دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1399 - 00:08
دانشگاه، فرهنگ، دانشجو 14/ معاون دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر:

شناسه برنامه‌های فرهنگی در سامانه آموزش دانشگاه ثبت شد/ معرفی اهداف و برنامه‌های فرهنگی به شبکه خیّران

معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر از تعریف و ایجاد شناسه برای برنامه‌های فرهنگی در سامانه آموزش دانشگاه خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات فرهنگی، جلب مشارکت‌های مردمی و خیّران در تأمین بودجه فرهنگی است.
کد خبر : 506136
photo5875421313269609768.jpg

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری آنا در دوره مدیریت جدید دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی، مادی و سرمایه‌های انسانی دانشگاه به‌ویژه تقویت نقش‌آفرینی مدیران واحدهای دانشگاهی در امر تربیت و ایفای وظیفه دانشگاه در اصلاح محیط دارای اهمیت بوده و بر خلاقیت‌های فردی و مدیریت اسلامی در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و اعتلای دانشگاه تأکید شده است.




بیشتر بخوانید:


هسته پژوهشی ساخت و تولید در حوزه دانشجویی فعال شد


افزایش خودباوری در دانشجویان چگونه ممکن است؟


از آماده‌سازی دانشجویان برای حضور در بازار کار تا ایجاد شرکت دانش‌بنیان فرهنگی




معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی یکی از محوری‌ترین و حساس‌ترین معاونت‌های این دانشگاه است که علاوه‌ بر ارتباط مستقیم با دانشجویان، فراهم‌کننده امکانات رفاهی و فرهنگی آنان بوده و تصدی سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرای آنها در راستای انجام امور مربوط به دانشجویان اعم از رفاهی، فارغ‌التحصیلی، تسهیلات و امور فرهنگی مربوط را عهده‌دار است.


خبرگزاری آنا در گفتگو با باقر گرگین معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر با توجه اهمیت این حوزه و تأکید معاون جدید بر اصل تمدن‌سازی در دانشگاه براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، مجموعه فعالیت‌ها، دستاوردها و برنامه‌های پیش روی این معاونت را بررسی کرده است که مشروح این گفتگو را می‌خوانید.


آنا: تاکنون برای توسعه فضای معنویت و اخلاق و سبک زندگی اسلامی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی چه اقداماتی در واحد بوشهر صورت گرفته است؟


گرگین: در ارتباط با توسعه فضای معنویت و اخلاق و سبک زندگی اسلامی در واحد بوشهر براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که مقام معظم رهبری مسئله اخلاق و معنویت را در این بیانیه در محور دوم از هفت محور بیان فرمودند به لحاظ معرفتی، مباحثی مانند توکل بر خدا، ایمان و مباحث اعتقادی مطرح می‌شود و با توجه به این محورها، دعای مکارم‌الاخلاق امام سجاد (ع) را نیز به‌عنوان بستری مناسب برای حرکت در این مسیر برگزیده‌ایم.


این دعا استعدادها، ظرفیت و اهداف انسان را بیان می‌کند و تمام امور را در ارتباط با خداوند متعال توصیف کرده است. در این میان ارتباط انسان با دیگر انسان‌ها اعم از دوست، دشمن، خویشاوندان و دیگر افراد بر مبنای معنویت نیز در آن تبیین شده است. براین اساس دعای مکارم‌الاخلاق در جلسات مختلف معرفتی، جلسات مرکزی بسیج اساتید و دانشجویی مطرح و درباره آن بحث و تبادل‌نظر شده است.


از لحاظ بسترسازی روان‌شناختی تلاش شد علاوه‌ بر جذب حداکثری مشارکت دانشجویان، کارکنان و استادان، به‌دنبال تأثیرپذیری حداکثری نیز باشیم تا افراد به‌نحوی درونی در مسیر نیازهای روانی خود حرکت کنند. از این‌رو برگزاری جلسات معرفتی که عمدتاً به‌دلیل شرایط کنونی به‌صورت آنلاین انجام می‌شود، به حوزه‌ها و افراد مختلف واگذار می‌شود تا افراد درگیر برنامه‌ریزی و اجرای این جلسات شوند و با ارتباط بدون واسطه، تعمق و تأمل درباره مفاهیم در وجود آنان برانگیخته شود.


از طرف دیگر در حوزه حجاب و عفاف و مبحث نماز، سعی بر فعال‌کردن کانون‌های دانشجویی، هیئت‌های مذهبی، بسیج دانشجویی و دیگر هسته‌های دانشجومحور کردیم و از این طریق برنامه‌های مختلفی تدوین و به اجرا درآمده است.


از این‌رو برنامه‌ها و فعالیت‌هایی مانند جلسات معرفتی، طراحی پوستر و کلیپ با محتوای مفاهیم تبلیغی روان‌شناختی در ارتباط با آثار نماز، حکمت‌ها و پیامدهای مثبت آراستگی و پایبندی به حجاب و عفاف به شکل مجازی دنبال و سعی شد تا ظرفیت‌هایی که در نماز برای گسترش اخلاق و معنویت وجود دارد، احیا و معرفی شوند.


آنا: به‌منظور گسترش فضای انقلابی و اهتمام در اجرای راهبردهای تربیتی و فرهنگی سند دانشگاه اسلامی چه فعالیت‌هایی داشته‌اید؟


گرگین: سعی شده ظرفیت گروه‌های تخصصی فعال شود و ضرورت‌های امروزی مباحث انقلاب اسلامی را که در بیانیه گام دوم رهبری تجلی جدی بیدا کرده است، در جلسات با این گروه‌ها تبیین کنیم. با این محور تلاش کردیم تا بنا بر ظرفیت هر گروه تخصصی، فضای انقلابی بین دانشجویان گسترش داده شود. به‌طور مثال از ظرفیت گروه معارف در حوزه انقلاب اسلامی، حوزه سیاسی و حوزه معنوی بهره بردیم. با تعریف پروژه‌هایی، ظرفیت گروه‌های علوم تربیتی، روانشناسی و مدیریت را نیز در اجرای بندهای مختلف بیانیه گام دوم به کار گرفتیم.


از طرف دیگر، بستر و ظرفیت‌های مختلف تربیتی را مانند نشست هم‌اندیشی استادان و نشست‌های انقلابی گسترش دادیم. در این راستا به‌طور مثال دوره معرفت‌افزایی با محور انقلاب اسلامی و دوره تشکیلاتی سیاسی برای استادان و دانشجویان تعریف و اجرا شد تا فضای انقلابی بیش از گذشته تبیین و گسترش داده شود.


سعی شد نهادهای انقلابی داخل دانشگاه نیز مانند بسیج دانشجویی و بسیج اساتید تقویت شوند و با تعامل و حضور در برنامه‌های نهادهای خارج دانشگاه مانند سپاه پاسداران هم برنامه‌هایی مانند راهیان نور دریایی را حمایت و پشتیبانی کنیم.


آنا: در راستای افزایش روحیه خودباوری و شکوفایی خلاقیت‌ها و استعدادهای دانشجویی چه اقداماتی صورت گرفته است؟


گرگین: در فضای درون دانشگاه سعی شده از طریق کلاس‌های آموزشی، ظرفیت‌های دانشگاه، کانون‌های دانشجویی، هیئت‌های مذهبی، نشریات دانشجویی، تشکلات سیاسی و بسیج بیشتر به دانشجویان معرفی شود تا هر دانشجو در هر حوزه که استعداد و خلاقیت دارد به آن ورود کرده، فعال و شکوفا شود.


با همکاری استادان و حمایت دانشگاه برای فعالیت دانشجویان امتیازات فوق‌برنامه در نظر گرفته شده که مورد استقبال دانشجویان واقع و سبب جذب آنان به این ظرفیت‌ها و برنامه‌ها شده است.


در فضای بیرون از دانشگاه نیز بسترهای لازم برای حضور دانشجویان در فضاهایی که موجب افزایش روحیه خودباوری و اعتمادبه‌نفس می‌شود، مانند نیروگاه اتمی، شرکت‌های دانش‌بنیان، بنگاه‌های اقتصادی فعال و موفق، شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی فراهم شده است تا سبب افزایش اعتمادبه‌نفس آنان شود.


اتفاق مهم دیگر نیز در این بخش اجرای جشنواره طرح خلاقانه فرهنگی بود که آثار مختلف دانشجویان اعم از پوستر، عکس، نقاشی و شعر در حوزه‌های مختلف فرهنگی جمع‌آوری و ضمن برپایی نمایشگاه به آثار برگزیده جوایزی اهدا شد.


برگزاری جشنواره بازی‌های بومی ملی در خانه با عنوان هر خانه یک بازی در ایام کرونا انجام شد که دانشجویان یک بازی بومی محلی را در خانه اجرا و فیلم آن را به دبیرخانه ارسال کردند. این امر ضمن احیای بازی‌های بومی خانگی، احیای لهجه‌ها در شهرستان‌های استان، همراهی اعضای خانواده، افزایش شور و نشاط، سبب افزایش روحیه دانشجویان و خانواده ایشان شد.


آنا: استفاده از ظرفیت اعضای هیئت علمی در فعالیت‌های فرهنگی و دانشجویی دانشگاه به چه صورت بوده است؟


گرگین: در این حوزه ظرفیت استادان به دو بخش گروه معارف و گروه‌های تخصصی بخش‌بندی شده است. در جلسات مختلف فرم‌هایی در حوزه حجاب، عفاف، نماز، مباحث انقلاب اسلامی، بحث‌های سیاسی و شبهات چنینی طراحی و از استادان گروه معارف خواسته شد بنابر علایق و توانایی، زمینه همکاری خود را مشخص کنند که از این ظرفیت علاوه‌ بر ارائه مسائل مدنظر در کلاس‌ها، در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، طراحی پوستر، اردوهای درون‌شهری (پیش از کرونا) و آثار هنری بهره جستیم.


از سوی دیگر با استادان گروه‌های تخصصی در فضای دانشجویی، کرسی‌های آزاداندیشی و کرسی‌های نظریه‌پردازی پیگیری شد (10 کرسی) که در آن موضوعات مهارت زندگی، حجاب و عفاف، مسائل علوم انسانی، تحول در علوم انسانی مطرح و اهداف فرهنگی مورد نظر تحقق یافت.


آنا: آیا برای قوی‌شدن در فضای مجازی و بهره‌گیری مفید و اثربخش از آن اقداماتی داشته‌اید؟


گرگین: در این خصوص سامانه مجازی طراحی و نشست‌های معرفتی مختلف دنبال شد. فضاهای شبکه‌های اجتماعی را تقویت و گروه‌های متعددی را فعال کردیم و با تأمین محتوای مجازی قوی در حوزه‌های مختلف سند راهبردی فرهنگی ورود کردیم و دستاوردها را با دیگر استان‌ها، واحدها و مراکز دانشگاهی به اشتراک گذاشتیم. با حمایت از بسیج دانشجویی و کانون‌‌های دانشجویی، آنان در این فضا فعال شدند و محتواهای مناسبی را تولید کردند و نشر دادند.


آنا: ارتباط با آحاد دانشجویان و توسعه و ساماندهی فعالیت جمعی دانشجویان چگونه بوده است؟


گرگین: سعی کردیم در قالب کلاس‌هایی که با دانشجویان داشتیم و استفاده از استادانی که تمایل به همکاری داشتند، با دانشجویان ارتباط بیشتری بگیریم و ظرفیت‌های معاونت را توضیح و تشریح کنیم تا ارتباط دوستانه‌ای در حوزه علاقه‌مندی خود دانشجویان با آنان برقرار کنیم. در این راستا کانون‌های دانشجویی مناسبی فعال، نشریات خوبی چاپ و هیئت‌های مذهبی راه‌اندازی شد. یادآوری این نکته هم از خالی از لطف نیست که در تمام بخش‌های حوزه معاونت دانشجویی فرهنگی ارتباط با دانشجویان بدون واسطه، چهره به چهره و در اوج صمیمت و دلسوزی برقرار است.


آنا: آیا برای تقویت همکاری نظام‌مند و هدف‌دار با سازمان‌ها و نهادهای فرهنگی داخل و خارج از دانشگاه همکاری داشته‌اید؟


گرگین: برای هماهنگی نهادهای درون دانشگاه علاوه‌ بر تشکیل ماهانه شورای فرهنگی، به‌دلیل حضور نیافتن نمایندگان برخی از گروه‌های فرهنگی مانند کانون‌های دانشجویی، شورای راهبردی فرهنگی در دانشگاه تشکیل شده و فعالیت‌های پیش‌بینی‌شده برای هماهنگی و نبود موازی‌کاری، به‌طور دقیق رصد و پس از تأیید این شورا به شورای فرهنگی واحد ارجاع می‌شود که خوشبختانه فعالیت این شورا سبب هماهنگی بیشتر نهادهای داخل دانشگاه شده است.


در بخش بیرون از دانشگاه، با قرارگاه خاتم‌الاوصیا برای گسترش ظرفیت‌های مشاوره‌ای به‌ویژه در حوزه خانواده تفاهم‌نامه‌ای امضا شد که تعاملات خوبی در این زمینه در حال انجام است و امید است سبب استحکام نهاد خانواده در استان باشیم.


با توجه به مأموریت نهادهای بیرون دانشگاه مانند سازمان تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، آستان قدس رضوی و سپاه پاسداران با این سازمان‌ها هم ارتباط برقرار کردیم و به‌منظور انجام برنامه‌های فرهنگی دانشگاه از ظرفیت آنان استفاده شده است. به‌طور مثال می‌توان به اردوی تشکیلاتی دانشجویان در مشهد مقدس با همکاری آستان قدس رضوی، پخش فیلم ایکس‌سونامی در سالن اداره ارشاد، اردوی تشکیلاتی شهید شهریاری با همکاری پتروشیمی جم و منطقه ویژه پارس اشاره کرد، علاوه‌بر اینکه مجموعه کتبی از سازمان تبلیغات دریافت و بین دانشجویان توزیع شد.


آنا: چنانچه فعالیت‌های عمومی و اجتماعی به‌ویژه در دوره همه‌گیری ویروس کرونا داشته‌اید، تشریح بفرمایید.


گرگین: بله، تهیه و توزیع دو بسته معیشتی (هر بار برای 500 نفر)، ضدعفونی‌ معابر شهری با کمک و همراهی کانون هلال احمر، هیئت‌های مذهبی، بسیج دانشجویی و دانشجویان خودجوش و داوطلب، تجلیل از مدافعان سلامت استان در ویژه‌برنامه و اهدای بسته فرهنگی به نمایندگان آنان (پخش از شبکه استانی)، ارائه مشاوره‌های مذهبی، خانوادگی و روانشناسی برای رفع استرس که با استقبال مواجه شد، تهیه محتواهای معرفتی و آرامش‌بخش و پوستر و کلیپ در این خصوص و نشر در فضای مجازی، آماده‌سازی و تجهیز سالن ورزشی برای دراختیارگذاشتن آن به ستاد کرونا درصورت لزوم از مهم‌ترین این برنامه‌ها بود.


آنا: و نکته آخر....


گرگین: نکته‌ای که درباره اجرای برنامه‌های مختلف فرهنگی در واحد بوشهر باید به آن اشاره کرد، جلب مشارکت‌های مردمی در تأمین بودجه فرهنگی و اجرای برنامه است. با ایجاد شبکه‌ای از خیران و معرفی اهداف و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه به آنان، علاوه‌ بر جذب کمک‌های مالی از توان ذهنی، فکری و ظرفیت‌های آنان نیز در اجرای برنامه‌ها استفاده کردیم.


نکته دیگر تعریف و ایجاد شناسه فرهنگی برای برنامه‌های فرهنگی در سامانه آموزش دانشگاه است. فعالیت‌های فرهنگی در قالب شناسه‌ای برنامه‌ریزی و در اختیار دانشجویان قرار داده می‌شود تا آنان با علاقه‌مندی خود در این برنامه‌ها حضور داشته باشند و به‌واسطه آن بانک اطلاعاتی مناسبی در اختیار دانشگاه قرار داشته باشد.


انتهای پیام/4103/4062/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب