دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انتقاد یک فعال معدنی از ورود ایمیدرو به حوزه اکتشاف

دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران از تخصیص 550 میلیارد تومان برای اکتشاف و کاهش ریسک معادن به ایمیدرو انتقاد کرد و گفت: : من نمی‌دانم ایمیدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای چرا باید بودجه اکتشافی داشته باشد.
کد خبر : 50456

شهرام شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا با اشاره به اینکه اکتشاف کار سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور است، گفت: بهتر است ایمیدور به وظایف ذاتی خود که توسعه زیرساخت‌ها و صنایع معدنی است، بپردازد.


وی با بیان اینکه ایمیدرو شرایط و امکاناتش اجازه کار اکتشافی را نمی‌دهد و این پول دور ریز می‌شود، افزود: اگر ایمیدرو را فاکتور بگیریم و بگوییم 550 میلیارد تومان به صورت سیستماتیک در بخش اکتشافات هزینه می‌شود،‌ اتفاق بسیار خوبی می‌افتد.


شریعتی با اشاره به اینکه کار اکتشاف در ایران تعریف مشخصی ندارد، اظهار کرد: در ایران هر جا ماده معدنی پیدا می‌کنیم، می‌گوییم اکتشاف انجام داده‌ایم اما در دنیا به این اقدام کشف نمی‌گویند.


این فعال بخش معدن عنوان کرد: در دنیا منابع معدنی با ذخایر معدنی متفاوت است، بنابراین این که هر جا ماده معدنی شناسایی شد شروع به حفاری کنیم، کار اشتباهی است.


وی با بیان اینکه ما هیچ وقت یک گزارش مستند و خوب از اکتشاف‌ها ندیدیم، افزود: اگر سازمانی به عنوان متولی اکتشاف در کشور پیدا شود و آن را سر و سامان دهد و با ارائه حجم ذخیره معدن و به صورت کاملا سیستماتیک آن را در اختیار معدن‌دارها قرار دهد، مطمئناً حرکت بسیار بزرگی انجام شده است، به شرط اینکه الزامات آن رعایت شود.


شریعتی در واکنش به اعلام ایمیدرو مبنی بر اینکه در سال گذشته بیش از 73 هزار کیلومتر مربع اکتشاف انجام داده که 140 درصد برنامه پیش‌بینی شده بوده است، گفت: از نظر من اینها تنها آمار و ارقام است. با این آمار و ارقام که ایمیدرو و سایر سازمان‌‌ها در رابطه با اکتشافات و پهنه‌ها ارائه می‌کند، ما اکنون باید در شمال اسکاندیناوی باشیم!


دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان ایران با بیان اینکه چنین اکتشافاتی ریشه ندارد، اظهار کرد: ما اکنون خود را جرو 15 کشور اول معدنی می‌دانیم، ولی تنها چند معدن بزرگ مهدی آباد، ترود، سنگان و فسفات‌های زاگرس را داریم که اکتشاف آنها هم ناقص است.


به گزارش آنا، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) به موجب ماده 6 قانون تاسیس وزارت صنایع و معادن مصوب 1379/10/6 مجلس شورای اسلامی و تبصره ذیل ماده مذکور به منظور بررسی، تهیه و اجرای طرح‌های احداث، توسعه، تجهیز و نوسازی صنایع تولیدی متالوژی، استخراج و فرآوری مواد معدنی و اجرای طرحهای اکتشافی تشکیل شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته