نامدیران سینمایی و مناسبات ناسالم، سینمای ایران را بیمار کردهاند/ سینمای بیمار نمیتواند فیلمهای سالم داشته باشد
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی برنامه «کافه هنر»، برنامه روز گذشته «کافه هنر» به نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسرکشی» اختصاص یافت. در این برنامه که سه شنبه هفتم مرداد از طریق رادیو ایران پخش شد، جبار آذین منتقد و مدرس سینما و همچنین محمد هادی کریمی کارگردان این فیلم سینمایی صحبتهایی را مطرح کردند.
جبار آذین منتقد و مدرس سینما در ابتدای صحبتهای خود به وضعیت بیمارگونه سینمای ایران اشاره کرد و گفت: باید قدری به عقب برگردیم چون نمیشود درباره فیلم ایرانی حرف زد ولی از سینمای ایران نگفت. چرا که سینمای ایران بیمار است و در این بیماری نامدیریتهای سینمایی، مناسبات ناسالم، یکه تازی باندهای مافیا و پولشویی نقشهای اصلی را ایفا میکنند.
منتقد سینمای ایران در ادامه افزود: این اوضاع نادرست سبب شده تا گروه از هنرمندان حرفهای و درجه یک نتوانند در سینما فعالیت کنند و در عوض عدهای با استفاده از رانت و باند و رفاقت و سیاست در سینما به حیف و میل بیت المال مشغول باشند. بدیهی است که محصول سینمای بیمار نمیتواند فیلمهای سالم داشته باشد.
وی در ادامه گفت: هشتاد درصد فیلمهای ایران اساسا سینما نیستند و آن تعداد اندک باقیمانده هم مشکلات خود و کشمکش با سلیقهها و مافیای سینما را در تولید و اکران را تحمل میکنند. در این حال و هواست که سینماگران متفاوت اندیش مانند محمد هادی کریمی به رغم معضلات موجود همچنان کم و بیش فیلم میسازند.
منتقد سینمای ایران در خصوص «پسرکشی» گفت: ششمین ساخته کریمی که در اکران منتظر مخاطبان قرار دارد، فیلمی خانوادگی و اجتماعی است که به شیوه معمایی راوی داستانی تلخ در خصوص یک باور غلط و خرافی است. فیلم تلاش دارد به نقد اجتماعی و فرهنگی این باور بپردازد.
وی با اشاره به بیاعتنایی صورت گرفته نسبت به «پسرکشی» در ایام جشنواره فیلم فجر افزود: این فیلم سوژهای قابل تامل و پرداختی مناسب دارد و باعث میشود مخاطب سینما از تماشای آثار بازاری و تکراری اندکی دل آسوده شود. «پسرکشی» در پردازش شخصیتها و روایت پخته حوادث خود، به دلیل کم کاری در نگارش فیلمنامه و کش دار بودن برخی صحنه ها با کاستی روبروست ولی کارگردانی جمع و جور و بازیهای مناسب این اتفاق را جبران کرده است.
جبار آذین گفت: نقد یک باور غلط خانوادگی و اجتماعی مهمترین گزارهای است که میتوان به خاطر آن تماشای این فیلم را به دیگران پیشنهاد داد.
کریمی: به خاطر برجستهشدن فیلم نام آن را «پسرکشی» گذاشتیم
محمد هادی کریمی کارگردان فیلم «پسرکشی» که در چند روز اخیر به صورت اکران آنلاین در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است، گفت: اکران آنلاین در ایران به خاطر بحران کرونا و تعطیلی قبلی سالنهای سینما شایع شد اما در جهان این اتفاق جدیدی نیست و شرکتهای مختلفی به این کار مشغولند و اتفاقا درآمد بالایی هم داشتهاند.
کارگردان فیلم «پسرکشی» درباره انتخاب اسم فیلم گفت: به خاطر برجسته شدن و پر رنگ شدن فیلم این اسم را انتخاب کردیم. در انتهای فیلم هم مخاطب متوجه میشود که اگر پسرکشی هم رخ میدهد علت آن ستیز با دختر هست. یعنی وقتی این باور بسیار غلط و ضد انسانی و ضد دینی ستیز با زنان و دختران در برخی جوامع شدت میگیرد، باعث آن میشود که فرزند پسر به شکل ناخودآگاه امتیازاتی را دارا شود.
کریمی در ادامه افزود: در فیلم ما این قضیه با حذف دختر و نادیده گرفتن این جنسیت اتفاق میافتد و البته در داستان فیلم چنین میگذرد که این ضدیت با دختران از خود زنان آغاز میشود و از جانب آنها رخ میدهد. در این جامعه زنان هستند که انگار به حذف یکدیگر بلند شدند و باور غلطی را دامن میزنند.
برنامه کافه هنر به تهیهکنندگی زهره سربازی و با اجرای شهاب شهرزاد از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۶ و از رادیو ایران پخش میشود
انتهای پیام/4104/
انتهای پیام/