دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1399 - 11:11
مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب:

استادان و نخبگان مطالبه‌ عدالت رسانه‌ای را به گفتمان تبدیل کنند

مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب عدالت رسانه‌ای را پیش‌نیاز اهداف عدالت‌خواه اجتماعی دانست و گفت: استادان و نخبگان مطالبه‌ عدالت رسانه‌ای را به گفتمان تبدیل کنند.
کد خبر : 505232
WhatsApp Image 2020-07-31 at 20.33.33.jpeg

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان؛ وحید جلیلی در هشتمین نشست هم‌اندیشی استادان دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان که به‌همت دفتر هم اندیشی استادان  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری برگزار شد به تبیین موضوع «نقش رسانه در پیشبرد اهداف نظام اسلامی» پرداخت، اظهار کرد: عدل استحقاق‌ها را مشخص می‌کند و هر چیزی را در جای خود قرار می‌دهد.


وی افزود: عدالت در رسانه یعنی پدیده‌ها، واقعیت‌ها، حقایق و آدم‌ها با بایکوت رسانه‌ای مورد بی‌مهری و بی‌توجهی قرار نگیرند و سهم هر پدیده در رسانه با حقیقت آن پدیده در جامعه متناسب باشد.


این کارشناس رسانه گفت: عدالت رسانه‌ای پیش‌نیاز و مقدمه بسیاری از حرکت‌ها با اهداف عدالت‌خواهانه اجتماعی است؛ در حالی که این نسبت در کشور ما وجود ندارد؛ زیرا هر خبر در رسانه ضریبی می‌گیرد و بنا بر ظرفیت هر رسانه که توانایی انتشار تعداد مشخصی خبر را دارد، رویدادهای رسانه‌ای با ضرایبی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند.


جلیلی خاطرنشان کرد: این در حالی است که سیاست‌گذاری رسانه‌ها، چه رسانه‌های داخلی و چه رسانه‌های بین‌المللی، خصوصی و دولتی، آنقدر که باید با وضع کشور و سیاست‌های کلان نظام که باید به سمت آنها حرکت کنیم نسبت جدی ندارد.


مسئول دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب خطاب به‌نخبگان دانشگاهی گفت: یک مثال روشن در زمینه پیشرفت و فضای علمی در ایران است؛ صدها هزار نخبه و پژوهشگر در رشته‌ها و علوم مختلف در حال فعالیت هستند؛ در حالی‌که پیشرفت‌های علمی ما به قاب رسانه و سینمای ایران راه پیدا نکرده است؛ بالعکس آنچه در قاب سینما برجسته شده ناهنجاری‌ها، فقر و اعتیاد بوده و هرچه پیشرفت ایران بیشتر شده این تناظر معکوس هم بزرگ‌تر شده است.


مؤسس جشنواره فیلم مردمی عمار بیان کرد: تا زمانی که رسانه و سینما از نظر راهبردی دچار اعوجاج باشد و واقعیت در آینه سینما و رسانه تصویر نشود، یعنی رسانه کارآمدی لازم را ندارد و در مسیر حرکت عمومی جامعه، هم‌افزایی به‌هنگام و درست برای پیشرفت و تعالی جامعه ایجاد نمی‌شود.


سالانه ۴۷ فیلم سینمای ایران به مسائل اجتماعی می‌پردازد



مسئول مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب ادامه داد: بالیوود و هالیوود در سال 650 تا 750 فیلم تولید می‌کنند و فقط 35 فیلم به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی می پردازد؛ در حالی که در سینمای ایران در سال 100 فیلم ساخته می‌شود که 47 فیلم به آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد؛ اما حتی یک فیلم درباره شهید مجید شهریاری یا دانشمندان بزرگ دیگری که نقش کلیدی در پیشرفت‌های ایران داشته‌اند، ساخته نشده است.


وی اظهار کرد: این یعنی ما در تولید محتوا مشکل داریم و موازنه تولید محتوا به‌هم خورده است.


تبدیل مطالبه عدالت رسانه‌ای به گفتمان


این فعال رسانه در پاسخ به پرسش یکی از استادان درباره نقش رسانه‌ای دانشگاهیان و استادان  گفت: استادان و نخبگان باید مراقب باشند، ابتدا اینکه در کلاس به دانشجو ناامیدی القا نکنند و در ذهن دانشجو، یوتوپیا یا مدینه فاضله از غرب نسازند و دوم اینکه مطالبه‌ عدالت رسانه‌ای را به یک گفتمان تبدیل کنند.


جلیلی خاطرنشان کرد: بعد از فتنه 88 در سطوح تاکتیکی و تکنیکی رسانه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و یک نسل پرشور و خلاق را در رسانه شاهدیم؛ اما هنوز راهبرد رسانه‌ای درست شکل نگرفته و با توجه به اینکه مذهبیون و انقلابیون در اکثر حوزه‌های هنر و رسانه در سطوح بالا حضور دارند، امیدواریم با مطالبه‌ نخبگان و دانشگاهیان سنگرهای متعددی که ایجاد شده، تبدیل به یک جبهه فرهنگی در زمینه رسانه شود و هم‌افزایی بیشتری شکل بگیرد.


انتهای پیام/۴۱۱۷/402/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته