دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1394 - 16:53

بررسی عوامل وقوع حادثه عاشورا در واحد قم با حضور دوانی

نشست علمی «تحلیل و بررسی علل و عوامل وقوع حادثه عاشورا» در دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار شد.
کد خبر : 50364

به گزارش خبرگزاری آنا، به مناسبت ایام ماه صفر و به منظور شناخت و آگاهی دقیق‌تر دانشگاهیان با ریشه‌ها و عوامل وقوع حادثه بزرگ عاشورا و پاسخ به شبهات درباره آن به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد قم نشست علمی تحلیل و بررسی وقوع حادثه عاشورا در تالار غدیردانشگاه با سخنرانی دکتر محمدحسین دوانی مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام برگزار شد.


دوانی در این نشست با توجه به ابعاد گسترده حادثه بزرگ عاشورا علل و عوامل متعددی را در بروز و ظهور این فاجعه عظیم موثر دانست و گفت: دو عامل یکی بی بصیرتی و عدم شناخت درست حق و باطل و دوم آلوده شدن به مال حرام و گسترش حرامخواری را می‌توان زمینه‌ساز و بستر عدم شناخت امام زمانشان و دوری از حق و پیوستن به باطل را در بروز این حادثه دخیل دانست.


وی امر به معروف و نهی از منکر را از پایه‌های اساسی دین برشمرد و افزود: از قوی‌ترین عواملی که سرور آزادگان علیه‌السلام به خاطر آنها قیام کرد، برپا داشتن «امر به معروف و نهی از منکر» بود که از پایه‌های اساسی این دین است و در درجه اول، امام درباره آن مسئولیت دارد. امام علیه السلام در وصیت به برادرش «ابن حنیفه» که علل قیامش بر ضد یزید را در آن توضیح داده، این مطلب را بیان کرده است، آن حضرت علیه السلام فرمود: «من نه خود سرانه و بیهوده خارج شده ام، نه ستمکار و نه مفسد، بلکه برای طلب اصلاح در امّت جدّم خارج شده ام، میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم».
استاد دانشگاه امام حسین (ع) با توجه به واقعه ثقیقه به‌عنوان یکی از زمینه‌های ظهور و بروز حادثه عاشورا بیان کرد: درباره این واقعه، آن‌طور که شایسته است حق مطلب ادا نشده است. کسانی که در واقعه ثقیفه کارشکنی کردند مخالفان بنی‌هاشم نبودند بلکه با ولایت امیرالمؤمنین (ع) مخالفت داشتند. عمده کسانی که ثقیفه را به‌عنوان تریبونی برای ابراز مخالفت خود ترتیب دادند از انصار بودند که باید در این زمینه روشنگری بیشتر و دقیق‌تری صورت می‌گرفت.


وی در ادامه به پرسش ها و شبهات متعدد دانشگاهیان حاضر در جلسه درباره حادثه عاشورا پاسخ داد .


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته