دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مرداد 1399 - 15:34

شما جایی در این آسمان ندارید!

حنیف غفاری طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده آمریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز 1152 شرکت هواپیمایی ماهان که در کریدورهای بین المللی هوایی از تهران عازم بیروت بود ، مصداق بارز «تروریسم هوایی» محسوب می شود.
کد خبر : 503905
1832071.jpg

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، حنیف غفاری طی یادداشتی در روزنامه رسالت نوشت: تعرض هواپیماهای جنگنده ایالات متحده آمریکا بر فراز خاک سوریه به پرواز ۱۱۵۲ شرکت هواپیمایی ماهان که در کریدورهای بین المللی هوایی از تهران عازم بیروت بود ، مصداق بارز «تروریسم هوایی» محسوب می شود.


بدیهی است این ماجرا به لحاظ نقض آشکار حقوق بین الملل از سوی واشنگتن باید ابتدا در ایکائو(شورای سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری) و سپس در سایر مراجع بین المللی مورد رسیدگی قرار گیرد.



فارغ از ابعاد حقوقی ماجرای راهزنی هوایی آمریکا در آسمان سوریه، نکته مهمی وجود دارد که لازم است مورد بررسی قرار گیرد: اکثر رسانه های غربی به مانند همیشه، به توصیف ماجرای تهدید مستقیم هواپیمای مسافربری ایرانی توسط آمریکا پرداخته و پاسخ مقامات آمریکایی را نیز با آب و تابی زیاد پوشش داده اند. خبرگزاری رویترز در این خصوص به نقل از یک مقام آمریکایی گفته است :
«یک جنگنده آمریکایی از نوع اف-۱۵ در حوزه دیدیک هواپیمای مسافربری ایرانی قرار گرفت اما این موضوع در فاصله امن صورت گرفته است.» «بیل اوربان» سخنگوی سازمان تروریستی«سنتکام » نیز تأکید کرده است که جنگنده اف-۱۵ در ماموریت هوایی روتین خود در مجاورت پایگاه التنف در سوریه اقدام به بازرسی بصری هواپیمای مسافربری ماهان ایران و در فاصله‌ای ایمن در حدود ۱۰۰۰ متری از این هواپیما پرداخته است.



همان گونه که مشاهده می شود، اصلی ترین تمرکز رسانه های غربی، بر روی فاکتورها و مؤلفه هایی مانند «تعداد جنگنده‌های متجاوز آمریکایی »یا « میزان فاصله این جنگنده ها با پرواز مسافربری ایرانی » بوده اند!


هر چند رسانه های غربی در این خصوص نیز دروغ می گویند، اما «خط قرمز»اصلی آن‌ها در ماجرای «دزدی هوایی آمریکا»، بررسی موضوع «کلیت حضور جنگنده های آمریکایی» در آسمان سوریه است.


بدون شک، گشت زنی هوایی در آسمان یک کشور، باید با اجازه مقامات و دولت آن کشور صورت گیرد. اما سؤال اصلی اینجاست که آیا مقامات آمریکایی برای گشت زنی هوایی و حضور نیروهای زمینی، دریایی و هوایی خود در سوریه از دولت این کشور مجوز گرفته اند؟


به عبارت بهتر، نیروهای آمریکایی بر اساس کدام حق، مجوز یا خواسته قانونی در مرز سوریه و عراق حضور دارند؟!



پاسخ این سؤال مشخص است! پس از سقوط خلافت داعش، نیروهای آمریکایی استراتژی«بازتولید تروریسم تکفیری» را در عراق و سوریه از سر گرفته و تأمین تجهیزات و آموزش نظامی و عملیاتی این گروه‌ها را نیز در دستور کار قرار داده اند.


هلی برد بقایای داعش به سوی مناطق مرزی سوریه و عراق، مدت‌هاست توسط نیروهای آمریکایی مستقر در این دو کشور ادامه دارد. حضور نیروهای آمریکایی در منطقه مرزی سوریه و عراق ، به صورت کاملا محاسبه شده و هدفمند صورت گرفته است.


از آنجا که واشنگتن «تزریق تنش‌های مزمن امنیتی» در عراق و سوریه را به مثابه یک استراتژی کلان در دستور کار قرار داده است، قصد دارد ضمن هدایت تروریست‌های تکفیری به منطقه مرزی این دو کشور(التنف) ، عملیات‌های تروریستی آن‌ها را در هر دو کشور هدایت کنند.


بدیهی است که مسئله اصلی برای کشورمان، فراتر از آن‌که میزان نزدیک شدن جنگنده های اف-۱۵ آمریکایی به هواپیمای مسافربری و تعداد آن‌ها باشد، کلیت حضور شیاطین آمریکایی در آسمان سوریه و لبنان است.قطعا آمریکا نباید جایی در آسمان کشورهای منطقه داشته باشد.


بهتر است مقامات آمریکایی این قاعده مرسوم و قطعی را بپذیرند زیرا در غیر این صورت، باید با صرف هزینه هایی سنگین و جبران ناپذیر آسمان سوریه و عراق را ترک کنند….


 


انتهای پیام/


انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا
ارسال نظر
هلدینگ شایسته