دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مرداد 1399 - 14:56
وقتی رادیکال‌های اصلاح‌طلب به خط شدند؛

حمله به منتقدان به جای پاسخگویی؛ حنای شورای پنجم بی‌رنگ‌تر از این حرف‌هاست

تخطئه مخالفان یکی از آداب رسانه‌ای طیف شورای شهر پنجم است تا ضمن سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌های مدیریتی‌شان، رقبای احتمالی خودشان را از عرصه خارج کرده و با اثرگذاری رسانه‌ای بر ذهن مخاطبان همچنان بر مسند قدرت مستدام باشند.
کد خبر : 503826
AALI9700.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا-محمودرضا زارع؛ به گواه آمار و مستندات، شورای شهر پنجم یکی از ضعیف‌ترین دوره‌های مدیریتی شهری و از حیث عملکردی و نظارتی از خنثی‌ترین دوره‌های شورای شهر تهران بود.


قیاس بین مصوبات این دوره شورای شهر تهران با سه دوره قبل از خود (شورای شهر دوره اول به دلیل اختلافات شدید سیاسی و نزاع‌های جناحی بین اصلاح‌طلبان منحل شد) نشان می‌دهد اقدام خاصی در باب مدیریت شهری صورت نگرفته است و اگرچه به‌زعم شوراییان تلاش شد تا شعار شفافیت و محرم قرار دادن شهروندان در تصمیمات مدیریت شهری تحقق یابد؛ اما آنچه در پرونده عملکرد 3 ساله این شورا مشاهده شد، رخوت و سستی در تصمیم‌گیری‌های مدیریتی، عدم تحقق شعارهایی که پیش از انتخابات 96 داده شده بود، متوقف کردن قطار سرعت گرفته عمران و آبادی و دادن تنفس (!) به پروژه‌های شهری در حال تکمیل بود.


اما درحالی‌که در سال پایانی عمر شورای شهر پنجم به سر می‌بریم و کمتر از یک سال از عمر این شورا باقی مانده است، بهانه‌تراشی‌ها و دستاویز قراردادن مسائل کهنه مدیریتی، یکی از برنامه‌ها و تصمیم‌های شورای شهر پنجم برای فرار از پاسخگویی به عملکرد خود است، عملکردی که جز تغییر نام چند خیابان و اصرار به اجرای طرح ترافیک در اوج ایام شیوع کرونا چیزی از آن در منظر عمومی دیده نشده است و در این بین با طرح موضوعاتی همچون املاک نجومی، بدهی شهرداری در دوره قبل مدیریتی، حمله به عملکرد دوره گذشته شورای شهر و یا تمسک جستن به برخی رفتارهای پوپولیستی همچون مطرح کردن اتهامات شخصی به اعضای شورای شهر سابق به دنبال مجالی برای خلاصی از پاسخگویی به افکار عمومی هستند.


البته بارها مدیران سابق شورای شهر در مقام پاسخگویی به اتهاماتی که از سوی شورای شهر پنجم مطرح شده بود برآمده‌اند و به تمامی شبهات پاسخ دادند بااین‌حال رسانه‌های همسو با شورای شهری‌ها با همراهی حساب‌های کاربری سازمان‌یافته در فضای مجازی ضمن پیوند زدن موضوعات خلاف واقع به شبهه‌زدایی‌های مدیران سابق شهری، سعی در تحریف آن داشتند. هدف از این امر را باید از یک سو فرار از پاسخگویی به عملکرد فاجعه‌بار خود و از سوی دیگر بالا بردن هزینه انتقاد برای منتقدین دید.





بیشتر بخوانید:
طلایی در گفتگوی تفصیلی با آنا مطرح کرد؛ چرا سازمان منافقین باید از عملکرد شورای پنجم تعریف کند؟/ مدیریت شهری مجمع‌الجزایری است که اعضای شورا بر هر جزیره آن حاکم هستند/ تهران با توئیت اداره نمی‌شود!


قناعتی در گفتگو با آنا: شورای پنجم با وعده دروغ می‌خواهد مردم را به‌سوی خود جذب کند/ اگر مدرکی دال بر بدهی ۵۰ هزار میلیاردی شهردار پیشین دارند رو کنند





به‌عنوان‌مثال سردار طلایی، نایب‌رئیس دوره چهارم شورای شهر در مصاحبه تفصیلی اخیر خود به اتهاماتی که از سوی شوراییان مطرح شد پاسخ داد و با شفاف‌سازی در خصوص بدهی‌های شهرداری در دوره قبل و با استناد به اسناد دوره فعلی مدیریت شهری و املاک نجومی (که خواستار ارائه اسناد آن از سوی مدعیان بود) بسیاری از شبهات را برطرف کرد ولی در کمال شگفتی، شورای شهری که سخنگو دارد سکوت کرده و پیاده‌نظام رسانه‌ای خود را در برابر این شفاف‌سازی‌ها به میانه میدان آورد تا با طرح موضوعاتی دروغین، بتواند جهت فکری مخاطبان را تغییر دهد.


یکی از مواردی که برخی پایگاه‌های خبری و اکانت‌های توئیترهای منتسب به نزدیکان شورای شهر به آن اشاره داشتند موضوع انتقاد سردار طلایی از شورای شهر پنجم بابت رضایت منافقین از خروجی عملکرد آنان بود که به‌شدت مورد هجمه رسانه‌ای قرار گرفت و بدون آنکه به موارد دیگری از سخنان وی اشاره شود او را متهم به نداشتن سواد رسانه‌ای کردند و معتقد بودند طلایی با استناد به یک توئیت جعلی به انتقاد از شورای شهر پرداخته است؛ این در حالی است که مشخص نیست بر چه اساسی چنین ادعای محکمی مبنی بر جعلی بودن توئیت مورد اشاره از سوی اصلاح‌طلبان صورت می‌گیرد.


هیچ تردیدی نیست که طبق مستندات کارشناسان فضای مجازی و با بررسی نحوه مواجهه گروهک منحوس منافقین در برخورد با موضوعات سیاسی و ضد ملی، استفاده از توئیت‌های فیک و روبات‌های توئیتری جزئی از برنامه‌های آنان در فضای مجازی است. بخش اعظم کمپین مجازی منافقین، استفاده از اکانت‌های جعلی و دروغین است که آخرین مورد مستند آن هم انتشار گسترده هشتگ اعدام_نکنید و تلاش آنها برای تمام کردن هر حرکتی به نام خود بود که نهایتاً به پخش زنده سخنرانی سرکرده این گروه تروریستی در شبکه سعودی منتهی شد و مشخص گردید، حجم زیادی از اعتراضات سیاسی منافقین در این خصوص استفاده از روبات و اکانت‌های فیک توئیتری بود؛ پس مشخص می‌شود منافقین برای نیل به اهدافشان از هر ابزاری چه دروغ و چه فیک استفاده می‌کنند.


بنابراین هنوز رد قطعی اکانت توئیتری منتسب به منافقین و فیک دانستن آن محل اشکال است بااین‌حال نه‌تنها هیچ‌گاه حمایت توئیتری منافقین از سوی شورای شهری‌ها رد یا تکذیب نشد بلکه مجالی یافتند تا نایب‌رئیس شورای شهر در دور چهارم را به بی‌سوادی رسانه‌ای متهم کنند. جالب اینکه اکانت‌های رسمی منافقین، به این بازی وارد شدند و سعی کردند از واکنش‌های ایشان، محملی برای طرح خود بیابند اما دریغ از کوچک‌ترین واکنش از سوی مدیریت شهری!


به نظر می‌رسد این شیوه تخطئه مخالفان شورای شهری‌ها یکی از آداب رسانه‌ای این طیف است تا ضمن سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌های مدیریتی‌شان، رقبای احتمالی خودشان را از عرصه خارج کرده و با اثرگذاری رسانه‌ای بر ذهن مخاطبان همچنان بر مسند قدرت مستدام باشند.


انتهای پیام/4076/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب