دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مرداد 1399 - 10:23

اعطای دکترا با تأیید یک دیپلمه!

در جلسه روز گذشته دادگاه هلدینگ آفتاب با عنوان اتهامی اخلاق در نظام اقتصادی در پوشش مؤسسه آموزشی، نماینده دادستان با ارائه برخی از مستندات درباره متهم ردیف اول افشا کرد که از صدور مدرک دکترای افتخاری تا گواهی صلاحیت شغلی زیرنظر برادر مدیرعامل (متهم ردیف اول) که دیپلمه و دارای شغل آزاد بوده و هیچگونه تخصصی نداشته، انجام می‌شده است!
کد خبر : 504506
61472013.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات ۱۵‌متهم پرونده موسوم به هلدینگ آفتاب در مشهد و به ریاست قاضی منصوری دیروز برگزار شد.


اسنادی که امحا نشد


در ابتدای دادگاه نماینده دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی به ارائه توضیحاتی در خصوص اقدامات پیشگیرانه انجام شده در این پرونده پرداخت و گفت: یکی از اهداف مهم در جریان رسیدگی‌های قضایی، پیشگیری از تکرار و وقوع مجدد چنین جرائمی از سوی سایر افراد، در کنار برخورد قاطعانه قانونی با مجرمینی است که به اعتماد عمومی صدمه می‌زنند.


سپس به دستور رئیس دادگاه امیر رضا ثابت، فرزند محمدحسن به عنوان متهم ردیف اول در جایگاه قرار گرفت و از وی خواسته شد تا مطابق کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌رضوی به دفاع از خود بپردازد. امیر رضا ثابت با اشاره به نحوه اقدامات خود و در پاسخ به سؤالات رئیس دادگاه گفت: مهر‌های مورد اشاره (مدارک تحصیلی) در انبار ما کشف شده و اقدامات در مورد تعدادی از سایت‌هایی را که اعلام شد، قبول دارم.


نماینده دادستان در واکنش به اظهارات متهم مبنی بر عدم قبول برخی اتهامات خود گفت: به اذعان همه متهمان امیر رضاثابت دستورانجام امور را صادر می‌کرده و محل خدمت افراد نیز در مشهد و سایر نقاط را نیز او تعیین می‌کرده است. او با کتمان درآمد‌های خود نهایتاً مبادرت به فرار مالیاتی می‌کند.

متهم ردیف اول دستور امحا اسناد مالی را صادر می‌کند که خوشبختانه برخی این کار را انجام نمی‌دهند.


دانشگاه‌های غیبی!


غرابادیان افزود: ما شما را به صداقت در اظهارات دعوت می‌کنیم؛ چراکه بیان واقعیت‌ها در نهایت می‌تواند به شما کمک کند و این تذکرات درحالی به شما داده می‌شود که اسناد و مدارک کشف شده و همچنین اقاریر و اظهارات خود شما و سایر متهمان، نشانگر وقوع تخلفات و جرائم متعدد تحت لوای این شرکت است.

نماینده دادستان خطاب به متهم ردیف اول گفت: بنای شما ثبت شرکت به نام دیگران با هدف پوشش بوده و برخی از دانشگاه‌هایی که توسط این افراد به نام آن‌ها مدرک صادر شده، اصلاً وجود خارجی نداشته است!


غرابادیان با اشاره به صدمات مادی و معنوی که متهم به جامعه زده‌است، گفت: اقدامات او علاوه بر فرار مالیاتی، موجب هتک حیثیت مجامع علمی شده است.

نماینده داستان پس از کسب اجازه از محضر دادگاه با به نمایش درآوردن برخی از مستندات تخلفات متهم ردیف اول افزود: جعل مدرک دکتری افتخاری، جعل امضای افراد مسئول و جعل گواهی صلاحیت شغلی تنها گوشه‌ای از اقدامات خلاف قانون نامبرده است و این فرایند‌های متقلبانه در حالی طی می‌شده که برادر او که دیپلمه، دارای شغل آزاد بوده و هیچگونه تخصصی نیز در امور تخصصی نداشته‌است، مسئولیت تأیید صلاحیت را برعهده داشته که جای تعجب داشته و قابل تأمل است.


عدم حضور شکات به‌خاطر حفظ آبرو


در ادامه جلسه و پس از حضور تعدادی از مطلعین در صحن علنی دادگاه، فیلم تعداد دیگری از مطلعین نیز که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل جلسه حضور نیافته بودند، پخش شد.


پس از آن نماینده سازمان امور مالیاتی با اشاره به مواد قانونی و در تشریح نحوه عملکرد متهم ردیف اول گفت: تحقیقات نشان می‌دهد نامبرده از افراد غیرمطلع و ناآگاه در پیشبرد امور خود سوءاستفاده می‌کرده و این درحالی است که بخشی از اسناد و مدارک متأسفانه امحا شده است.


نماینده دادستان در ادامه گفت: تعداد شکات بیشتر از آن چیزی است که عنوان می‌‎شود، اما به دلایل مختلف از جمله حفظ آبرو یا الزامات بهداشتی مربوط به پروتکل‌های موجود، در دادگاه حضور ندارند.


نماینده وزارت علوم هم در دادگاه گفت: اعطای مدرک دکتری دارای فرآیند پیچیده و دقیقی است و در کشور ما تاکنون به تعداد محدودی از افراد اینگونه مدرک داده شده‌است، بنابراین اقدامات متهمین موجب وهن نظام آموزشی و علمی کشور شده است.


پس از اظهارات نماینده دادستان و مدافعات وکیل متهم، قاضی ادامه رسیدگی را به صبح امروز موکول کرد.

 


منبع: روزنامه جوان

انتهای پیام/

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته