دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 مرداد 1399 - 12:21
آنا بررسی می‌کند؛

علت اصلی پوکر قهرمانی پرسپولیس/ سرخ‌پوشان در ایران رقیب ندارند

عامل اصلی چهار قهرمانی متوالی پرسپولیس در لیگ برتر فوتبال این است که تیمی در ایران رقیب سرخ‌پوشان نیست.
کد خبر : 503526
_MID1373.jpg

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تیم پرسپولیس با کسب یک امتیاز دیگر برای چهارمین بار متوالی مقام قهرمانی را در لیگ برتر فوتبال جشن می‌گیرد. سرخ‌پوشان بار دیگر پیش از اتمام مسابقات فصل قهرمانی‌شان را مسجل می‌کنند تا نشان دهند برتری خاصی نسبت به سایر تیم‌ها دارند.


برانکو ایوانکوویچ در اواسط نیم‌فصل دوم چهاردهمین دوره لیگ برتر فوتبال سرمربی پرسپولیس شد. او هدایت تیم را قبول کرد که مدت زیادی به‌عنوان قهرمانی لیگ برتر دست پیدا نکرده بود. سرمربی کروات شانسی در لیگ چهاردهم نداشت و لیگ پانزدهم را بسیار بد شروع کرد تا جایی که تیمش در خطر سقوط قرار داشت اما برنامه‌های اصولی که در نظر داشت به مرور زمان نتیجه داد و سرخ‌پوشان در پایان فصل تنها به دلیل تفاضل گل کمتر پس از استقلال خوزستان نایب‌قهرمان شدند.


پرسپولیس سیر صعودی‌اش را ادامه داد و سه فصل متوالی قهرمانی را تجربه کرد؛ اما با جدایی برانکو انتظار می‌رفت این فصل شانسی برای قهرمانی نداشته باشد. این موضوع با نتایج ضعیفی که گابریل کالدرون در ابتدای نوزدهمین دوره لیگ برتر گرفت، محتمل به نظر رسید اما به‌مرور سرمربی آرژانتینی توانست پیروزی‌های متوالی کسب کند. کالدرون به دلیل اختلاف مالی جدا شد و جانشین او یحیی گل‌محمدی بهتر از سرمربی آرژانتینی نتیجه گرفت تا سرخ‌پوشان در صورت کسب یک امتیاز در دیدار برابر نفت مسجدسلیمان در فاصله چهار هفته تا پایان فصل جامی دیگر به ویترین افتخارات خود اضافه کنند و موفق به ثبت پوکر قهرمانی شوند.


بزرگترین عاملی که باعث شده تا پرسپولیس موفق به کسب عناوین متوالی قهرمانی لیگ برتر شود در ثباتی است که این تیم در حفظ اسکلت اصلی خود داشته و پیکره اصلی سرخ‌ها با حفظ بازیکنان تغییر چندانی نکرده است. ثبات در استفاده از بازیکنانی مشخص که شناخت کافی از یکدیگر دارند و اضافه کردن چند بازیکن مؤثر باعث شده تا بازیکنان درک متقابلی از یکدیگر درون زمین داشته باشند و بتوانند خواسته‌های سرمربی تیم را به خوبی اجرایی کنند.


تیم‌های مدعی استقلال، سپاهان و تراکتور که در تمامی این سال‌ها تلاش کردند تا مانع قهرمانی پرسپولیس شوند در هر فصل تغییرات زیادی دارند و بازیکنان فرصت پیدا نمی‌کنند تا بتوانند به هماهنگی مطلوبی درون زمین دست یابند و برای همین هم امتیازات کمتری نسبت به سرخ‌پوشان کسب می‌کنند. البته که بیشتر بازیکنان حاضر در لیگ برتر هم حرفه‌ای نیستند و توانایی رسیدن به هماهنگی در مدت زمان کوتاه را ندارند. سرمربیان تیم‌ها هم فاقد این قابلیت هستند که بتوانند فضایی حاصل کنند که شاگردان آن‌ها خیلی زود به شناخت کاملی از یکدیگر برسند. در این میان تنها استقلال بود که می‌توانست با آندره‌آ استراماچونی مانع قهرمانی پرسپولیس شود که مدیریت غلط باعث جدایی این سرمربی ایتالیایی شد. 


در حقیقت پرسپولیس در ایران رقیبی ندارد که بتواند مانع قهرمانی‌اش شود و سرخ‌پوشان باید با تقویت مناسب در برخی پست‌ها به شرایطی برسند که در لیگ قهرمانان آسیا به‌دنبال کسب عنوان قهرمانی باشند و با توجه به فاصله پرسپولیس با دیگر تیم‌های داخلی، سرخ‌ها باید طلسم ناکامی در مسابقات باشگاهی در آسیا را بشکنند و بتوانند تیمی از ایران را به مقام قهرمانی برسانند. البته نمایش این تیم در دو بازی اول ناامیدکننده بود و اگر در دیدارهای باقیمانده هم شاهد بازی‌های ضعیفی از شاگردان گل‌محمدی باشیم در این فصل هم تیمی از ایران در آسیا موفق نخواهد بود و سرخ‌پوشان باید شانس خود را در فصل آینده امتحان کنند.


انتهای پیام/4048/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته