مأموریت دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در نظام موضوعات چیست؟/ اختصاص تسهیلات قرضالحسنه به دانشجویان
حجتالاسلام فرجالله براتی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در اهواز در تشریح فعالیتهای علمی، آموزشی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان از برنامههای حمایتی این دانشگاه برای دانشجویان خبر داد و اظهار کرد: یکی از برنامههای جدید حمایتی از دانشجویان، اعطای تسهیلات کمبهره است که از طریق بانکها برای آنان در نظر گرفتهایم و به تناسب میزان شهریه و اعتبار دریافتی از بانکها تخصیص لازم داده خواهد شد.
وی افزود: دانشجو از ابتدای تحصیل نیاز به پرداخت هزینه بهصورت یکجا ندارد و از تسهیلات وام صندوق رفاه دانشجویی و بانکهای عامل استفاده میکند. نحوه پرداخت اقساط نیز با کارمزد پایین و بهصورت قرضالحسنه خواهد بود.
4 موضوع سهمیه دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان در سامانه پژوهشیار
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با اشاره به قابلیتهای سامانه پژوهشیار گفت: در این سامانه بیش از نیمی از موضوعاتی که میتواند بهعنوان موضوع رساله و پایاننامه انتخاب و تأیید شوند باید پاسخگوی نیازها و مشکلات جامعه باشند. در همین راستا برای هر استان و منطقه قطب علمی و نظام موضوعاتی تعریف شده است.
براتی اضافه کرد: نظام موضوعات به این صورت است که استان خوزستان در چهار موضوع بهعنوان قطب تعریف شده که عبارتند از صنعت نفت، صنعت پتروشیمی، صنعت کشاورزی و اخیراً صنعت فولاد، یعنی اگر دانشجوی دکتری دانشگاه آذربایجان غربی بخواهد درباره نفت رسالهای بنویسد باید از نظام موضوعات و مسائل مورد نیاز نفت که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوزستان تدوین شده، موضوعی را انتخاب کند.
وی گفت: فلسفه دانشگاه نسل جدید حل مسئله است. به همین منظور دانشگاه آزاد اسلامی سامانهای با عنوان سامانه پژوهشیار طراحی کرده که در این سامانه پایاننامههای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بر اساس مسائل و مشکلات روز جامعه تدوین و ارائه میشود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با انتقاد از کاربردی نبودن پژوهشها در کشور گفت: در کشور و دانشگاهها هر سال رسالههای متعدد و مختلفی تولید میشود که ازنظر علمی و تئوری بنیهٔ خوبی دارند؛ اما از آنها نمیتوان در زمینه حل مشکلات جامعه سود برد.
طرح تعاون، رهیافتی نوین در آموزش مجازی بود
وی عنوان کرد: مقالات دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در چند سال اخیر رشد کمی مناسبی داشته است؛ اما در حوزه کیفی به جرئت میتوانم بگویم که مقالات چاپشده سطحی ممتاز و معطوف به مسائل جامعه دارند. کلاسهای مجازی این دانشگاه هم به نحو احسن و بهصورت تمام و کمال برگزار شد؛ زیرا ساعت ورود و میزان حضور و کیفیت مطالب ارائهشده با تیمهای ارزیاب و بازرس استانی و کشوری شبانهروز کنترل میشد و حضور دانشجویان در امتحانات مجازی در مقایسه با حضوری خیلی بیشتر و بهتر بود.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان با اشاره به طرح تعاون توضیح داد: برای رفاه دانشجویان در امتحانات، دانشگاه آزاد اسلامی این امکان را فراهم کرده که دانشجویان غیربومی که شهر محل سکونت آنها ازنظر ستاد بیماری کرونا در وضعیت قرمز قرار ندارد به نزدیکترین واحد دانشگاهی محل سکونت خود مراجعه و در امتحان شرکت کنند. این امکان برای آزمون جامع دانشجویان دکتری تخصصی نیز فراهم شده است.
براتی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغههای مهم دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان ارائه دروس علمی برای دانشجویان بود. بسیاری از دانشجویان در آستانه فراغت از تحصیل و یا دارای مشکل نظاموظیفه بودند و نیاز داشتند این واحدها را بگذرانند. بر این اساس در استان اقدام به برگزاری ارزیابی عملی با رعایت همه ضوابط بهداشتی کردیم. برای این آزمون از ستاد مدیریت مبارزه با بیماری کرونا استان، دانشگاه علوم پزشکی، سازمان مرکزی دانشگاه و استانداری مجوزهای لازم اخذ شده و کلاسها و ارزیابی دروس عملی در سالنهای بزرگ و با رعایت فاصلهگذاری و در گروههای پنج نفره برگزار شد.
دستگاههای دولتی خوزستان از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی غافل نشوند
وی تبیین کرد: یکی از ویژگیهای دانشگاههای تراز انقلاب اسلامی دانشگاه حل مسئله است یعنی دانشگاهی که مسائل جامعه را بشناسد و علم را به محصول تبدیل کند، آن محصولی که پاسخگوی نیاز جامعه بوده؛ زیرا در جامعه به محصولاتی احتیاج داریم که بومی باشند، این وظیفه به عهده دانشگاههاست.از مهمترین وظایف دانشگاهها، تجاریسازی محصول بعد از تبدیل علم به محصول بوده که در این زمینه با صاحبان صنایع جلسات و تفاهمنامههایی منعقد شده است.
دبیر هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان ادامه داد: در این دانشگاه در زمینه تولید بهدنبال ساخت محصولاتی هستیم که نیاز صنایع را با بومیسازی برآورده کنیم؛ اما با وجود سرمایه عظیم انسانی و علمی هنوز برخی دستگاههای دولتی از ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان غافل هستند و این ظرفیتها را بهخوبی نشناختهاند. ظرفیتی که متعلق به خوزستان است؛ بنابراین صنایع به جای استفاده از توان بومی از تجهیزات و صنایع غیربومی استفاده میکنند.
دانشگاه تراز انقلاب اسلامی نمیتواند به مسائل جامعه بیتفاوت باشد
براتی تأکید کرد: دانشگاهی که در زمینه مشکلات جامعه و مردم مانند کرونا دست روی دست بگذارد، دانشگاه تراز انقلاب اسلامی نیست. دانشگاه تزار انقلاب اسلامی دانشگاهی است که در تقابل با هر حادثهای راهکار داشته و پیشگام باشد.دانشگاه آزاد اسلامی در ایام شیوع ویروس کرونا در زمینه امدادهای پزشکی نقش مهمی داشته و دانشآموختگان حوزه علوم پزشکی این دانشگاه و بهویژه پرستاران توانستند در این ایام به ایفای نقش سترگ خود بپردازند.
وی توضیح داد: در این ایام دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بهویژه بخش بسیج دانشجویی در زمینه حل مشکلات مردم در مقابله با بیماری کرونا نهایت تلاش خود را به کار گرفت. واحدهای تابعه این دانشگاه در شهرستانها همانگونه که در ایام سیل با تشکیل قرارگاه جهادی حضور پررنگ داشتند در مبارزه با بیماری کرونا نیز کنار مسئولان بودند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان عنوان کرد: وظیفه ما در ایام تشدید پاندمی کرونا پاسخگویی به کمبودها بود و توانستیم با ساخت ماسک، شیلد، گان و مواد ضدعفونی از طریق واحدهای دانشگاهی از قبیل دزفول، ماهشهر، بهبهان، ایذه، شوشتر، اندیمشک، شادگان، رامهرمز و در رأس همه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز به کمک و پشتیبانی مردم در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در استان بپردازیم.
تحول در علوم انسانی از سیاستهای قطعی دانشگاه است
براتی سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول در علوم انسانی را یادآور شد و اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به سمت تبدیل به کانون مهم فناوری و نوآوری و خلاقیت تغییر مسیر داده؛ البته باید دقت داشت که این فناوری و نوآوری منظور فقط در زمینه صنعت نیست و یکی از دستاوردهای دوره مدیریت جدید این نهاد پرداختن به مسائل تحول در علوم انسانی است.
وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر حوزه صنعت در زمینه همسویی علم با اخلاق هم توجه ویژه دارد و نیازهای جامعه را در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی در نظر قرار میدهد؛ از اینرو دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه به دفتر ارتباط با صنعت و جامعه تبدیل شدهاند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان درباره اهمیت این موضوع به آنا گفت: یکی از مسائل مهم این دفاتر، پاسخگویی به مسائل و مشکلات جامعه بهویژه در حوزه علوم انسانی بوده و در حوزههای علوم انسانی از قبیل جامعهشناسی، فلسفه و روانشناسی بهدرستی به مشکلات جامعه پرداخته نشده است.
براتی با اشاره به رویکرد تجاریسازی علم در دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: دانشگاه در جامعه اسلامی کانون اسلامی است یعنی علاوه بر اینکه به دانشجویان و دانشآموختگان علم میآموزد به هدف انبیا یعنی رساندن انسان به کمال نیز توجه دارد. در دانشگاه نسل چهارم، دنبال تولید محصول با هدف بومیسازی، فناوری و حل مسئله جامعه هستیم با این تفاوت که این تولید مبتنی بر علم و دانش باید بر اصول الهی استوار باشد.
دانشگاهها نباید از نقش تربیتی خود غافل باشند
وی با اشاره به نقش پرورشی دانشگاهها در تربیت نیروی متعهد انقلابی، تصریح کرد: دانشگاه اسلامی دانشگاهی انسانساز بوده، همانگونه که امام خمینی(ره) فرمودند دانشگاه کارخانه انسانسازی است؛ بنابراین دانشگاه باید به مسائل فرهنگی و دینی و علمی بر اساس مبانی و حیاتی بپردازد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوزستان اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به اینکه از واژه اسلامی نیز استفاده میکند باید نماد دانشگاهی باشد که دغدغهاش قرآن و اهلبیت باشد؛ بنابراین میبینیم با توجه به نقش مردم در مدیریت جدید این دانشگاه، تصمیمگیریها با رویکرد حل معضلات و با شعار «دانشگاه مردم برای مردم» است.
براتی درباره این رویکرد توضیح داد: دانشگاه برای مردم به این معناست که دانشگاه آزاد اسلامی از جامعه و مردم جدا نیست. این دانشگاه به شرطی موفق خواهد بود که خدمتگزار و در میان آنان باشد و مهمتر اینکه مسائل مردم را پیگیری کند. این دانشگاه برای مردمی بودن باید خواست، نیاز و مطالبات جامعه را پاسخگو باشد و دانشجویی را تربیت کرده و به جامعه تحویل دهد که این مسائل را دنبال کند و ازنظر علمی شاخص و ازنظر فکری معتقد به باور«ما میتوانیم» باشد.
حل مسائل ملموس جامعه رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی
این استاد دانشگاه تبیین کرد: دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 30 سال در حیطه آموزش فعال بوده و بزرگترین دانشگاه حضوری در جهان است. هیچ دانشگاهی در جهان به اندازه دانشگاه آزاد اسلامی دانشجو و هیئت علمی ندارد. این نهاد در رویکرد جدید فقط متکی بر مسائل آموزشی نیست؛ زیرا با دنبال کردن مسائل آموزشی و نظری نمیتوان پاسخگوی نیازهای جامعه بود. پس بدیهی است که این دانشگاه باید با سرمایهگذاری بر دستاوردهای دانشبنیان و جهتدهی تحقیقات به حل مسائل ملموس جامعه تمرکز داشته باشد.
انتهای پیام/4121/4062/
انتهای پیام/