آموزشهای فنی و حرفهای برای توسعه کشور باید رایگان باشد/ توانمندسازی دانشجویان برای فعالیت در عرصه تولید
به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه و سیاست گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، ابراهیم صالحیعمران در نشست خبری به مناسبت روز ملی مهارت، کارآفرینی و آموزشهای فنی و حرفهای که صبح امروز در سازمان مرکزی دانشگاه فنی و حرفهای برگزار شد، اظهار کرد: خبرنگاران و رسانههای جمعی میتوانند پل ارتباطی میان دستگاههای اجرایی باشند و به خبرنگارها احترام ویژهای قائل هستیم.
وی افزود: ما نیاز داریم که آموزشهای فنی و حرفهای به گفتمان اجتماعی تبدیل شود و بهترین افراد اصحاب رسانه هستند که میتوانند اخبار مربوط به دانشگاه را به جامعه برسانند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: امروز روز ملی مهارت و کارآفرینی است و این روز را به تلاشگران عرصه آموزشهای فنی و حرفهای تبریک عرض میکنم.
صالحیعمران ادامه داد: تعداد ۱۷۶ دانشکده و آموزشکده در ۱۱۴ شهر کشور مستقر هستند و در پهنه مختلف جغرافیایی ایران حضور داریم و ظرفیت خوبی برای توسعه آموزش عالی است. ۵۳ دانشکده و آموزشکده مربوط به دختران و ۱۲۳ دانشکده مربوط به پسران است.
وی خاطرنشان کرد: تعداد دانشجویان ۱۴۰ هزار نفر و ۳۸ درصد دختران است. در دو نوبت پذیرش داریم و نزدیک به ۸۲ درصد آموزش روزانه و رایگان است. آموزشهای فنی و حرفهای برای توسعه کشور باید رایگان باشد و میتواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه را حل کند و دولت باید در این حوزه سرمایهگذاری کند.
توانمندسازی دانشجویان برای فعالیت در عرصه تولید وظیفه دانشگاه فنی و حرفهای است
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: کل رشتههای این دانشگاه ۱۵۳ رشته است و در مقاطع مختلف تحصیلی پذیرش داریم. ۴۱ سرفصل را بازنگری کردیم و بنا داریم تا تمامی برنامههای درسی این دانشگاه بازنویسی شود و تحولی در اعضای هیئت علمی داشته باشد و این دانشگاه میتواند اشتغال را دگرگون کند.
صالحیعمران ادامه داد: ۶۷۲ عضو هیئت علمی و ۳۴۲ غیر هیئت علمی در حال آموزش و ۲۰ هزار نیروی حقالتدریس که دارای کد مدرسی هستند و در کیفیت آموزشی موثر است. برای سال تحصیلی ۹۹ در دوره کاردانی ۱۲۴ هزار اعلام ظرفیت کردهایم و حدود ۵۷ هزار نفر در دوره کارشناسی ناپیوسته اعلام ظرفیت برای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ شده است.
وی خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ آموزشگاه در سراسر کشور برای دروس عملی در نظر گرفته شده است و به دنبال این هستیم که مهارتهای حرفهای و شایستگیهای شغلی را در دانشجویان ایجاد کنیم تا پنجههای کارآمد تربیت شوند و در چرخه تولید در سال جهش تولید اقدامات موثری شدند.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای بیان کرد: این دانشگاه وظیفه دارد که برای توسعه اقتصاد و تولید داخلی نیروهای خوب و کارآمد تربیت کند. حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز دانشکدهها و آموزشکدهها در نظر گرفته شده است که امیدواریم تحول خوبی برای آموزشهای فنی و حرفهای باشد.
صالحیعمران گفت: تجاریسازی آموزش را در دستور کار داریم و اعتقاد داریم اگر آموزش در کار و اشتغال نباشد فایدهای خدود ۲۷ مرکز نوآوری در این دانشگاه داریم که ممکن است برخی از آنها فعال نباشد ولی به دنبال توسعه و ترویج نوآوری هستیم. تعداد شرکتهای دانشبنیان ۶۶ مرکز است. در حال شناسایی فارغالتحصیلان در بازار کار هستیم که چه خلاقیتها و مشاغلی دارند تا الگوهای برتر را به خانوادهها منعکس کنیم.
وی عنوان کرد: آموزش یادگیری الکترونیکی باید توسط آموزش عالی زودتر از کرونا به فکر آموزش مجازی میافتاد. حدود ۸۷ درصد دروس خود را بهصورت مجازی در ایام کرونا ارائه کردیم و ۱۲ جلسه حضوری داشتیم و جزء دانشگاههای موفق بودیم. نرمافزار سمیاد را در دانشگاه فنی و حرفهای برای آموزش و آزمون مجازی داریم که میتواند آزمونهای تستی برگزار کند، امکان نظرسنجی دارد، گزارش گیری از عملکرد اساتید و... دارد. اعتقاد دارم که بعضی از دروس عملی را میتوانیم بهصورت شبیهسازی با کارگاههای مجازی برگزار کنیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای گفت: مجوز حدود ۳۵۰ کد رشته محل جدید را از وزارت علوم اخیرا گرفتهایم و تلاش داریم که در عرصه تولید و اشتغال موثر باشیم. داتشگاه فنی و حرفهای، دانشگاهی ماموریتگراست و باید ساز و کارهایی در نظر بگیریم که دانشجویان به راحتی وارد بازار کار شوند.
صالحیعمران گفت: در حال تفاهم با آموزش و پرورش و دانشگاه شهید رجایی هستیم که معلم فنی و حرفهای تربیت شود و در هنرستانها و کاردانشها به کار گرفته شوند و این موضوع انگیزهای برای دانشجویان فنی و حرفهای است است که در آینده معلم شوند و استخدام وزارت آموزش و پرورش شوند.
وی عنوان کرد: خاستگاه آمایش آموزش عالی از فرانسه آغاز شد و در نقاط مختلف جهان دنبال میشود. وزیر علوم پیگیر ساماندهی آموزش عالی هستند و در دانشگاه فنی و حرفهای نیز اجرایی خواهد شد. در سال جاری ۱۶۰ رشته را صفر کردیم و احساس کردیم بازار کار ندارد و به جای آن ۳۵۰ رشته جدید را به وزارت علوم پیشنهاد دادیم.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور درباره مقابله با کرونا گفت: اعتقاد داریم که دانشگاه وظیفه مسئولیت اجتماعی دارد و ما در این دانشگاه کارهای بسیاری در مقابله با کرونا با تجهیز کارگاههای خیاطی برای تولید ماسک و ماده ضدعفونیکننده و... انجام دادیم. حتی وزیر علوم پیش ریاست جمهوری که رفته بود گزارش گسترده دانشگاه فنی و حرفهای را به رئیس جمهور ارائه داد که نشان از اهمیت و کارهای خوب این دانشگاه در مقابله با کرونا دارد.
صالحیعمران خاطرنشان کرد: بودجه سال ۹۹ براساس شاخصهای قبلی انجام شده است. هفته پیش با نوبخت جلسه داشتیم و باید شاخص ها تغییر کند و تیم خوبی تشکیل شده که امیدواریم در شهریورماه به نتیجه برسد و بودجه ۱۴۰۰ براساس شاخصهای جدید باشد. برای تجهیز کارگاهها ۲۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و این مبلغ ۱۰ برابر گذشته بوده است.
انتهای پیام/۴۱۱۸/
انتهای پیام/