرات استان البرز  به شعبه اول تجدیدنظر به ریاست خودش صورت می‌گیرد.


اما نکته قابل توجه این است که این پرونده با توجه به نوع کارکرد کیت‌های تشخیصی تولیدشده (در تشخیص بیماری‌های خطرناک ایدز و هپاتیت)، ورود غیرقانونی و غیرمجاز آن به بازار که عملا تشخیص صحیح بیماری ایدز و هپاتیت توسط این کیت‌ها را با تردید مواجه کرده است (چه بسیار بیمارانی که به دلیل این اتفاق، بیماری خود را انتقال هم داده‌اند)، می‌توانسته عامل یک فاجعه بزرگ انسانی نیز باشد پس چگونه است که به مدت 3 سال در شعبه تجدید نظر به ریاست رئیس وقت تعزیرات یعنی اکبر مختاری راکد می‌ماند و البته بعید نیست متخلفان در این مدت آزادانه به اقدامات خود ادامه هم داده باشند! چرا که اساسا رای بدوی قابلیت اجرا ندارد و تا قطعی شدن رای متخلفان قابل مجازات نیستند و قابل توجه‌تر اینکه بعد از 3 سال در تاریخ سی‌‌ویکم اردیبهشت سال 98 توسط مختاری عدم صلاحیت پرونده مذکور اعلام می‌گردد تا چنین پرونده مهمی برای همیشه مسکوت گذاشته شود!


آیا عبور از تخلفات حوزه سلامت در تعزیرات تحت هدایت رئیس سابق اتفاقی است؟


تبرئه معنادار شبنم نعمت‌زاده در پرونده انبار 20 میلیاردی قاچاق کشف‌شده از وی توسط تعزیرات کرج، تبرئه معنادار شرکت زیرمجموعه انستیتو پاستور با تخلفات چند میلیاردی تولید محصولات تاریخ انقضا گذشته، آزادی تانکر حاوی سوخت چندهزارلیتری قاچاق و اکنون بایگانی 3 ساله یکی از مهمترین پرونده‌های تخلف حوزه سلامت یعنی تولید و عرضه کیت‌های تشخیصی بیماری ایدز و هپاتیت توسط رئیس وقت تعزیرات البرز آیا اتفاقی بوده است؟ آیا نباید سازمان تعزیرات حکومتی به اتهامات نامبرده که بر اساس اسناد و مدارک نیز بیان می‌شود پاسخ دهد و حداقل قبل از انتصاب مختاری به ریاست تعزیرات یزد اتهامات وی را مورد رسیدگی قرار می داد؟ آیا با عدم ورود دستگاه قضا به پرونده اتهامی نامبرده شاهد فاجعه انسانی در یزد خواهیم بود؟  


امیدواریم سازمان تعزیرات حکومتی به جای اینکه به دنبال طرح شکایت از خبرگزاری آنا در خصوص انتشار گزارش‌های متعدد در خصوص عملکرد و تخلفات علی‌اکبر مختاری باشد پاسخی شفاف و مستدل به گزارش‌های منتشر شده در این خبرگزاری ارائه کند.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته