دین را از دینداران جدا کنید/ عمل دینداران ممکن است ربطی به دین نداشته باشد
به گزارش خبرگزاری گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، حجتالاسلام علی رضائیان در برنامه «بدون توقف» که هشتم مردادماه به روی آنتن شبکه سه سیما رفت، با اشاره به اینکه انسان نیاز به دین دارد حتی اگر فقط برای دنیا باشد، گفت: یعنی این بهترینخواهی برای دنیا هم هست، حالا در این میان سختی یا آسانی دین مهم است؟ من میخواهم از نقطه الف به نقطه ب برسم و فقط یک راه وجود دارد، پس دیگر سختی و راحتی معنی دارد، قطعا یک راه بیشتر وجود ندارد. اگر دو راه بود راه آسان را انتخاب میکردم، قطعا نمیشود برای زدن رکورد وزنهبرداری وزنه سبک را بلند کرد، تنها راه بلند کردن وزنه سنگین است.
وی ادامه داد: به کمال رسیدن نیز یک راه را دارد، پس نباید بگوئیم کدام گزینه راحتتر است باید بگوئیم کدام گزینه درست است، اگر درست بود دیگر سخت و آسانی آن معنا پیدا نمیکند، اینکه عرف میگوید کدام گزینه راحتتر است، این تعبیر دقیقی نیست چراکه باید ببینیم کدام گزینه درست است.
این کارشناس دینی در پاسخ به این سؤال که «چرا در روایات میگویند در آخرالزمان دینی جدید منجی میآورد و خود علمای دین علیه منجی قیام خواهند کرد» اظهار کرد: این تعبیری است که رایج شده به این معنی نیست که دین دیگری میآید، این تعبیر روایات از آنها که متخصص این امر هستند، معانی متعددی دارد.
وی همچنین ادامه داد: در این رابطه باید نقش نبوت و امامت را عرض کنم نبوت پیام گرفتن است، گفتن پیام برای پیامبر است، امام نقش تبیینکنندگی دارد، برای همین میگویند معصوم چون خطا در آن نیست و ما با وجود آنها دسترسی کامل به متغیرها پیدا میکنیم، آن برداشتها برای زمانی است که به امام معصوم دسترسی نداریم، لذا برای همین گاهی دچار اختلاف برداشتها میشویم، در این خصوص مشکل از اینجا ناشی میشود، ما یک جور دیگر عمل میکنیم، وارونه عمل میکنیم و بعد میگوئیم این دین است، بعد از اینکه امام معصوم میآید میگوید دین درست این است که من میگویم و ما میگوئیم تا به حال فکر میکردیم این که ما عمل میکردیم دین بوده است.
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه خالق هستی با دین راه کمال را به انسان نشان داده، تصریح کرد: پس میشود حتی ۵۰۰۰ سال قبل دینی بیاید که برای ۵۰۰۰ سال بعدش هم باشد چراکه اینجا زمان برای خالق هستی معنا ندارد، زمان مال ماست، او مخلوقش را میشناسد و پاسخ نیازهای او را هم میداند، حالا از اختصاصات مذهب شیعه این است که این متغیرهای خاص را در فرآیند اجتهاد در زمانهای مختلف میتوانیم بر زندگی مردم تطبیق دهیم و این خصوصویت در مذهب شیعه لحاظ شده است.
رضائیان همچنین در خصوص اینکه عملکرد برخی از علما باعث دینزدگی میشود، گفت: من لباس دین بر تن دارم، اما منطق دین بند من نیست، من اگر باشم یا نباشم آن منطق سر جای خودش هست، من اگر خوب و یا بد عمل کنم آن منطق سر جای خودش هست، یک برداشت اشتباه این است که اگر حاج آقا اشتباه میکند پس حتما دین مشکل دارد نه این دین از جانب خالق هستی برای رسیدن به کمال ضروری است ولو من اشتباه عمل کنم، من انسان ناقصی هستم و ممکن است که بد عمل کنم پس دین را از دینداران جدا کنید، عمل ما دینداران ممکن است ربطی به خود دین نداشته باشد، اما قطعا در تفکر مردم تأثیرگذار است. برای همین کسانی که دین را معرفی کردند خودشان معصوم بودند چون کسی که دارد دین را تبیین میکند میشود نمادی از دین و در مقام عصمت قرار میگیرد.
وی در پایان با اشاره به اینکه ما عمل دینداران را گفتیم نه برداشت درست یا غلط آنها را، یادآور شد: یک وقت چیزی دریافتیم و خلافش عمل کردیم اگر مسؤل یا بازاری بد عمل کرد یا کم فروشی کرد، خلاف عمل کرد، ربطی به فهمش ندارد چون قرآن بارها صریحا عمل او را نهی کرده، پس او دچار برداشت غلط نشده است.
انتهای پیام/4028/
انتهای پیام/