دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1399 - 11:22
آنا از یک فریب سیاسی بزرگ گزارش می‌دهد؛

رمزگشایی از تلاش ترامپ برای به تأخیر انداختن انتخابات/مستأجر کاخ سفید نگران متقلبانه‌ترین رویداد سیاسی در تاریخ آمریکاست؟

ترامپ به‌ظاهر نگران تقلب بی‌سابقه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش روست اما شواهد و قرائن حاکی از آن هستند که وی در پی لاپوشانی ضعف بی‌سابقه خود در مواجهه با کرونا و شکست در بهبود شاخص‌های اقتصادی است.
کد خبر : 505503
fb417aa8-cf50-4ead-ae6c-29c236b96ee6.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پیشنهاد جنجال‌برانگیز «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص تعویق زمان انتخابات ریاست جمهوری اما و اگرهای بسیاری در محافل رسانه‌ای و سیاسی این کشور پیرامون اهداف این طرح ایجاد کرده است.


مستأجر کاخ سفید به بهانه احتمال تقلب در رأی‌گیری پستی که به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا بناست به این شکل برگزار شود، با این روش برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو مخالفت کرده است. وی در یادداشتی توئیتری نوشت: «با برگزاری انتخابات به‌صورت پستی (نه رأی‌گیری غیابی که خوب است)، انتخابات ۲۰۲۰، نادرست‌ترین و متقلبانه‌ترین انتخابات در تاریخ خواهد بود. شرم بزرگی برای ایالات‌متحده به بار خواهد آورد. انتخابات را تا روزی که مردم بتوانند به‌صورت مناسب، سالم و ایمن رأی بدهند به تأخیر بیندازیم؟»




بیشتر بخوانید:


جمهوری‌خواهان ارشد با پیشنهاد ترامپ برای تعویق انتخابات مخالفت کردند


برنی سندرز: ترامپ در انتخابات پیش رو باید شکست داده شود




این در حالی است که ترامپ چندین ماه است بر بازگشایی مدارس و کسب‌وکارها در شرایطی که پزشکان از رفع یک‌باره محدودیت‌ها به‌شدت ابراز نگرانی کرده و این شیوه را باعث آلودگی ده‌ها هزار آمریکایی دیگر به کرونا می‌دانند، اصرار دارد. وی حتی در اواخر فروردین، از مردم سه ایالت میشیگان، مینه سوتا و ویرجینیا خواست که ایالت‌های خود را از محدودیت‌های کرونایی اعمال‌شده توسط فرمانداران دموکرات آزاد کنند و هم‌زمان در اشاره به اقداماتی برای فروکاستن از شدت کرونا به‌حق حمل سلاح اشاره کرد!


ترامپ شاید قدرت را تحویل ندهد؟


علیرغم تصریح و اصرار شدید وی و تیمش برای عبور آمریکا از محدودیت‌ها به‌منظور جبران خسارت‌های اقتصادی، ترامپ به‌یک‌باره از خطرات برگزاری انتخابات در بحبوحه شیوع کرونا سخن به میان آورد و خواهان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در زمان دیگری شد. اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا نه‌تنها در میان رقبای دموکرات او، بلکه در بین هم‌حزبی‌هایش نیز مهم تلقی نشد اما بحث‌های ریشه‌ای دیگری ازجمله عدم تحویل قدرت از جانب وی مطرح شد.


«هیلاری کلینتون»، وزیر خارجه اسبق آمریکا در اواخر تیرماه سال جاری طی گفتگویی با رسانه‌ها این گزاره را عنوان کرد: «اینکه آیا او بعد از شکست به‌سادگی قدرت را تحویل می‌دهد یا خیر، نکته مهمی است و ما باید برای چنین شرایطی آمادگی داشته باشیم.» از سوی دیگر، ترامپ از ایده مادام‌العمر شدن ریاست جمهوری حمایت کرده بود و همین قرائن کافی بودند تا طرح موضوع تقلب انتخاباتی در رأی‌گیری پستی، به شائبه تلاش او برای ابقای در قدرت به هر قیمتی دامن بزنند.


هیلاری کلینتون


هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اسبق آمریکا


انتخابات پستی، روش جایگزین انتخابات حضوری در مواقع خاص و اضطراری است و تاکنون 38 ایالت این شیوه را پیاده کرده‌اند و دیگر ایالت‌های آمریکا نیز در حال طی کردن مراحل قانونی برای اجرای آن هستند.


تبعات حقوقی و قانونی تأخیر در برگزاری انتخابات آمریکا


از سوی دیگر، بر پایه اصل دوم قانون اساسی آمریکا، زمان‌بندی برگزاری انتخابات بر عهده کنگره است و رئیس‌جمهور به صورت قانونی نمی‌تواند مانع از برگزاری آن شود. ضمن اینکه تاکنون سابقه نداشته انتخابات در این کشور به تعویق بیفتد. چنانچه تلاش ترامپ در راستای متقاعد کردن اعضای کنگره مؤثر واقع شود، ابهامات قانونی ایجادشده باید از سوی دیوان عالی این کشور مرتفع شوند که این تفسیر به جهت مسبوق به سابقه نبودن چنین رویه‌ای تابه‌حال انجام‌نشده است.نکته اینجاست که به اعتقاد برخی حقوقدانان، درصورتی‌که انتخابات به تأخیر بیفتد و رئیس‌جمهور مشخص نشود، ترامپ و «مایک پنس» معاونش، صلاحیت ادامه مسئولیت خود را از دست می‌دهند و طبق قانون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و دیگر رده‌های مدیریتی، تصدی امور ریاست جمهوری را بر عهده خواهند گرفت.


کنگره آمریکا


نمای بیرونی «کپیتول هیل» (کنگره آمریکا)


از سوی دیگر در هفته گذشته، طبق آمار رسمی اداره تحلیل اقتصادی آمریکا، این کشور با کاهش 33 درصدی تولید ناخالص داخلی، بحرانی‌ترین وضعیت اقتصادی تاریخ خود را تجربه کرد و به‌تبع آن، درآمد حدود 40 میلیون آمریکایی بیکار شده بر اثر کرونا، به‌طور متوسط بین 50 تا 75 درصد کاهش‌یافته است.


نکته قابل‌تأمل اینکه ترامپ دقایقی پس از انتشار این تحلیل آماری فاجعه‌بار از وضعیت اقتصادی آمریکا، به‌منظور منحرف کردن افکار عمومی از این وضعیت وخیم، اقدام به انتشار این توئیت کرد. افزون بر این، ضعف مدیریتش در مواجهه با پاندمی کووید-19 که باعث مرگ قریب به 160 هزار نفر شده، افت جایگاه وی در نظرسنجی همه ایالت‌های تأثیرگذار در مقایسه با «جو بایدن» و شرایط نابسامان اقتصادی این کشور که ترامپ مدعی رشد بی‌سابقه آن بود، موجب شده تا در پی توجیه ناکامی خود در هماورد انتخاباتی پیش رو از رهگذر زیر سؤال بردن سلامت و مشروعیت انتخابات باشد.


انتهای پیام/4106/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته