دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1399 - 12:54

نقشه انگلیس برای تبعید شیخ فضل‌الله نوری/ چرچیل: او از مذاکره با اروپایی‌ها سر باز می‌زند

سفارت انگلیس در تلگرافی نوشته بود که باید شیخ فضل‌الله نوری تبعید شود زیرا او هیچ علاقه‌ای برای مذاکره با اروپایی‌ها ندارد.
کد خبر : 505299
156515012.jpg

به گزارش گروه احزاب خبرگزاری آنا، شیخ فضل‌الله نوری در 11 مرداد سال 1288 به شهادت رسید. برخی از نیروهای جنبش مشروطه به دلیل کنیه تاریخی از شیخ فضل‌الله او را اعدام کردند. خاطره‌ای از نقش سفارت انگلیس در این موضوع وجود دارد که جالبه توجه است.


شهید آیت‌الله شیخ فضل‌الله نوری با مواضع مستحکم خود، مخالفت صاحب‌منصبان غربی را برانگیخته بود. آن‌ها شیخ را شخصیتی ستیزه‌جو و سازش‌ناپذیر می‌دانستند و از این‌رو چرچیل، مدیر اداره شرقی سفارت انگلیس طی گزارشی به لندن، با اعتراف به مقام والای علمی شیخ از او به عنوان «یكی از مجتهدین طراز اول تهران» یاد می‌كند كه «از تماس با اروپائیان احتراز می‌جوید و از گفتگو با آنان سرباز می‌زند». 


در همین راستا، سفیر انگلیس در گزارش خود  به وزیر امور خارجه بریتانیا، بهترین راه برای مقابله با شیخ را دورکردن او از تهران می‌داند و می‌نویسد: «باید توصیه کنیم که شیخ فضل‌الله را از تهران خارج کنید؛ زیرا اگرچه مقام رسمی ندارد اما نفوذ بسیار زهرآگینی دارد. امید است انجام دادن این پیشنهاد موجب تاخیر کار نشود».


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته